Scotty.com - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Scotty.com

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Scotty.com

Ni som tror att er båt är perfekt riggad för Trolling... Läs mer på www.scotty.com!

Inte massor av utrustning, men rätt utrustning och här hittar man det som kanske ger det lilla extra för ett näst intill perfekt Trollingekipage.

Kika gärna närmare på Triple Rod Holders och Extenders. Något jag personligen saknat!

MVH

/MT
    PS. Poängterar att jag varit här vid flera tillfällen på jakt efter det jag fn skulle investera i. Men att gå igenom sida för sida var väl värt arbetet. Rekommenderar er trollingfreaks detsamma!
    Senast ändrad av Muskytracker; 2009-12-15, 20:07.

Kul att se hur många det är som begrundat länken under längre tid...

Väl värt det! Har själv hittat ytterligare måste prylar nu ikväll.

Kommentera

Är normalt en scotty-fan, men jag provade deras extenders (259) för några år sedan och kan intyga att de är helt j-a värdelösa. Två spöhållare lossnade på vägen ut och den tredje vek ner sig på första hugget. Hade jag haft dem kvar kunde du fått dem, men jag kastade dem åt h-e efter en timmes fiske.
      .
      /Magic

Kommentera

259 ser lite långa ut och har nyligen beställt 254M av reason du just beskrev (på väg hem från US). Ärligt talat visste jag inte om problemen med 259, men anade oråd när jag såg längden. Vi får se om 254M matchar ordinary Scotty Quality!

MVH
        Senast ändrad av Muskytracker; 2009-12-15, 21:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
          Är normalt en scotty-fan, men jag provade deras extenders (259) för några år sedan och kan intyga att de är helt j-a värdelösa. Två spöhållare lossnade på vägen ut och den tredje vek ner sig på första hugget. Hade jag haft dem kvar kunde du fått dem, men jag kastade dem åt h-e efter en timmes fiske.
          .
          Fattar inte vad du menar? Kan du beskriva det mer i detalj?

Vanligen knäcker man spöt innan en spöhållare viker sig eller lossnar?
          Är det inte splines som förhindrar att spöhållaren överhuvudtaget kan röra sig?
          Undrar p.g.a. at jag har funderat på köp av #1117 elriggar....
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Fattar inte vad du menar? Kan du beskriva det mer i detalj?

Vanligen knäcker man spöt innan en spöhållare viker sig eller lossnar?
            Är det inte splines som förhindrar att spöhållaren överhuvudtaget kan röra sig?
            Undrar p.g.a. at jag har funderat på köp av #1117 elriggar....
            Det var ungefär så här: När 1117 kom ut på marknaden i US tog jag hem ett par. Första repan var i Mellerud. På vägen ut vrider jag på huvudet och ser att den en spöhållaren är borta medan en annan landat i motorbrunnen. Jag tar ur de två kvarvarande tills vi är framme och ska fiska. Vid första hugget vrider sig spöt/spöhållaren i leden och spöt är på väg att åka ur spöhållaren (eftersom det inte finns något glidstopp). Jag drillar in fisken och kastar de kvarvarande spöhållarna i sjön, detta enligt principen att grejorna i min båt ska funka.

Det finns splines i änden på extendern, men de är för att hindra rotation runt sin egen axel, och gör ingen nytta om det är gropigt på sjön.

Comprende?
            /Magic

Kommentera

"Comprende?"
              Nja.........hmmmm , inte helt med. Du beskriver mer vad som hände, inte varför?
              Låter som en fel-montering? Grejorna skall väll inte kunna ramla av under normal transport (och inte under storm häller enl. mig)? Var det något som gick av? Knäcktes, eller....?

Scottys grejer är relativt väl utprovade och håller genomgående hög kvalitet på linje med t.ex. Cannons grejor, i alla fall min erfarenhet.

Hade Scotty gjort så dåliga spöhållare borde det stått kommentarer på dem flesta trolling-forum men du är den första som säger/skriver det vad jag har sett (alltså om just 1117´s spöhållare)

Måste kolla upp det här mer i detalj då jag är ganska missförnöjd med dem originala spöhållarna på #1116 som bara knapt kan vridas lite runt.
              Därav tanken på köp av 1117.

En ide´ är ju att montera andra typer av spöhållare på 1116 modellen. Men jag har aldrig checkat runt vad som skulle kunna passa på dem riggarna?
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                "Comprende?"
                Nja.........hmmmm , inte helt med. Du beskriver mer vad som hände, inte varför?
                Låter som en fel-montering? Grejorna skall väll inte kunna ramla av under normal transport (och inte under storm häller enl. mig)? Var det något som gick av? Knäcktes, eller....?
                Generellt, bara för att något inte är omnämnt på ett trollingforum behöver det inte betyda att det är felfria grejer. Människan har ofta en förlåtande attityd till sina egna, dyrt inköpta, prylar. Åtminstone tills de sålt dem vidare till någon annan.

Dessa piedestaler var inte felmonterade, men eftersom de kunde hoppa ur djupriggen var de heller inte idiotsäkra (uppenbarligen ). Det var inget som gick av eller knäcktes, däremot fanns möjligheten att spöhållaren, och därmed spöt, vred sig mot vattenytan vid belastning vilket också skedde.

Skit samma, köp vad ni vill.
                /Magic

Kommentera

.
                  Hej Kung Magic; Första turen med djupriggar efter Lax. Röding och Öring gjorde jag 1975 uppe i Hornavan tillsammans med mina dåvarande fiskekompisar Kjell "Markis" Lagergren och Birger Kvarnälv. Som djupriggar hade vi två Riviera med tre spön på varje djuprigg, ett bete bakom lodet och två stackers högre upp. Riviera djupriggarna köpte jag 1973 av Lennart Björkgren, Adexa i Södertälje, många år innan Adexa slog sig ner i Trollhättan.

I början på 1980-talet köpte jag två Cannon MAG 10 djupriggar av Sixten Carlsson (in memoriam) hos Normark Scandinavia. Första gången Cannons MAG 10 testades i Vänern blev inte förrän 1987 tillsammans med den fiskeintresserade ynglingen Pär Lindberg, idag produktchef hos Normark. Vi trollade Lax och Öring utanför Hällekis och ner mot mittledarn. Efter några timmars laxtrolling dunkade båda Cannonkulorna i botten och riggarna gick baklänges... Lärdom!

Det blev några små sprickor i rigghusen under bommarna runt stoppskruven. Paul "Palle" Sandberg, Järfälla förstärkte vardera rigghuset med en kraftig, rostfri muff som såg ut som ringen på en vanliga rökpipa. Sedan dess har Cannon MAG 10 djupriggarna hållit och fungerat perfekt i alla år i alla väder...och utan flera bottenkänningar. Nu har Cannon MAG 10:orna fungerat perfekt i 23 år.... Det kallar jag kvalitet!
                  Go for the Big Salmons!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2009-12-16, 16:09.

Kommentera

Generellt, bara för att något inte är omnämnt på ett trollingforum behöver det inte betyda att det är felfria grejer. Människan har ofta en förlåtande attityd till sina egna, dyrt inköpta, prylar. Åtminstone tills de sålt dem vidare till någon annan.

Dessa piedestaler var inte felmonterade, men eftersom de kunde hoppa ur djupriggen var de heller inte idiotsäkra (uppenbarligen ). Det var inget som gick av eller knäcktes, däremot fanns möjligheten att spöhållaren, och därmed spöt, vred sig mot vattenytan vid belastning vilket också skedde.

Skit samma, köp vad ni vill.
                    Du har kanske rätt i det första här i ditt inlägg
                    Jag var bara ute efter en saklig beskrivelse på vad som gick galet i ditt fall Magic, ingen kritik på nått vis. Dessutom så hade jag redan bestämt att köpa ett par 1117 innan din info. om 1117 kom upp här, så saken blev ju högaktuell för min del.

Blir antagligen 1116 igen och sparar därmed några kronor. Kanske köper jag några Cannon-hållare i stället eller tillverkar egna i syrafast. Får se vad som kan passa på Scottyriggarna?
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    808 visningar
                    0 gillar