Fundera på att skaffa en elmotor till min ryds 435dl.....undrar om det går(ja går gör det ju) att använda den till trolling??om man köper en av dom lite mer kända märkerna.Någon som gör det??och hur funkar det? Om man trollar i typ 4-5 tim. som det ofta blir
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
elmotor
Collapse
X
-
Hej!
Jag har en 435dl med en Minn Kota endura 55, skulle inte köpa mindre! Det är dock svårt att montera på båten, jag fick låte en plåtslagare fixa ett åt mig i rostfri plåt!
Rent spontant tror jag man får köra på minst läge 4/5 då man trollar med denna motor men säg att vi kör på 5:an, det innebär att om du vill köra i 4 timmar så måste du ha batterier med lite över 200ah!Senast ändrad av Grävlingen; 2009-10-25, 17:58.Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
-
Ursprungligen postat av Sotaskär Visa inläggFundera på att skaffa en elmotor till min ryds 435dl.....undrar om det går(ja går gör det ju) att använda den till trolling??om man köper en av dom lite mer kända märkerna.Någon som gör det??och hur funkar det? Om man trollar i typ 4-5 tim. som det ofta blir
Det går utmärkt att bygga ett extra elutombordarfäste av flerlagers marinplywood längst ut på babords sida av akterspegeln. Du får bygga fästet av 4-5 skivor 20 mm marinplywood, där du först har 1 - 2 skivor för att komma utanför avbärarlisten bak och ytterligare 2-3 skivor som du bygger rakt upp på höjden cirka 15-20 cm ovanför snedplanet på akterspegeln och med en bredd på 15-20 cm. Om du skickar eller ringer in ditt faxnummer till mig ska jag faxa dig en ritning på elmotorfästet som passar din Ryds 435DL perfekt.
När du väljer motorstorlek kan du välja MINN KOTA Endura 40, 50, 55 och större, beroende på om du ska trolla i små insjöar, stora insjöar som Mälaren, Vänern och Vättern eller Östersjön. Endura 40 passar till din båt i små insjöar. Med Endura 50 och 55 kan du trolla efter Gös, Gädda, Lax och Öring utom i riktigt grov sjö i de större sjöarna och utomskärs i Östersjön.
För trolling rekommenderar jag att du parallellkopplar två 80Ah TUDOR Nautica marinbatterier och du får då en tillgänglig kapacitet på 160Ah. Med tre TUDOR Nautica 80Ah får du följaktligen 3x80 = 240 Ah, vilket räcker från morgon till kväll vid varierande fart på läge 3 - 5.
Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Ps. Du kan gå in på www.trumman.com och klicka på framsidans Bildgalleri och bläddra bland mina bilder för att hitta lämpligt aktermontage till din båt. Ds.Senast ändrad av Old Firehand; 2009-10-25, 19:21.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inläggHej!
Jag har en 435dl med en Minn Kota endura 55, skulle inte köpa mindre! Det är dock svårt att montera på båten, jag fick låte en plåtslagare fixa ett åt mig i rostfri plåt!
Rent spontant tror jag man får köra på minst läge 4/5 då man trollar med denna motor men säg att vi kör på 5:an, det innebär att om du vill köra i 4 timmar så måste du ha batterier med lite över 200ah!
MINN KOTA Endura 30 elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 13,6 kp, 9,1 kp, 6,3 kp, 4,5 kp och 3,6 kiloponds dragkraft och förbrukar då 30, 20, 14, 10 och 8 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
Fartområde: 0 - 4 knop*
MINN KOTA Endura 40 elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 18,1 kp, 12,8 kp, 9,5 kp, 7,6 kp och 5,5 kiloponds dragkraft och förbrukar då 40, 25, 20, 16 och 11 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
Fartområde: 0 - 5 knop*
MINN KOTA Endura 50 elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 22,7 kp, 14,8 kp, 11,3 kp, 7,9 kp och 5,7 kiloponds dragkraft och förbrukar då 42, 28, 20, 14 och 10 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
Fartområde: 0 - 6 knop*
MINN KOTA Endura 55 elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 24,9 kp, 16,2 kp, 12,5 kp, 8,7 kp och 6,3 kiloponds dragkraft och förbrukar då 50, 32, 20, 14 och 10 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
* Farten är beroende av båtens längd, vikt, utformning, totala belastning och våghöjd.
Welcome to the Silent World ... a World of Electric Fishing Motors!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!Senast ändrad av Old Firehand; 2009-10-25, 19:33.
Kommentera
-
Hej!
Mjo alltså jag har redan monterat min motor, anledningen till att jag beskrev montaget som svårt var att jag ville göra så lite åverkan på båten som möjligt, vilket innebar att jag valde en annan lösning än den du beskrev, som jag hade funderat på att använda!
Jag förstår förhållandet mellan kraft, skrovutformning osv. Att man blev tvungen att köra på läge 4 eller 5 baserade jag på erfarenhet, då jag använt min motor ett tag nu!
Hur som helst, tack för infon nedan!
Ha det gott!
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Marcus "Grävlingen" Dahlberg; Läs gärna mitt svar till Micke Eriksson här intill beträffande akterspegelsfäste till MINN KOTA elmotor.
MINN KOTA Endura 30 elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 13,6 kp, 9,1 kp, 6,3 kp, 4,5 kp och 3,6 kiloponds dragkraft och förbrukar då 30, 20, 14, 10 och 8 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
Fartområde: 0 - 4 knop*
MINN KOTA Endura 40 elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 18,1 kp, 12,8 kp, 9,5 kp, 7,6 kp och 5,5 kiloponds dragkraft och förbrukar då 40, 25, 20, 16 och 11 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
Fartområde: 0 - 5 knop*
MINN KOTA Endura 50 elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 22,7 kp, 14,8 kp, 11,3 kp, 7,9 kp och 5,7 kiloponds dragkraft och förbrukar då 42, 28, 20, 14 och 10 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
MINN KOTA Endura 55 elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 24,9 kp, 16,2 kp, 12,5 kp, 8,7 kp och 6,3 kiloponds dragkraft och förbrukar då 50, 32, 20, 14 och 10 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
* Farten är beroende av båtens längd, vikt, utformning, totala belastning och våghöjd.
Welcome to the Silent World ... a World of Electric Fishing Motors!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Hej å tack för svaren...är lite nyfiken på Grävlingens fäste till motorn,vill inte heller göra så mycket åverkan på båten .Har du någon bild på ditt fäste?? Old Firehand jag fiskar mest i mindre insjöar då borde en 40eller 50 räcka va?Har tyvärr ingen fax
Kommentera
-
Hej,
Jag har en endura 40 till min buster och till den har jag löst motorfästet på följande sätt; Jag har tagit en rejäl tryckimpregnerad planka som jag kapat till och fräst ut ett "dike" för avbärarlisten.
Denna planka har jag sedan monterat på akterspegeln med två stora tvingar, vilket inte ger någon som helst åverkan på båten.
Lösningen fungerar utmärkt!
Nu ser ju en ryds lite anorlunda ut jämfört med en buster, men principen borde gå att efterlikna. OF:s variant med plywood fungerar säkert utmärkt om man fäster den med tvingar istället för att bulta fast i akterspegeln.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sotaskär Visa inläggHej å tack för svaren...är lite nyfiken på Grävlingens fäste till motorn,vill inte heller göra så mycket åverkan på båten .Har du någon bild på ditt fäste?? Old Firehand jag fiskar mest i mindre insjöar då borde en 40eller 50 räcka va?Har tyvärr ingen fax
Jag skrev: "Om du skickar eller ringer in ditt faxnummer till mig ska jag faxa dig en ritning på elmotorfästet som passar din Ryds 435DL perfekt."
Du kan även ringa eller maila och lämna namn och adress och jag kan skicka dig ritningen som vanligt brev, eftersom du saknar Fax.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sotaskär Visa inläggHej å tack för svaren...är lite nyfiken på Grävlingens fäste till motorn,vill inte heller göra så mycket åverkan på båten .Har du någon bild på ditt fäste?? Old Firehand jag fiskar mest i mindre insjöar då borde en 40eller 50 räcka va?Har tyvärr ingen fax
Endura 30 är avsedd för små båtar upp till 4,2 m (14 ft) och en totalvikt på max 650 kilo för båt, besättning och personlig utrustning. Den steglöst ställbara rigglängden är 75 cm.
Endura 40 är avsedd för små och medelstora båtar upp till 5,1 m (17 ft) och en totalvikt på 950 kilo. Den steglöst ställbara rigglängden är 90 cm.
Endura 50 är avsedd för medelstora båtar upp till 6,1 m (20 ft) och en totalvikt på 1.130 kilo. Den steglöst ställbara rigglängden är 90 cm.
Endura 55 är avsedd för medelstora båtar upp till 6,4 m (21 ft) och en totalvikt på 1.250 kilo. Den steglöst ställbara rigglängden är 90 cm. .
Som "drivmedel" till MINN KOTA fiskemotorerna rekommenderar jag TUDOR NAUTICA 12 volts marinbatterier på 80 Ah (amperetimmar). Ett marinbatteri eller ett fritidsbatteri är konstruerat för att tåla många djupurladdningar under 6-7 års tid. Ett vanligt startbatteri är konstruerat för att släppa mycket ström ifrån sig under några sekunder vid varje starttillfälle och tål inte många djupurladdningar utan att märkbart förlora i kapacitet och livslängd. Därför är ett vanligt startbatteri olämpligt till att driva en elektrisk båtmotor.
Med en batteriladdare som laddar 8-10 amper vid 12 volts spänning laddar du upp ett 80 Ah marinbatteri under natten efter en hel dags fiske ute på sjön med din båt.
Exempel: Minn Kota Endura 30 har 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Endura 30 utvecklar 13,6 kp, 9,1 kp, 6,3 kp, 4,5 kp och 3,6 kiloponds dragkraft och förbrukar då 30, 20, 14, 10 och 8 amper vid 12 volts spänning. Vill du ha reda på hur lång tid du kan köra med motorn dividerar du batteriets amperinnehåll (kapacitans) med strömförbrukningen vid respektive hastighet. Om du har 80Ah och motorn drar 30 amper vid högsta fart dividerar du 80 med 30 och får en gångtid på 2,67 timmar. Vid läge 3 där motorn drar 14 amper dividerar du 80 med 14 och får en gångtid på 5,71 timmar. Vid läge 1 kör du alltså 80:8 = 10 timmar. Sammanfattningsvis är det bäst att köpa ett eller två marinbatterier för att få så lång gångtid som möjligt eller för kunna trolla efter gädda, gös eller öring extra långa trollingpass. Med två marinbatterier kan du köra dubbelt så länge, dvs mellan 5,3 och 20 timmar på en laddning.
Själv har jag genom LEF Sport & Marinprodukter AB sålt Minn Kota elektriska fiskemotorer här i Sverige sedan 1974. Genom åren har vi fått många tusen nöjda kunder. Därför är det alltid trevligt att kunna hjälpa till. Har du flera frågor står jag personligen alltid till din tjänst!
Welcome to the Silent World....a World of Electric Fishing Motors!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!Senast ändrad av Old Firehand; 2009-10-26, 11:56.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Jag letar efter lite sånna här westins jätte 17cm i shallow modellen och vanliga, har du några som ligger...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2024-08-04, 19:02 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav xNekkTack för tipsen!
Gjorde likt Kona och beställde ett gäng längre bultar (8 cm) i stl. M6...2 Foton-
2024-07-17, 13:00 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav KonaFörstår. Annars nyper du fast dem med längre bultar än original enl. bild. Strunta helt i bultar ne...1 Foto
-
2024-07-12, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
|
19 svar
800 visningar
0 gillar