En fråga ang krokar för isfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fråga ang krokar för isfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En fråga ang krokar för isfiske

Vad funkar bäst ? en angelkrok eller två vanliga trekrokar.

En vanlig enkelkrok i storlek 10 fungerar bättre än en angelkrok!
    Men skämt åsido går det inte ens att jämnföra! Trekrokar är det enda att fiska med! Resten e skit!

Kommentera

håller med flobebanan.. går inte att jänföra!

Kommentera

Ta inte fler krokspetsar än du behöver. Om du har otur så kan fria krokspetsar haka tag i iskanten under det sista känsliga momentet när fisken ska lotsas in hålen. En stor enkelkrok typ karpkrok kan vara ett alternativ.
        Den stora och klumpiga angelkroken är underlägsen. Den har fördelen av att ha en enda spets och utformningen gör att gäddan inte sväljer betet men är du kvick nog så behöver du inte riskera att gäddan sväljer en mindre krok. Desutom, gösen är en känslig natur och spottar gärna när den känner något konstigt.
        Välj inte större krok än du behöver för att betet ska sitta säkert och inte fler spetsar än du behöver för att fästa bytet.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tänkvärt är att många faktiskt gör sig skyldiga till tjuvfisk när de lägger ut flera spö vid isfiske. Använder man trekrok eller vanlig enkelkrok så gäller de vanliga fiskereglern och inte antalet som står vid angeldon eftersom du inte använder angelkrok.
          Tight lines.
          /Andreas

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
            Ta inte fler krokspetsar än du behöver. Om du har otur så kan fria krokspetsar haka tag i iskanten under det sista känsliga momentet när fisken ska lotsas in hålen. En stor enkelkrok typ karpkrok kan vara ett alternativ.
            Den stora och klumpiga angelkroken är underlägsen. Den har fördelen av att ha en enda spets och utformningen gör att gäddan inte sväljer betet men är du kvick nog så behöver du inte riskera att gäddan sväljer en mindre krok. Desutom, gösen är en känslig natur och spottar gärna när den känner något konstigt.
            Välj inte större krok än du behöver för att betet ska sitta säkert och inte fler spetsar än du behöver för att fästa bytet.
            Nu har du fel, det händer extremt sällan att krokar hakar i iskanten, jag har aldrig varit med om det. Använd två stycken trekrokar, och kroka fisken direkt. Väljer du en stycken enkelkrok måste du vänta, och plockar rovfisken bytet från fel håll resluterar det i DJUPA krokningar. Angelkrok är så fruktansvärt dåligt att jag fattar inte varför dom använt den. Att använda levande bete kan vara helt överlägset!

Två stycken trekrokar från Owner, Gamakatzu eller liknande med intrycka eller avtryckta hulligar i storlek 6 brukar passa till gäddan. Men givetvis måste du anppassa krokarna efter betet.

Kommentera

Tacklets utformning har antagligen en viss betydelse i sammanhanget, likaså isens tjocklek samt hålets dimension.
              Jag har sett hur fria slängande trekrokar fastnat i iskanten. Ena satt i mungipan på gäddkäften den andra var lös. Det fanns inte så stora möjligheter att parera hur gäddan skulle glida in i hålet. Isen var inte särskilt tjock bara ca 50 cm men borrhålet var heller inte upphugget eller speciellt stort kanske ca 15 cm. Gäddan var på ett par kilo bara och gick igenom men kroken utanför råkade klämmas fast i iskanten. Hade brorsan inte haft huggkrok hade han inte fått den gäddan. Nu kunde han peta loss kroken

Jag vet alltså att det kan hända även om det inte är vanligt. Och vad som en gång hänt kan hända igen. Det har även hänt mig att en trilsk storabborre satte fast noskroken på en av mina gamla balansare i isen. Han slog sig lös per omgående.

Kommentera

Jag har också varit med om att fastna i iskanten med någon krok. Tror dessvärre att det är nåt man får leva med lite då och då men givetvis kan man minimera detta genom små krokar och stort borrhål.
                C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                Fiskesnacks regler hittar ni Här
                Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

BeBest, det är ett pimpelproblem mer än ett ismeteproblem, visst kan en slängande trekrok fastna om den är löst hängande men det är inget problem direkt.
                  Men däremot vid pimpel efter grov abborre och likaså tävlingspimplarens minborrar så krokar kroken oftast rakt i munnne och fisken dras upp och friliggande krok fastnar i kanten. Flera små tappade fiskar kan vara det som avgör vinna eller försvinna i ex DM tävlingar, LIka jobbigt är det med ex. balansare som har en otrolig förmåga att ha krokar båda fram, bak och under, de är som gjorda för att fastna i iskanten......men ismete problem. Nä för fan, ett problem är det verkligen inte. Och tycker du det är ett problem, ja kör då med en krok och vänta ut att fisken sväljer betet. Istället för tvåkrokstackel som mothugget göres direkt med.
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
                    BeBest, det är ett pimpelproblem mer än ett ismeteproblem, visst kan en slängande trekrok fastna om den är löst hängande men det är inget problem direkt.
                    Men däremot vid pimpel efter grov abborre och likaså tävlingspimplarens minborrar så krokar kroken oftast rakt i munnne och fisken dras upp och friliggande krok fastnar i kanten. Flera små tappade fiskar kan vara det som avgör vinna eller försvinna i ex DM tävlingar, LIka jobbigt är det med ex. balansare som har en otrolig förmåga att ha krokar båda fram, bak och under, de är som gjorda för att fastna i iskanten......men ismete problem. Nä för fan, ett problem är det verkligen inte. Och tycker du det är ett problem, ja kör då med en krok och vänta ut att fisken sväljer betet. Istället för tvåkrokstackel som mothugget göres direkt med.
                    För mig är det inget problem alls egentligen. Jag har hitintills varesig anglat eller ismetat. Jag har däremot pimplat lite av och till. Ofta tillsammans med min anglande brorsa. Vi gjorde vid ett tillfälle en test för att om mina avlagda vanliga gäddmetetackel funkade för angel. Det borde ju ge en livligare fisk äv en som sitter uppträdd på en angelkrok. Det gav mariginellt fler hugg men en av gäddorna ställde till det. Brorsan kör nu en enkelkrok under ryggfenan och en liten trekrok i mörtens mun. Själv pimplar jag företrädesvis vertikalt eller med en minibalans med en krok. Har dock lite lösa planer på att pröva ismete.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    1 svar
                    149 visningar
                    0 gillar