Trasigt ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trasigt ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trasigt ekolod?

Har precis skaffat mig en båt i mälaren (Stockholm), det följde med ett ekolod (Eagle Cuda 242). Är ny användare av ekolod, men jag misstänker att givaren är trasig. Har varit ute och trollat ca: 8 timmar hitills men ännu inte sett en enda riktig "fiskbåge" på skärmen, har dock dragit en hel del fisk så det är fisk i vattnet. Sätter jag lodet i "FishID"-mode så visar den fiskar mest hela tiden. Djup och temp-visningen verkar riktig. Kanske det bara är så ytterst sällsynt att man verkligen har en fisk direkt under båten, eller tror ni givaren är trasig?

Har ett sådant lod men visst ser man fisk. Fast oftast får jag inte de tydliga bågarna som visas på reklam för loden. det kan mer bli en klump, ett streck eller en kombination. Kan ibland vara svårt att se om det verkligen är fisk eller ej.

Prova sänk ner en större betesfisk eller en stor jigg och testa dig fram. Då ser du tydligt om lodet fungerar eller ej. Tycker det vore konstigt om givaren är trasig när du ser djup?

Kommentera

läs på lowrance hemsida där står mycket nyttigt
      Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Ursprungligen postat av amahay Visa inlägg
        Har precis skaffat mig en båt i mälaren (Stockholm), det följde med ett ekolod (Eagle Cuda 242). Är ny användare av ekolod, men jag misstänker att givaren är trasig. Har varit ute och trollat ca: 8 timmar hitills men ännu inte sett en enda riktig "fiskbåge" på skärmen, har dock dragit en hel del fisk så det är fisk i vattnet. Sätter jag lodet i "FishID"-mode så visar den fiskar mest hela tiden. Djup och temp-visningen verkar riktig. Kanske det bara är så ytterst sällsynt att man verkligen har en fisk direkt under båten, eller tror ni givaren är trasig?
        Det är nog i sin ordning. Fisken flyr ofta undan för båten om det inte är så djupt det är nog den ena orsaken till att du inte ser fiskbågar. Den andra kan vara upplösningen på skärmen och uteffekten på ekot. Det är inget hi-tek lod direkt för att kunna läsa av informationen från lodet på ett bra sätt så bör det ha minst 320x320pixlar

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Precis som Team Char skrev innan så är det ju inget top of the line lod. Har själv ett gammalt humminbird och det enda jag förväntar mig se är djupet och eventuella bytesfiskstim under båten så jag vet att jag är i rätt område. Om det fanns ett lod som visade de huggvilliga fiskar som fanns i området hade nog alla köpt ett sånt och sen hade nog fisket inte varit roligt längre. På ett mer avanserat lod kan du få ut mer detaljer. Som hur packat stimmet är, vilken typ av botten osv. Och undvik fish ID funktionen. Den visar fisksymboler så fort den hittar ett par ekon brevid varann. Kan lika gärna vara alger, tång, sjögräs, temperaturskikt osv.

Kommentera

Det finns två saker man kan påverka själv och det viktigaste av dem är att justera in givaren så att den är parallell med vattenytan. Nästa är mest finjustering av gain i lodet.

Kommentera

Det var som jag skrev att gå in på lowrance hemsida där beskriver dom hur ekolodet fungerar och även det med fiskbågar varför man inte får fram det osv. Det är rätt bra läsning så förstår man lite bättre hur det fungerar.
              Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Tack för svaren, ska kolla så att givaren sitter parallellt med ytan nästa gång jag är ute och samtidigt tvätta av givaren som Lowrance beskriver.

/Per

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                19 svar
                808 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman