Ugly Stik, men villken till trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ugly Stik, men villken till trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ugly Stik, men villken till trolling?

Nu e det dax att dra iväg och köpa upp mig på några spön för vandringsfisket. Kommer troligen att bli Ugly Stik, men villka, finns rätt många att välja mellan? Tänkte köra 4st på djupprigarna och 6 på planerboards.
    Hade funderingar på att köra med Gold Tiger 7fot på planerboards men vad ska man ha på riggarna?

spön

hallå

ulgystickarna blir prima, har inte själv fiskat med dem på riggen men har för mig att många kör dem även på riggarna. Funkar nog hur bra som helst.( 7 fotarna alltså.)

Då kommer du dundrade över viken till Åland i vår då?, på lite trolling?
    Bara att komma över och ta rygg så skall du få se på rullskrik...

Skitfiske.

Ursprungligen postat av Douglas Visa inlägg
    Nu e det dax att dra iväg och köpa upp mig på några spön för vandringsfisket. Kommer troligen att bli Ugly Stik, men villka, finns rätt många att välja mellan? Tänkte köra 4st på djupprigarna och 6 på planerboards.
    Hade funderingar på att köra med Gold Tiger 7fot på planerboards men vad ska man ha på riggarna?
    Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Säger bara Ugly Stik Big Fish BWD 1170 210cm 15-30lb kör dessa på planerboards och djupprigarna vist är Gold Tiger bra men big fish är en klass för sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx Visa inlägg
        hallå

ulgystickarna blir prima, har inte själv fiskat med dem på riggen men har för mig att många kör dem även på riggarna. Funkar nog hur bra som helst.( 7 fotarna alltså.)

Då kommer du dundrade över viken till Åland i vår då?, på lite trolling?
        Bara att komma över och ta rygg så skall du få se på rullskrik...

Skitfiske.
        Är det BWD2200 7´du menar? I så fall håller jag med.

Men Douglas, vandrare kan vara skitstarka så kanske du borde ta ett snepp större spön, typ BWD2200-80 2 delt 8 fot för 12-30 lb.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Hej Douglas;

Det finns flera Shakespeare trollingspön i olika längder och styrkeklasser att välja bland hos de trippelbyggda, svarta Ugly Stik Gold Tiger och dubbelbyggda, senapsgula Ugly Stik Tiger..

Många trollingfiskare vill inte gärna ha senapsgula trollingspön och har därför valt de senare, svarta Shakespeare Ugly Stik Gold Tiger 8-fots BWD3280 eller de styvare 8,6-fots BWD3286.

De som valt Shakespeares gamla "Sinappia" 8-fots Ugly Stik Tiger BWD220080 skulle man kunna våga säga att de valt några av sina pålitligaste vänner för livet.

Under de senaste 30 åren har jag testat det mesta vad gäller trollingspön....men inga har för mig matchat de gamla, senapsgula 8-fots Ugly Stik Tiger BWD220080. De har en djupare och mera utpräglad parabolisk aktion än de svarta som man i sin tur nästan skulle kunna påstå har en mer utpräglad toppaktion, även om motståndet hos de svarta Ugly Stik Gold Tiger succesivt ökar ända ner till ändbutten som hos de senapsgula. Hur som helst det känns tryggt för en trollingfiskare att hålla i ett Ugly Stik Tiger när drömlaxen tagit betet i andra ändan av linan!
          Go for the Big Salmons!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Jo de e 7 fotarna jag menar.
            Jo jag kollade in 8 fotarn först innan en polare tyckte att jag skulle ta 7 fotarna. De e därför jag kollar här och på scandinavian-trolling om vad profsen har att säga.

När jag kollade runt så har dom flästa sagt att Gold Tiger e det som funkar bra. Vad är det som gör att Big Fish är snäppet bättre tycker du? Nu när man ändå lägger ut ett gäng tusen på spön och rullar så vill man ju ändå ha rätt bra grejer så man inte tröttnar och vill ha något bättre.

Kommentera

Jo de e 7 fotarna jag menar.
              Jo jag kollade in 8 fotarn först innan en polare tyckte att jag skulle ta 7 fotarna. De e därför jag kollar här och på scandinavian-trolling om vad profsen har att säga.

När jag kollade runt så har dom flästa sagt att Gold Tiger e det som funkar bra. Vad är det som gör att Big Fish är snäppet bättre tycker du? Nu när man ändå lägger ut ett gäng tusen på spön och rullar så vill man ju ändå ha rätt bra grejer så man inte tröttnar och vill ha något bättre.
              Hej igen Douglas; Jag köpte först 7-fots Ugly Stik Tiger som planerboardsspön, men gav bort dem och ersatte dem redan efter första trollingsäsongen med 8-fots Ugly Stik Tiger (Sinappia) både till planerboardsen och djupriggarna. Som Dipsy Diver spön använder jag två senapsgula 10-fots Ugly Stik Dipsy Diver Rod BWD220210 (3,00 m) Action M (15-40 lb. SIGMA). 7-fotarna är egentligen 8-fotare som är kapade ½ fot i toppen och ½ fot i botten. Det är mycket lättare att drilla, tämja och styra en Stor Lax med ett 8-fots Ugly Stik Tiger än det är med en 7-fotare.
              Go for the Big Salmons!
              Old Firehand
              www.trumman.com --- där dina pengar räcker längst!

Ps. I förrgår, 6 januari 2010 var det en laxtrollare nere utanför Simrishamn som hade 6 laxar på samtidigt enligt Simrishamns trolling. Se http://www.simrishamnstrolling.se/ och klicka på rubriken Dagbok. Dsl
              Senast ändrad av Old Firehand; 2010-01-08, 00:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av OrsaFiskecenter Visa inlägg
                Säger bara Ugly Stik Big Fish BWD 1170 210cm 15-30lb kör dessa på planerboards och djupprigarna vist är Gold Tiger bra men big fish är en klass för sig.
                Hej OrsaFiskecenter; De spön du rekommenderar som planerboardsspön Shakespeare "Big Fish" BWD 1170 7´0" (2,13 M), Action: Medium Heavy (15-30 Lb Line) är med sina 24 cm korta bakhandtag och 30 cm långa främre handtag inte alls avsedda som planerboardsspön utan de är avsedda för vertikalt djuphavsfiske.
                Har Matti Seppälä hos OPM i Finland påstått att Big Fish BWD 1170 är planerboardsspön?
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Efter mycket fiske med Big Fish BWD 1170 spön kan jag tyvär inte säga annat än att det är ett grymt spö och de flesta som fått ett big fish i handen och jämfört med gold tiger,har99%valt big fish.Går inte bara att läsa sig till saker det måste testas.Säljer mycket av detta spö men inte till vertikalt djuphavsfiske.Kanon att drilla stor fisk med det längre främre handtag.Hör gärna av dig så kan jag sända ett spö,att testa.

Kommentera

Ursprungligen postat av OrsaFiskecenter Visa inlägg
                    Efter mycket fiske med Big Fish BWD 1170 spön kan jag tyvär inte säga annat än att det är ett grymt spö och de flesta som fått ett big fish i handen och jämfört med gold tiger,har99%valt big fish.Går inte bara att läsa sig till saker det måste testas.Säljer mycket av detta spö men inte till vertikalt djuphavsfiske.Kanon att drilla stor fisk med det längre främre handtag.Hör gärna av dig så kan jag sända ett spö,att testa.
                    Hej igen OrsaFiskecenter; Du presenterar dig ganska anonymt som ett företag och jag vet inte vem du år eller vad du egentligen heter. Själv heter jag Leif Engström, började fiska Abborre, Gädda och Gös år 1946 och har varit fiskeskribent i fisketidningar sedan början av 1960-talet samt sålt fiske- och marinprodukter sedan 1971. Jag sålde Shakespeare spön här i Sverige till sportfiskebutiker via LEF Sport & Marinprodukter AB på 1990-talet. De spön LEF sålde köpte vi från Matti Seppälä, OPM i Finland. Idag säljer jag Minn Kota elektriska fiskemotorer, några Shakespeare spön och diverse fiskeprylar tillsammans med min fru Gös-Ulla på internet via vår webshop www.trumman.com.

När det gäller Shakespeare Ugly Stik Tiger och Ugly Stik Tiger Gold har jag personlig erfarenhet av dem sedan 1997 och använder dem vid trollingfiske så länge jag orkar gå elller krypa ut i båten inför nästa trollingtur. Jag har inte fått några 20+ kilo laxar i Östersjön på Shakespeare Ugly Stik Tiger än. Mina sju största Laxar i Östersjön hittills ligger på 10,2 till 14,9 kilo, men de hjälpte samtliga till att göra Shakespeares Ugly Stik Tiger (sinappia) och Northern King trollingdrag till mina vänner för livet.

Som jag tidigare skrev till dig:"Shakespeare "Big Fish" BWD 1170 7´0" (2,13 M), Action: Medium Heavy (15-30 Lb Line) är med sina 24 cm korta bakhandtag och 30 cm långa främre handtag inte alls avsedda som planerboardsspön utan de är avsedda för vertikalt djuphavsfiske." Dessa spön har jag under flera års tid använt och använder vid djuphavsfiske i Norge (där de lämpar sig bäst) tillsammans med motsvarande 8-fotare Shakespeare Big Fish BWD 1180..

Som planerboardspön anser jag fortfarande att de senapsgula 8-fots Ugly Stik Tiger med sin enorma spänst, styrka och paraboliska aktion är i en helt egen klass och de trollingspön som lämpar sig bäst när det gäller att drilla, trötta ut och styra en stor Östersjölax in till båten och den väntande håven.
                    One day spent fishing adds another day to your life!
                    Old Firehand
                    (Leif Engström)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    812 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman