En fråga ang krokar för isfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fråga ang krokar för isfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Push-Up
    BeBest, det är ett pimpelproblem mer än ett ismeteproblem, visst kan en slängande trekrok fastna om den är löst hängande men det är inget problem direkt.
    Men däremot vid pimpel efter grov abborre och likaså tävlingspimplarens minborrar så krokar kroken oftast rakt i munnne och fisken dras upp och friliggande krok fastnar i kanten. Flera små tappade fiskar kan vara det som avgör vinna eller försvinna i ex DM tävlingar, LIka jobbigt är det med ex. balansare som har en otrolig förmåga att ha krokar båda fram, bak och under, de är som gjorda för att fastna i iskanten......men ismete problem. Nä för fan, ett problem är det verkligen inte. Och tycker du det är ett problem, ja kör då med en krok och vänta ut att fisken sväljer betet. Istället för tvåkrokstackel som mothugget göres direkt med.
    Håller helt med dej! Nån gång blir säkert den första, men kör som sagt var med 2 krokar och räddar och får upp flera fiskar!
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
      Och tycker du det är ett problem, ja kör då med en krok och vänta ut att fisken sväljer betet. Istället för tvåkrokstackel som mothugget göres direkt med.
      Varför invänta sväljning när man använder en krok? Djupa krokningar vill väl ingen ha?
      Så länge jag kan minnas har jag metat gädda (från is, land och båt) med en krok (enkelkrok eller trekrok). Några större problem med missar pga tidiga mothugg har jag aldrig haft.

Kommentera

Ursprungligen postat av dennis
        Varför invänta sväljning när man använder en krok? Djupa krokningar vill väl ingen ha?
        Så länge jag kan minnas har jag metat gädda (från is, land och båt) med en krok (enkelkrok eller trekrok). Några större problem med missar pga tidiga mothugg har jag aldrig haft.
        För att annars missar du krokningarna såklart. Klart ingen vill ha det, därför kör men men dubbla trekrokar och klipper så fort man bara kan! Att bara köra en trekrok(modell större) i ryggen är iofs även ett ok alternativ.

Lycka till att sätta alla krokningar men endast en st enkelkrok! Om gäddan hugger betet på mitten och du har en krok i munnen, svingar du luft! Finns egentligen inget att snacka om, dubbla trekrokar och direkt moghugg, bättre finns inte till gäddan!
        sigpic

Kommentera

Självklart sitter den enda kroken vid ryggfenan, inte i munnen.

Kommentera

Självklart sitter den enda kroken vid ryggfenan, inte i munnen.
            Endast en enkelkrok i ryggen tycker jag låter extremt tveksamt! Enda ggr. jag metar med enkelkrok är till Abborren och då kör jag en i munnen.
            sigpic

Kommentera

Det funkar faktiskt bättre än man tror, oftast faller dock valet på en trekrok.

Kommentera

Det funkar faktiskt bättre än man tror, oftast faller dock valet på en trekrok.
                Okej, jo det gör du garanterat rätt i!
                sigpic

Kommentera

Dennis, jag har själv metat mkt mkt mer med en enkelkrok i ryggen än med två krokar (rygg och bukfena alt. rygg och mun).
                  Och helt säker har jag aldrig varit med direkt mothugg med en krok i ryggen. Speciellt osäkert är det när mindre fisk tar betet. Och att kroka en mindre gös med en trekrok i munnen som har stora problem med att öht vända en mört i munnen som är lite för "stor" kan vara hopplöst, fast visserligen tar en liten gös gärna fler ggr så den sitter oftast efter ett tag ändå. Men på stor fisk vill jag ha 2 krokar, av flera olika anledningar. 1 jag kan göra mothugg direkt och vet att ngn av krokarna sitter i munnen. Jag vet att om jag gör mothugg omedelbart så sitter garanterat inte kroken i svaljet.
                  De pass på gös som varit när gösen bara tagit och spottat har vi apterat om till två ibland 3(?!) trekrokar, men hlet plötsligt har då fisken fått napplustan och svalt hela tacklet, det är trist och onödigt (men det blir så ibland om man mååste vänta ett par sekunder extra), men min egen erfarenhet säger att 2 trekrokar alltid är överlägset, en fisk behöver inte den lilla tiden att vända betet, den tiden kan i flera fall vara den lilla tid som gör att en fisk spottar, känner motstånd eller ngt annat som gör att den inte vill äta maten. Altså, två trekrokar vid gädda och gös är enligt mig det perfekta valet.
                  sen kan man undra om fisken skyggar för ett bete med två krokar apterat på, det har jag inte märkt, speciellt inte om krokens storlek och tacklen anpassats perfekt efter btesfisken....svinga lugnt//P-U
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Hehe okej tack så mycket... tänkte nämligen köpa några angeldon och då får jag byta ut angelkroken mot två trekrokar ..

Kommentera

Satsa på ett eller två ismetespön istället. Mycket roligare att drilla med än ett angeldon.
                      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                      Fiskesnacks regler hittar ni Här
                      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      150 visningar
                      0 gillar