Vilken djuprigg man? el? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken djuprigg man? el?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken djuprigg man? el?

Hej
    Jag antar att detta är en riktigt uttjatad fråga och jag har sökt mig genom forumen för att finna svar men jag är tvungen att fråga ändå.

Bifogar en bild på mitt ganska trånga akterdäck. Jag skulle vilja ha tips från er med mer erfarenhet dels om placeringen av 1 eller 2 djupriggar samt förslag på riggar som passar laxtrolling i vatten runt Huvudskär och dessutom passar ihop med den utrustning som redan sitter där.

Jag vet inte men har tex olika riggar krav på hur mycket utrymme man behöver runt dem för att kunna veva upp och ner lodet ? Är en elrigg tilllämplig i detta fall ? Hur lång bom behöver man ha för att gå fri från utombordaren ?

Hela tanken är att slippa borra för att sedan komma på att placeringen inte var så fiffig och vara tvungen att flytta.

Om ni ser något annat tankefel med placering av utrustning är ni varmt välkomna att kommentera det. Jag flyttar hellre prylar vid kaj än har problem ute böljan.

Tack på förhand!
    Bifogade filer

Ska du satsa på vårfiske efter vandrare enbart duger handvevat utmärkt.
    Detta är normalt inget direkt djupfiske dock om du även vill prova sommarfiske i området blir el riggar intressanta dvs på djup runt 100 fot eller mer.
    Tittar man på bilden borde det sitta en rigg på varje sida ungefär där linan ligger på skarndäck i aktern dock borde du låta tillverka piedelstaler som gör att riggarna och svängplattorna ligger högre än dina pollare i hörnen.
    Detta är enkelt att tillverka för en smidesfirma men de behöver en ritning att följa.
    Börja med att bestämma fabrikat och rigg modell av intresse piedelstalen måste tillverkas efter svängplattan ifråga eller åtminstone någorlunda rätt.
    PS snabba dej på de är här och snart borta!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag skulle flytta upp spöhållarna på sidan av bågen bakom hytten till att börja med, då finns det mera plats för riggar och drillning av fisk.
      Manuella eller el-riggar är nog en smaksak, funkar med båda bara man inte fiskar väldigt djupt och ofta.
      Känner du dessutom nån som kan göra ett rostfritt räcke runt bakre delen av aktern för att fästa riggar och flera spöhållare i så blir det kanonfiskebåt av den där tror jag.
      Min erfarenhet säger att spöhållare kan man nästan inte få för många av.

Kommentera

Manuella riggar duger alldeles utmärkt till vandringslaxen.

Alternativ till piedestaler är en trolling-bar.

Sätt 8-10 spöhållare på taket på en spöhållarbåge.

Om du är med i STK så titta förbi på KM, eller vid Laxcup Nynäs, så kan du tittta på båtarna och få många tips.
        /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
          Manuella riggar duger alldeles utmärkt till vandringslaxen.

Alternativ till piedestaler är en trolling-bar.

Sätt 8-10 spöhållare på taket på en spöhållarbåge.

Om du är med i STK så titta förbi på KM, eller vid Laxcup Nynäs, så kan du tittta på båtarna och få många tips.
          Trollingbar! aldrig i livet!
          Se till att dina spöhållare för riggspön sitter på riggarna enbart.
          Planer spön kör du från båge på taket eller liknande högt över se till att få med förvarings hållare FRAMFÖR aktern och håll denna ren inga spön i onödan!
          Min åsikt lycka till STK tipset är bra

Kommentera

Som vanligt har jag lite avvikande åsikt, elrigg är bra om du fiskar mycket själv,
            är ni flera så duger manuellt. Så roligt är det inte att dra lod i botten för att man inte kan vara på flera platser själv. Låt oss säga laxdrilling, motorn på 1 knops fart (gillar inte alls att drilla utan ha motorn på styrfart minst) och botten sakta sluttande uppåt, vad väljer du sätta spöt i spöhållaren efter halva drillen och veva upp ett lod eller köra upp dom med el?
            Samma en lax rusar rakt emot djupriggskabeln, sätter du spöt i spöhållaren och vevar upp
            lodet för hand eller hoppas du på det bästa?
            Nu vet jag inte hur djupt det är på huvudskär, men det är mina invändningar.
            Sen tycker jag din akterspegel inte är optimal för djupriggar öht, jag skulle sätta en djuprigg på ena sidan , den sida man inte bordar ifrån och inte på akterspeglen utan längre framför knapern, ett djuplod med vridbart fäste.
            Senast ändrad av Alessandro; 2009-05-18, 19:46.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Eller så håller du spöet med vänster och vevar med höger helt enkelt.
              Finns inga elriggar som funkar som beskrivet om du använder stacker då måste du manuellt kolla när stackern når ytan och stoppa för avriggning innan lodet kommer till ytan med djupsatt bete.

Kommentera

8 Spöhållare på taket i en targabåge. Som det skrivs tidigare så är det värdelös med alla spön i bak, dom är bara i vägen vid drillning, håvning/Dylikt. Kolla på mina bilder på båten och se hur jag har gjort. Tycker det är det optimala för att slippa massa spön som är ivägen. Vill du ha bilder på detaljer mm så skicka gjärna ett mail!!
                Lycka till!
                MVH Trolling Master

Kommentera

Köp elektriska djupriggar. Blir du en trolling fantast så köper du sådana i alla fall om ett par år. Investering i kvalitet lönar sig alltid i längden.
                  Akta dig bara för super - snabba riggar som är svåra att hantera.
                  Montering på reling brukar inte vara något problem. Kolla på tillbehörslistan eller ring och fråga vilka fästen som finns.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Eller så håller du spöet med vänster och vevar med höger helt enkelt.
                    Finns inga elriggar som funkar som beskrivet om du använder stacker då måste du manuellt kolla när stackern når ytan och stoppa för avriggning innan lodet kommer till ytan med djupsatt bete.
                    Har du aldrig sett Offshore Tackles stacker stripper?
                    Har funnits så länge jag kommer ihåg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    810 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman