Planermast i fören eller på kabintaket???? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Planermast i fören eller på kabintaket????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Flodström där i fjorden hur många inlines har du kört i bredd på varje sida?
    En två tre eller flera?
    Nämligen på detta viset många riktigt bra Östersjö (många guider!) trollare kör enbart inlines bla bröderna Anden och flera! de har aldrig mast endast smått på linan oavsett Vänern eller Östersjön och deras fångst resultat är inte att förakta.
    Det går att få riktigt stor spridning med dessa oxå om vädret är lungt.
    Överskatta inte mast system, det är inte så att inlines är bonntrolling och mast det som gäller det bästa är nog en kombination men mast är ingalunda överlägset tro inte det jag har sett det (alltför många gånger, då på lax och i viss mån öringsfiske, om du satsar på andra arter är jag svarslös iofs där kan gälla andra regler) mvh
    PS dessutom vad använder du för lina och grovlek genom utlösarna på Church?
    Senast ändrad av TAMTAM; 2009-09-10, 17:43.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
      Här kommer några bilder på några av mina tidigare båtar med spröt.
      Big Jon har riktigt trevliga el rullar till planerboards.
      Funkar jättebra att hämta hem dessa skitbilligt från USA.

:-) /Kjelle
      Tack Kjelle. Var lite problem med länkarna men jag lyckades få fram bildera
      Gillade klart riggningen av din gamla Ocqueteau 595. Det samma om ditt nuvarande projekt. Rullarna sitter i "rätt" höjd. Greia master till Ocqueteau´n

Blir nog ett par fällbara master. Får se vilken lösning som kan passa på en Beason men måste först få hem båten.

Enig i det med el-drivna rullar. En viktfråga dock. Måste först veta vikten på hela båt/motor-ekipaget.

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Flodström där i fjorden hur många inlines har du kört i bredd på varje sida?
      En två tre eller flera?

PS dessutom vad använder du för lina och grovlek genom utlösarna på Church?
      Har kört upp till två på varje sida (har inte fler just nu). Funkar bra i.o.f. men så jäkla trist med planern framför nosen på fisken (nåja, ner till där blyet sitter om man blyat betet)

Har kört med allt mellan 0,55 big game til 40 lb flätlina. Sitter klart dåligt på sistnämnda. Monolina funkar bäst då den inte är så glatt och normalt lite tjockare i dimensionen.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
        Tack Kjelle. Var lite problem med länkarna men jag lyckades få fram bildera
        Gillade klart riggningen av din gamla Ocqueteau 595. Det samma om ditt nuvarande projekt. Rullarna sitter i "rätt" höjd. Greia master till Ocqueteau´n

Blir nog ett par fällbara master. Får se vilken lösning som kan passa på en Beason men måste först få hem båten.

Enig i det med el-drivna rullar. En viktfråga dock. Måste först veta vikten på hela båt/motor-ekipaget.

Har kört upp till två på varje sida (har inte fler just nu). Funkar bra i.o.f. men så jäkla trist med planern framför nosen på fisken (nåja, ner till där blyet sitter om man blyat betet)

Har kört med allt mellan 0,55 big game til 40 lb flätlina. Sitter klart dåligt på sistnämnda. Monolina funkar bäst då den inte är så glatt och normalt lite tjockare i dimensionen.
        Ok jag brukar endast använda 0.46 big game mono och dra utlösarna i botten dvs inte lösa vid hugg utan satsa på att få tillbaka den till båten så fort som möjligt för borttagning, har visserligen inte fått någon riktigt stor på dessa upp till nio kg kanske men det gick bra iaf mardrömmen är väl en riktig Östersjö best som drar ner plattan helt och långt! (men då borde den lösa iaf!)
        Brukar lägga ett kullagerlekande och plastkula en spölängd framför betet därefter skarva in passande tafs, löser den hamnar den där men inte längre oavsett bly eller inte.
        Behöver jag inte använda mindre Dipsy på V-sjöarna blir det nästan alltid inlines.
        Med lätta beten bakom går de riktigt bra om det inte blåser för mycket.
        Flät använder jag endast till Dipsy från båt där är den suverän på långa avstånd annars omöjlig att lösa ut.
        För hal för att funka bra i utlösare. mvh
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Ok jag brukar endast använda 0.46 big game mono och dra utlösarna i botten dvs inte lösa vid hugg utan satsa på att få tillbaka den till båten så fort som möjligt för borttagning, har visserligen inte fått någon riktigt stor på dessa upp till nio kg kanske men det gick bra iaf mardrömmen är väl en riktig Östersjö best som drar ner plattan helt och långt! (men då borde den lösa iaf!)
          Brukar lägga ett kullagerlekande och plastkula en spölängd framför betet därefter skarva in passande tafs, löser den hamnar den där men inte längre oavsett bly eller inte.
          Behöver jag inte använda mindre Dipsy på V-sjöarna blir det nästan alltid inlines.
          Med lätta beten bakom går de riktigt bra om det inte blåser för mycket.
          Flät använder jag endast till Dipsy från båt där är den suverän på långa avstånd annars omöjlig att lösa ut.
          För hal för att funka bra i utlösare. mvh
          Min erfarenhet oxå. Just en lekande framför betet är en bra grej. Brukar oftast använda det och då med en lite starkare lina mellan lekandet och betet (mellan 1,5-3 m beroende på spölängd).

Dra i botten, hmmm. skall testa den metoden men är ju båtlös just nu, suck!
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
          19 svar
          809 visningar
          0 gillar