HÖ trolling i Öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HÖ trolling i Öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• HÖ trolling i Öresund

Hej!

Det är så att vi har/ska börja utsrusta båten för trolling i Öresund! Det vi köpt på än så länge är 4st triton 100 rullar en Aburänkeverks ulle och har två gammla 7 tusen rullar sen innan. Vi har tänkt köra 6 djupriggsspö och ett till dispy.

Vad ska vi stasa på för spö längt lbs mm ( begränsad ekonomi)

Tänkt börja köra med konstbete sen prova med sill när vi vant oss lite.

Tips på skalar till sill? Vilken krok 1 eller 2 trekrokar? Hur långa tackel? Nylon eller fuorcarbon? Tjocklek? Ska man göra flashers på alla spö? Vilken model?

Någa tips på bete i mitt huvud borde vännern bete fungera bra alltså typ bomber, tomic mfl.

Linan vi tänkt använda är Berklys 0.38 blir det bra?

Det är så klart HÖ vi ska satsa på!

Har blivit erbjuden att köpa 4st daixa strikeforec 8.6 6-12 lbs samt ett dispy spö av samma modell. Tror dom heter så är Blå med gul top och trigger fäste! 300st för riggspöna och 500 för dispyit är det ok?

Andra spö ni rekomenderar! Heslt gratis och skit bra ?

Vi ska beställa riggar från USA vilka är mest prsivärada? Även begränsade där!

Några fråger till.
    Villken klass bör man köra på spöna. Blir ju först och främst HÖ. sen är vi sugna på att testa Vännern och Vättern och kanske Östrsjön som ligger lite närmare kan få sig ett besök men det blir inte deta året hm ja eller nästa. Så några rekomendationer om bra spö till HÖ hade varit trevligt. Gör ju inget om vi kan ha dom till andra med och att priserna är bra. 4-6 rigg spö och ett dipsy..

Villka utlösare är bästa? Bra stackers göra själv eller köpa färdigt?

Kommentera

Ursprungligen postat av oringen Visa inlägg
      Hej!

Det är så att vi har/ska börja utsrusta båten för trolling i Öresund! Det vi köpt på än så länge är 4st triton 100 rullar en Aburänkeverks ulle och har två gammla 7 tusen rullar sen innan. Vi har tänkt köra 6 djupriggsspö och ett till dispy.

Vad ska vi stasa på för spö längt lbs mm ( begränsad ekonomi)

Tänkt börja köra med konstbete sen prova med sill när vi vant oss lite.

Tips på skalar till sill? Vilken krok 1 eller 2 trekrokar? Hur långa tackel? Nylon eller fuorcarbon? Tjocklek? Ska man göra flashers på alla spö? Vilken model?

Någa tips på bete i mitt huvud borde vännern bete fungera bra alltså typ bomber, tomic mfl.

Linan vi tänkt använda är Berklys 0.38 blir det bra?

Det är så klart HÖ vi ska satsa på!

Har blivit erbjuden att köpa 4st daixa strikeforec 8.6 6-12 lbs samt ett dispy spö av samma modell. Tror dom heter så är Blå med gul top och trigger fäste! 300st för riggspöna och 500 för dispyit är det ok?

Andra spö ni rekomenderar! Heslt gratis och skit bra ?

Vi ska beställa riggar från USA vilka är mest prsivärada? Även begränsade där!
      För mycket frågor för att man ska orka skriva svaren. Om du är intresserad kan du slå en signal (skicka PM så får du mitt nummer) så kan vi ta ett snack istället.

Staffan
      [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Du behöver bara 4 stycken djupriggsspö men flera spö för paravaner antingen spöparavaner eller pulkor när du kör efter HÖ i öresund. Vattnet är så grunt och du kör på 10-12 meters djup på djupriggen så du kan inte använda mer än två spö på varje djuprigg.
        Använder antingen pulkor eller pravaner beroende på om jag är ensamen eller fler i båten. Ensamem blir det mellan 6-8 spö ute beroende på vädret.
        Tumlaren
        trolling är livet

Kommentera

Håller med Tumlaren i hans svar här.
          Dock mitt i vintern drar betesfisken ut till djupare vatten så oxå havsöringen. Sök då öringen lite längre ut från grunda områden, runt grynnor på lite större djup (10-20 m)
          Mitt i vinter under blidväder och flom i älvarna: kör utanför älvarna på 2-5 m djup.

my two cents........
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Håller med Tumlaren i hans svar här.
            Dock mitt i vintern drar betesfisken ut till djupare vatten så oxå havsöringen. Sök då öringen lite längre ut från grunda områden, runt grynnor på lite större djup (10-20 m)
            Mitt i vinter under blidväder och flom i älvarna: kör utanför älvarna på 2-5 m djup.

my two cents........
            Älvar i Skåne Lycka till
            [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Musky Visa inlägg
              Älvar i Skåne Lycka till
              Vi har ju Rå-älven, Sax-älven, Lödde Älv, Sege Älv bl.a

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                Du behöver bara 4 stycken djupriggsspö men flera spö för paravaner antingen spöparavaner eller pulkor när du kör efter HÖ i öresund. Vattnet är så grunt och du kör på 10-12 meters djup på djupriggen så du kan inte använda mer än två spö på varje djuprigg.
                Använder antingen pulkor eller pravaner beroende på om jag är ensamen eller fler i båten. Ensamem blir det mellan 6-8 spö ute beroende på vädret.
                Tumlaren
                vi kommer troligen bara köra vintertid! har hört att det inte alls använd pulkor eller parvaner vid fiske här då!

Kommentera

vi kommer troligen bara köra vintertid! har hört att det inte alls använd pulkor eller parvaner vid fiske här då!
                  Men det gör det

Kommentera

Två stycken paravaner är inte fel även på vintertid, ta lite större modell och använd en dipsy så att ni kommer ner lite. Jag har fått fisk på paravaner under januari månad, våga bryta lite mönster och kör på olika djup det kan löna sig.
                    En tur fick jag fyra torskar mellan 5-10 kg på sidoparavan, på de klena spö som jag använder på havsöringstrollingen i sundet så blir det tungt.
                    Tumlaren
                    trolling är livet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    800 visningar
                    0 gillar