Mört till ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mört till ismete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mört till ismete?

Hur får ni tag på mört till ismetet?

Ett sätt är ju att ha en kräftbur som man fäster ett snöre i varje ände på, sedan "firar" man ner kräftburen vertikalt genom hålet, och ner till botten. Om man vill vara säker på att den ligger horisontellt på botten är det bara att dra i det andra snöret. Tror ni att det kan fungera?

Hur ska man göra för att hålla borrhålet isfritt?
    Senast ändrad av Gotrik; 2004-10-31, 13:13.

Det kanske funkar, testa! Ska du hålla hålet isfritt så vräk massor med lössnö över det. Så det blir en skaplig hög. Det blir ju en hel del snö att skopa bort dagen efter men det fryser inte.

Kommentera

ismetar inte iaf inte börjat. men vill jag börja så tar jag ur en stor balja som jag har i frådet.
      //Me

Kommentera

Ursprungligen postat av Hundersmarck
        ismetar inte iaf inte börjat. men vill jag börja så tar jag ur en stor balja som jag har i frådet.
        Kul att veta, nej men skämt o sido fungerar mindre burar myk. smidigare än större mörtstugor om det är tjock is. Annars kan man ju lika gärna köpa en mörtstuga för 200:- som 2st kräftburar. Sen kan du ju göra som Mikeal Johansson, ha dom i badkaret!
        sigpic

Kommentera

Vilka ingredienser är bra att ha i "mäsket"?

Kommentera

kollar du på mörtbilderna så ser du några mörtar. sen ser du nån som fångade 10 liter mört på 1 omgång. kolla receptet där.
            //Me

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotrik
              Vilka ingredienser är bra att ha i "mäsket"?
              Bara det är ngt. ätligt och segt fungerar det
              sigpic

Kommentera

Skaffa en 1000 liters mörttank!
                Det har jag och farsan i garaget. Vi har börjat bunkra nu inför höstmete/ismete.

Kommentera

Ursprungligen postat av avkroken
                  Skaffa en 1000 liters mörttank!
                  Det har jag och farsan i garaget. Vi har börjat bunkra nu inför höstmete/ismete.
                  Kör du en riktigt plasttank med metalbågs stöd på SE-pall?
                  sigpic

Kommentera

det ideala bore ju vara som avkroken säger.. en 1000L tank eller ännu större med både syrepump och filter i ett inte allt för varmt garage.. synd att man har rätt litet garage själv.. Sitter och funderar på lite lösningar inför vintern hur man skulel kunna lösa betesfisk frågan.. men stora tankar eller nån slags sump i båthamnen eller liknade för just nu är det inga problem att få tag i betesfisk men när isen lägger sig är det betydligt svårare!! Men man får väl inte tummen ur.. innan vintern så man får köra som tidigare köpt mört!!
                    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    208 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    1 svar
                    139 visningar
                    0 gillar