Förvara löjskalllar??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förvara löjskalllar???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förvara löjskalllar???

Hur förvarar ni era tacklade löjskallar?? Håller på att bli idiot på logistiken runt dom!
    Till en början hade vi dom på plastvindor modell hemmabygge av nån plastlist, Men tyckte tafsarna vart onödigt veckade då dom va ganska korta = många varv.

Sen köpte vi en "bing rigg" typ en plast burk med en trumma av skumgummi i mitten som man llindar up dom på. Men va fan! Man får ju knappt ner 10 stycken så det var värdelöst.

Hur gör ni?? Inte riggar ni dom till varje tur?

Kikade på riktiga vindor idag som va 26 cm, känns som bästa alternativet nu, fast dom lär ju vecka tafsen.

Samma problem med apex och tafsarna till djupparavanerna?

Tacksamm för ideer innan jag går ihjäl på allt trassel
    Mvh /// Mikko

Mina skållade (för rakhetens skull) gäddtafsar i en whiskeytub. Mina gäddmetetafsar (fluocarbon) hängandes i en frigolithylla (transporteras i en smal tub, typ elledningsrör eller liknande). Trollingtafsarna förvarar jag i en väska med stora mappfickor, ej någon rig(g)bin (blir för mycket minne av rig(g)bins).
    Senast ändrad av Muskytracker; 2009-10-03, 19:24.

Kommentera

Hade samma problem tidigare. Gjorde några långa lådor i tunn plyfa som tacklen förvarades i men det blev snart problem där oxå. Lådorna var iofs tunna men längden ställde till det. Speciellt när antalet tackel och lådor blev många! Ibland hände det även att ett eller två tackel lossat under hanteringen och det trasslet var inte direkt roligt.
      Brorsan har kört ett par år med såna där mappar med plastfickor i och det funkar väldigt bra. Själv kör jag med zip-påsar som jag har i en liten väska. Påsarna vill blåsa iväg ibland men oftast går det bra. Tacklen ligger löst hoprullade i påsarna. Med mjuka och fina böjar. Blir heller aldrig trassel eftersom det bara är ett tackel per påse och fluocarbonen är ju så stel så det är lätt att fixa ev. tvinning eller liknande. I väskan har jag även alla tillbehör som behövs till löjhanteringen. Tång, tandpetare, trasa och lite reservdelar.
      Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
        Hur förvarar ni era tacklade löjskallar?? Håller på att bli idiot på logistiken runt dom! Tacksamm för ideer innan jag går ihjäl på allt trassel Mvh /// Mikko
        Hejsan Mikko
        Postar en bild på en eminent lösning agnskallar med tafs, en s.k. "agnskallelåda".
        Den fungerar på följande vis:
        Du har agnskallen med lina, kjedja agnskalle och krok.
        Du fäster kjedjan i kroköglan till höger i gaveln. Sträcker tafsan till vänster och lägger den över samma typ krok i vänster gavel och sen tillbaka. Då du sträckt tafsen med agnskallen fäster du kroken i den gummimatta som du ser i bilden.
        Du kan ha agnskallar på var sida i boxen som du tillverkar av tunn båtplywood eller annat vattenfast material. Gavlarna/ramen för var halva kan vara teak eller nått annat vattenfast/tåligt material. Gångjärn i messing inklusive en låsmekanism för lådan så att den inte öppnar sig så lätt är en fördel men det går oxå med gummiband, hällst då i neoprene. Då behöver du varken gångjärn eller låsmekanism.
        Den här lösningen passar oxå för andra typer av färdiga tackel, inte bara agnskallar, hehe
        Bifogade filer
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Jeg var med trollingguiden Röda Baronen for å lære agnfiske for et par år siden, og förvarar mine skaller med fortom på samme måte som han.

Lindar opp skalle og fortom i en cirkel og förvarar dem i en fortomsmappe, jeg bruker denne fra Mustad:

Mustad Rig Wallet

Kommentera

Hmmmm.... Har kikat på nån tackel pärm med plastmappar tidigare, men blir det inte jävulskt drygt att stå och packa up alla tackel som man använt under dagen för att dom ska torka när man kommer hem (hungrig, trött och jävlig)??.
            Flodström"s variant är mer åt det jag tänkte mig, fast blir lite skrämd av tanken att ha ett par 3 stycken såna + alla plast beten och osvidare liggande i båten...
            Hur pass negativt kan det va att ha 4-5 "veck" på tafsen efter en vinda?
            Fan att ingen betes tillverkare slungat ut en lösning på marknaden än...

Kommentera

Løsningen til Flodstöm er super for de som har plass til det, men de jeg har sett av denne modellen har vært 1,5m lange. Det har jeg ikke plass til selv med en Antares 650.

Med min båt behøver jeg ikke å rigge ned spöene mellom hver tur så tacklemappe fungerer bra for meg.

Kommentera

Flodström visar såna lådor som jag menade. En till nackdel med dom är att du fäster ju kroken i botten. Lindar linan runt en liten krok och fäster lekandet i en krok på motsatta väggen. För att få detta att sitta spänner du upp linan ganska hårt och då vill det gärna bli ett veck mitt på tafsen. Där linan är lindad runt kroken. Har sett några lådor där det istället sitter träplugg i botten som linan lindas runt. Den gör då en lite större böj och klarar sig bättre.
                Mvh Micke

Kommentera

Min låda ser ut så här och rymmer ca 60 tackel
                  Foam i botten och krokar som lekandet fästs i
                  Bifogade filer

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg