Vilka Djupriggar ska jag köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka Djupriggar ska jag köpa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka Djupriggar ska jag köpa?

Tjena

Tänkte åka och köpa mig ett par djupriggar till helgen..men vet inte riktigt vilket märke på riggar jag ska köpa..Velar mellan Cannon Unitroll eller Big Jon Captain’s Pak..Vad ska man köpa?

MvH Johan
    Senast ändrad av jotho; 2009-09-02, 10:48.

Hmm begge dem riggarna finns i två varianter. Om nu inte priset spelar någon roll så skulle jag rekommendera Cannon eller Scottys

Cannon Uni-Troll 10 t.ex klarar 20lb vikter om Big Jon gör det står det inget om.
    Cannon Uni-Troll 10 har 53" bom

Och det är stor skillnad i pris mellan elektriska och manuella riggar. Frågan är om du har behov för elektriska. Skall du mestadels fiska djup så OK. Men fiskar du vanligtvis i Vänern eller Östersjön så är behovet för eldrivna riggar litet.

Jag skulle i alla fall kunna rekommendera följande utan att veta ditt behov/typ av fiskevatten)

(om elektriska):
    Cannon Digi-Troll IV, 53"bom alt. Scotty 1117, 60" bom (med dem förhöjda spöhållarna)

Manuella
    Cannon Uni-Troll 10, 53" bom. alt. Scotty 1092, 60" bom (men med förhöjda spöhållare, samma som på 1117)

Kan säga till Scottys fördel: deras långa bommar, 60"/1,52 m, gör att man får lite större spridning på rigg-grejerna och man fiskar av en något större vattenvolym än med andra riggfabrikat..............

Alla dem här riggarna tar lätt en 20 lb lodvikt.
    Senast ändrad av Flodström; 2009-09-02, 13:54.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

OM du skall ha el-riggar så är min favorit Scotty 1116 propack, har haft 16 stycken, inte ett enda litet problem med undantag av problem med rost på wire på två av de. Kontaktade Scotty och fick ny wire hemskickad direkt.

OM du skall ha manuella riggar, köp Cannon unitroll.

Vill du själv beställa hem Scotty el-riggar från USA så skicka mig ett PM och du skall få lite nät adresser som säljer billigt och går att lite på.

/Kjelle
      Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
      http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Big Jon riggar är otroligt stora i USA, kanske mest deras el-riggar sägs att vara bra vara.
        Har vid några tillfällen testat deras manuella riggar, inget jag vill rekommendera, bland annat mycket tunga att veva upp.
        Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.

Kommentera

Cannon Unitroll eller Scotty Longarm, Big Jon har jag ite hört så mycket positivt om.
          http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Beror lite på vad och var du brukar fiska. Du skulle kunna söka här på forumet på ex. "djuprigg". Finns en hel del skrivet...

Eller så köper du Scotty. (Fast inte 1117, de höga piedestalerna är värdelösa)
            /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
              Beror lite på vad och var du brukar fiska. Du skulle kunna söka här på forumet på ex. "djuprigg". Finns en hel del skrivet...

Eller så köper du Scotty. (Fast inte 1117, de höga piedestalerna är värdelösa)
              Jag tycker original spöhållarna på 1116 funkar jättebra.
              Har tittat på 1117 men jag vågar inte spänna upp ett spö hårt i de piedestalerna.

/Kjelle

Kommentera

Om manuella Cannon eller Scotty definitivt.
                Skulle nog inte satsa på Big jon alls gillar inte de sviktande pinnbommarna de oftast har, dock finns en del bra andra grejor hos Big jon.
                Skulle du välja Uni-troll bör du inte överstiga ca 5,5 kgs vikter (max!) speciellt inte om du drar ut bommen ordentligt i hyfsad sjö, just Unitroll är något klen vid bominfästningen brukar spricka vid bomskruven till viktkroken om överbelastade.
                Har du behov av tyngre vikter av någon anledning rekommenderas el direkt ingen lek att veva hem annars.
                Använd aldrig tyngre vikter än nödvändigt (dvs typ 7 kilos på 25 fot!) oavsett fabrikat det sliter bara på grejorna i onödan!
                Skulle du kunna tänka dej att gå utomlands för köp av manuella riggar googla Penn Fathomaster 625 finns inga bättre än dessa vet hade ett par i 20 år mycket bra grejor märkligt nog säljs de av någon anledning inte här.
                Obs dessa har ej teleskopiska bommar lycka till
                Senast ändrad av TAMTAM; 2009-09-02, 17:03.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Sorry glömde att säga att det är manuella riggar jag är ute efter...Har en Örnvik 580 Pilothouse så jag behöver komma ut lite från båten med riggarna..Och det är i vättern jag kommer fiska...Därför jag fråga vilken rigga jag skulle ta var också att Cannon unitroll och Big Jon Captain’s Pak kostar lika mycket..kollade med williams båtvarv och dom sa att Big Jon Captain’s Pak var klart bättre än cannon.. Men om man kolla på dom flesta trolling båtar så sitter det unitroll på..?

Tack för kanon svar..tur det finns stor fiskare som vet lite där ute..=)

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
                    OM du skall ha el-riggar så är min favorit Scotty 1116 propack, har haft 16 stycken, inte ett enda litet problem med undantag av problem med rost på wire på två av de. Kontaktade Scotty och fick ny wire hemskickad direkt.

OM du skall ha manuella riggar, köp Cannon unitroll.

Vill du själv beställa hem Scotty el-riggar från USA så skicka mig ett PM och du skall få lite nät adresser som säljer billigt och går att lite på.

/Kjelle
                    Skickade de över ny wire för att originalet rostat en aning??
                    Kallar jag kundservice detta är förbrukningsvara normalt.
                    Ska fan testa detta med däcken på bilen oxå! mvh
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    809 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman