Planermast i fören eller på kabintaket???? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Planermast i fören eller på kabintaket????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Planermast i fören eller på kabintaket????

Hej

Funderar på vilket som är mest praktiskt ang. planermasten/masterna....
    En större fram i fören eller två på taket av kabinen. Tänker ha rullarna på var sida av kabinen, Men vilket skall jag välja av mastkonsept...hmmmm

Fördelar och nackdelar med mast i fören
    Fördelar och nackdelar med master på kabintaket (0,6-1,2m)

Posta gärna bilder på förslag...........

Någon som kan komma med lite ideer här så vore jag tacksam
    (på en Beason 22 Cabin).
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Haha riktigt kul kan vi ha en debatt om detta också!
    Finns inget riktigt svar här bägge alten funkar bara en fråga om vad DU anser vara bäst helt enkelt.
    Själv har jag stor lång kraftig hemgjord mast monterad längst fram på fördäck med spolarna på rufftaket, utan snack ger dessa enorm spridning och funkar förbannat bra i grund och botten, trots detta har jag funderat på att byta till kort mast på varje sida i grund och botten för att dessa skulle vara lättare att hantera samt specialgjorda för båt ifråga vilket betyder att de är av noll och intet intresse för tjuvar vilket betyder att man kan förvara dem under tofterna i fören och ingen jävel är intresserad.
    Som sagt bägge alt. funkar mest en fråga om hantering men de korta iaf kräver att du designar och bygger dem själv aldrig sett något färdig tillverkat som passar direkt.
    Flodis vill du ha motoriserat har jag kontakter (naturligtvis ) mvh
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Förresten har du för avsikt att köra sådana grejor i din norska fjord?
      Undrar verkligen om det är nödvändigt, det är grejor som passar där det är glest mellan firrarna/laxarna (som i Sverige) i fjorden är det väl betydligt bättre med den saken.
      Undrar om du inte klarar dej minst lika bra med inlines där för att inte säga bättre faktiskt och då slipper du hela riggningen, i tillägg min undran och åsikt inget påstående lycka till
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Keskitalo tycker jag har en smidig och bra lösning med två spröt som han vinklar ut från båten precis som en Outrigger på en Big Game båt sen har han elmotorer under och planerlinan går inne i sprötet. Måste vara en mycket bra lösning som håller linan borta från riggarna.

Där syns den i infällt läge men det var visst inga elmotorer, tror han hade det i början.
        http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Jag skulle satsa på ett par spröt, helst fällbara, med ett spöhållarstag emellan. Beason 22 C är ju en stabil båt, men annars är det bekvämare och säkrare att kunna nå åtminstone pb-rullarna, och helst också toppöglorna på pulkmasterna (trassel), utan att behöva klättra ur "sittbrunnen".
          /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Hej

Funderar på vilket som är mest praktiskt ang. planermasten/masterna....
            En större fram i fören eller två på taket av kabinen. Tänker ha rullarna på var sida av kabinen, Men vilket skall jag välja av mastkonsept...hmmmm

Fördelar och nackdelar med mast i fören
            Fördelar och nackdelar med master på kabintaket (0,6-1,2m)

Posta gärna bilder på förslag...........

Någon som kan komma med lite ideer här så vore jag tacksam
            (på en Beason 22 Cabin).
            Hej Flodström; Jag har en 3-delad, rostfri teleskopmast (2,0 - 4,5 m) i fören på min Buster Magnum.

I Finland har jag sett att laxtrollarna ofta använder sig av två kortare planerboardsmaster; en på varje sida av båten antingen i fören eller längre akterut. Finnarna försvarar detta med att de slipper få planerboardslinor i munnen vid kraftiga väjningar för nät och andra mindre erfarna laxtrollare.

Mitt förslag är att du antingen har två fällbara teleskopmaster på taket eller vid sidan av kabinen på din Beason 22 Cabin, dvs där de får bäst plats utan att vara i vägen.
            Go for the Big Salmons!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Skulle satsa på korta master på hyttsidorna och rullarna bredvid, låt masterna vara utfällbara eller såna som Du kan höja/sänka efter behov av spridning, var noga med att Du kan nå både rullar och masterna utan att hänga på utsidan!!

Finns en sån variant som jag vill minnas att Wildwater har med utfällbara bommar och eldrivna rullar i en enhet som sitter på taket, verkar väldigt smidigt men inte direkt billigt men kan vara bra att ha som förebild för konstruktionen.

Kommentera

Många bra svar här, tack alla ni. Har fått massor med kött på benen. Verkar vara en övervikt åt master på kabintaket. Dock O.F.´s inlägg om planerlinor i munnen fick mig att le, hehe. Kanske ett poäng där.
                Här är en bild på ett typiskt sådant ekipage, med dubbla planerrullar och mastupplägg!!?? (typiskt finskt, räkna alla spön, jag kom fram till 24 st!!??)
                Bifogade filer
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Haha riktigt kul kan vi ha en debatt om detta också!
                  Flodis vill du ha motoriserat har jag kontakter (naturligtvis ) mvh
                  Spännande med debatter eller hur, he he he
                  Kunde vart intressant att se på motoriserade rullar har du tips, PMa i så fall. Har just nu två manuella Big Jon-rullar att starta med men kan ju sälja dom, hehe.

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Förresten har du för avsikt att köra sådana grejor i din norska fjord?
                  Undrar verkligen om det är nödvändigt, det är grejor som passar där det är glest mellan firrarna/laxarna (som i Sverige) i fjorden är det väl betydligt bättre med den saken.
                  Undrar om du inte klarar dej minst lika bra med inlines där för att inte säga bättre faktiskt och då slipper du hela riggningen, i tillägg min undran och åsikt inget påstående lycka till
                  Äh, det är inte många firrar uppe i dem övre skikten om vintern, efter november-december. Bara en och annan stor sej eller bleka. Men oxå havsöring och odlad lax, men inte många då. Fint till dem första laxarna som kommer in i fjordsystemen i april-maj (t.ex. i Trondheimsfjorden, hehe)
                  Bra att träna oxå så man har nån changs på Vänern, Vättern och på Östersjön (dock inte på Bornholm tyvärr). Kör ju inliner/spöparavaner nu men ingen höjdare.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Finnarna gillar detta
                    Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22