Påverkas djupparavanen av vilken wobbler man använder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Påverkas djupparavanen av vilken wobbler man använder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Påverkas djupparavanen av vilken wobbler man använder

Påverkar en djupgående wobbler (dvs wobbler som tränger undan stor vattenvolym) det djup som man kan nå med djupparavan av typen Kuusamo /Wiggler 90 g. Tänker mig att en wobbler som ger stort motstånd (djupgående) motverkar paravanens dykande förmåga eller är det så att en djupgående wobbler gör att paravanen går ännu djupare. Skall man istället använd en wobbler med liten sked för att lättare få ner den på djupet med paravan.
    Senast ändrad av Ludde Lundin; 2010-03-23, 14:02.
    LUDDE

Ursprungligen postat av Ludde Lundin Visa inlägg
    Påverkar en djupgående wobbler (dvs wobbler som tränger undan stor vattenvolym) det djup som man kan nå med djupparavan av typen Kuusamo /Wiggler 90 g. Tänker mig att en wobbler som ger stort motstånd (djupgående) motverkar paravanens dykande förmåga eller är det så att en djupgående wobbler gör att paravanen går ännu djupare. Skall man istället använd en wobbler med liten sked för att lättare få ner den på djupet med paravan.
    Jag kan inte ge något bra svar på just den frågan då det rör sig om en wobbler som själv är dykande.
    Men om du till exempel kör en flasher bakom en kuusamo eller dipsy så vill denna gå ytligare på grund av motståndet än om du bara kör ett skeddrag.

Men i och med att wobblern själv strävar neråt så vettefan om det skiljer så mycket.

Kjelle
    Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
    http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

För mig har det funkat bäst med grundgående Wobbler och paravan, eller 50gr päronsänke det är 50/50, metoden du kan använda är att du kan stoppa/köra, och på det viset få wobblern gå hur djupt som helst,eller gira styrbord/babord och på det viset få dragen gå olika djup,har du ekolod ser du var fisken befinner sig,det är bara att variera fisket.Skit Fiske
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
        Jag kan inte ge något bra svar på just den frågan då det rör sig om en wobbler som själv är dykande.
        Men om du till exempel kör en flasher bakom en kuusamo eller dipsy så vill denna gå ytligare på grund av motståndet än om du bara kör ett skeddrag.

Men i och med att wobblern själv strävar neråt så vettefan om det skiljer så mycket.

Kjelle
        Visst wobblern strävar neråt men den utgör även ett stort motstånd som borde göra att djupparavanen får svårt att dyka obehindrat.
        LUDDE

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
          har du ekolod ser du var fisken befinner sig.
          Tyvärr är det inte riktigt så.
          Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
            Tyvärr är det inte riktigt så.
            Hej Kjellzen du får gärna utveckla svaret lite mera ?? jag har ett färglod Simrad EQ32 och sett t.o.m fisk som stigit upp från ca13-14meters djup och tagit wobblern som gått på 9m, visserligen på djuprigg,detta har skett vid ett flertal tillfällen på Vänern,lax o öring.
            Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
              Hej Kjellzen du får gärna utveckla svaret lite mera ?? jag har ett färglod Simrad EQ32 och sett t.o.m fisk som stigit upp från ca13-14meters djup och tagit wobblern som gått på 9m, visserligen på djuprigg,detta har skett vid ett flertal tillfällen på Vänern,lax o öring.
              Kan även vara så att du ser fisken komma från ytterkanten av ekolodskonan på samma djup som betet går på och simma in mot mitten av konan. Då får du samma fenomen på ekolods bilden.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Tack Lennart!

Fisk som "stiger upp" på lodet, här är det ingen garanti att fisken stiger upp överhuvudtaget.
                Det ekolodet visar är avståndet från ekolodet till fisken minskar, men detta kan lika gärna vara i sidoled som i rakt upp och ner.
                Här finnes mera info:

Här har ni också bra läsning.
                Lowrance is a leading manufacturer of innovative marine electronics including Fishfinders, Chartplotters, Radar and Sonar. Find more fish easily.

Sorry Ludde för att tråden blev Off topic.

kjelle

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                19 svar
                809 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman