Ursprungligen postat av Push-Up
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En fråga ang krokar för isfiske
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Push-UpOch tycker du det är ett problem, ja kör då med en krok och vänta ut att fisken sväljer betet. Istället för tvåkrokstackel som mothugget göres direkt med.
Så länge jag kan minnas har jag metat gädda (från is, land och båt) med en krok (enkelkrok eller trekrok). Några större problem med missar pga tidiga mothugg har jag aldrig haft.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av dennisVarför invänta sväljning när man använder en krok? Djupa krokningar vill väl ingen ha?
Så länge jag kan minnas har jag metat gädda (från is, land och båt) med en krok (enkelkrok eller trekrok). Några större problem med missar pga tidiga mothugg har jag aldrig haft.
Lycka till att sätta alla krokningar men endast en st enkelkrok! Om gäddan hugger betet på mitten och du har en krok i munnen, svingar du luft! Finns egentligen inget att snacka om, dubbla trekrokar och direkt moghugg, bättre finns inte till gäddan!sigpic
Kommentera
-
Dennis, jag har själv metat mkt mkt mer med en enkelkrok i ryggen än med två krokar (rygg och bukfena alt. rygg och mun).
Och helt säker har jag aldrig varit med direkt mothugg med en krok i ryggen. Speciellt osäkert är det när mindre fisk tar betet. Och att kroka en mindre gös med en trekrok i munnen som har stora problem med att öht vända en mört i munnen som är lite för "stor" kan vara hopplöst, fast visserligen tar en liten gös gärna fler ggr så den sitter oftast efter ett tag ändå. Men på stor fisk vill jag ha 2 krokar, av flera olika anledningar. 1 jag kan göra mothugg direkt och vet att ngn av krokarna sitter i munnen. Jag vet att om jag gör mothugg omedelbart så sitter garanterat inte kroken i svaljet.
De pass på gös som varit när gösen bara tagit och spottat har vi apterat om till två ibland 3(?!) trekrokar, men hlet plötsligt har då fisken fått napplustan och svalt hela tacklet, det är trist och onödigt (men det blir så ibland om man mååste vänta ett par sekunder extra), men min egen erfarenhet säger att 2 trekrokar alltid är överlägset, en fisk behöver inte den lilla tiden att vända betet, den tiden kan i flera fall vara den lilla tid som gör att en fisk spottar, känner motstånd eller ngt annat som gör att den inte vill äta maten. Altså, två trekrokar vid gädda och gös är enligt mig det perfekta valet.
sen kan man undra om fisken skyggar för ett bete med två krokar apterat på, det har jag inte märkt, speciellt inte om krokens storlek och tacklen anpassats perfekt efter btesfisken....svinga lugnt//P-UEgenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Satsa på ett eller två ismetespön istället. Mycket roligare att drilla med än ett angeldon.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera