Trolling/ mastrigg... Hur blir den stabilast möjligt? mm..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling/ mastrigg... Hur blir den stabilast möjligt? mm.....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling/ mastrigg... Hur blir den stabilast möjligt? mm.....

Undrar en del över hur man ska fästa masten på bästa sätt så det blir stabilt. Jag har aldrig fiskat med pulkor själv tidigare men har nu införskaffat en Buster S båt och tänkte utrusta den. . Vilken mast är bäst? Kan man montera en mast på sidan på båten för att kunna få lite mer fri yta i båten och att det inte förstör sittplatser i fören när man bara slöåker med familjen? Eller går det att montera masten på ett smart sätt i fören så man lätt kan ta bort den och fästet när man inte fiskar . Bustern är ju bara 4.58m lång. Tänkte en mast på varje sida annars. för och nackdelar med det? ..... . Hur hög bör masten vara? Fiskar ju aldrig i havet så jag tänker att den inte behöver vara så överdrivet hög....

Tacksam för synpunkter till en novis på området
    Senast ändrad av Peter W; 2011-10-04, 08:20.

Ursprungligen postat av Peter W Visa inlägg
    Undrar en del över hur man ska fästa masten på bästa sätt så det blir stabilt. Jag har aldrig fiskat med pulkor själv tidigare men har nu införskaffat en Buster S båt och tänkte utrusta den. . Vilken mast är bäst? Kan man montera en mast på sidan på båten för att kunna få lite mer fri yta i båten och att det inte förstör sittplatser i fören när man bara slöåker med familjen? Eller går det att montera masten på ett smart sätt i fören så man lätt kan ta bort den och fästet när man inte fiskar . Bustern är ju bara 4.58m lång. Tänkte en mast på varje sida annars. för och nackdelar med det? ..... . Hur hög bör masten vara? Fiskar ju aldrig i havet så jag tänker att den inte behöver vara så överdrivet hög....

Tacksam för synpunkter till en novis på området
    Hej Peter Wiklund;

Som planerboardsmast har jag en 3-delad mycket välgjord, steglöst ställbar teleskopmast på fördäcket hos min Buster Magnum. Planerboardsmasten är tillverkad av syrafast, rostfritt fyrkantsrör där varje sektion är 1,65 m. Helt utdragen kan masthöjden bli 4,5 meter. Den nedersta mastdelen, dvs mastfoten är fastsvetsad i en 12 mm tjock rostfri kvadratisk bottenplatta med sidmåtten 20x20 cm. Bottenplattan är fastskruvad med fyra 10 mm skruvar med rattar mot en likadan bottenplatta som i sin tur är fastskruvad mot Magnumens fördäck. Under fördäcket har bottenplattan stagats av U-formade aluminiumbalkar. Från masten 108 cm ovanför bottenplattan och 30 cm ovanför masthjulen går två 150 cm rostfria stag (förstärkningsstag) ut och akteröver till båtrelingarna. Stagen skruvas runt relingen med gängade kulledskopplingar och kraftiga lock. Mastkonstruktör och tillverkare av både planerboardsmast, rostfria spöhållare och givarevinch på akterspegeln är den välkände trollingfiskaren Paul "Palle" Sandberg (se bild http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm) i Järfälla.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Tack Old firehand!!

Tänkte också att fyrkantsrör kunde vara bra . Finns masten att köpa? knappast va? Men det låter bra och det bör vara starkt som hembränt också antar jag...Tar det här med mig tills monteringsdagen . Tack ska du ha!!

Finns det nån bild på din båt/konstruktion vore det intressant att se förresten.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter W Visa inlägg
        Tack Old firehand!!

Tänkte också att fyrkantsrör kunde vara bra . Finns masten att köpa? knappast va? Men det låter bra och det bör vara starkt som hembränt också antar jag...Tar det här med mig tills monteringsdagen . Tack ska du ha!!

Finns det nån bild på din båt/konstruktion vore det intressant att se förresten.....
        Hej Peter Wiklund;

Paul "Palle" Sandberg har tillverkat en likadan planerboardsmast åt Stefan "Trumman" Trumstedt, som har mobilnr 070-5987930. Trumman är en sjutusan på att fotografera och han kan troligtvis maila dig en bild på sin egen mast.

Själv fiskar jag hellre än fotograferar och har ännu inte helt gått över från diabilder till datoriserade bilder.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
        www.trumman.com - http://www.trumman.com/purelure/purelure.htm

Kommentera

okej ....tack för tipsen....

Kommentera

Bios har en färdig lösning med Scotty lintrummor http://www.ofc.nu/bios-planerboardmast-p-140-c-146.aspx

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
            19 svar
            839 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman