Huggkrok för laxarna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huggkrok för laxarna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
    En intressant noterbar sak är också att "icketrollare" ska tala om för trollare hur de ska göra...
    Japp, det vet ju alla att flugfiskare står högre upp än trollare på rankingen...

Skämt osido så spelar det ingen roll vad du fiskar med. Lämna huggkroken HEMMA.
    Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
      En intressant noterbar sak är också att "icketrollare" ska tala om för trollare hur de ska göra...
      Om du syftar på mig så skrev jag t ex "...men skit samma"... och "...det kanske är bättre." Sedan ställde jag en fråga, av nyfikenhet. Citera mig gärna där jag talade om vad någon ska göra. Om du inte syftade på mig; skit i det här inlägget istället.

Kommentera

Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
        Japp, det vet ju alla att flugfiskare står högre upp än trollare på rankingen...

Skämt osido så spelar det ingen roll vad du fiskar med. Lämna huggkroken HEMMA.
        Skämt åsido? undrar det jag!
        Senast ändrad av TAMTAM; 2009-04-20, 18:14.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Perx; Jag har tagit stora Laxar upp till drygt 20 kilos vikt med båda händerna över stjärtspolen vid Laxfiske i Altaälven, Gaula, Namsen, Orkla och Repparfjordälven. Det är bara att nypa ihop hårt över Laxens stjärtspole och lyfta rakt upp. Vid laxtrolling använder jag stora Cummings och Ranger laxhåvar med extra djupa håvgarn. Jag håller håvgarnet tryckt mot håvskaftet och släpper garnet samtidigt som jag håvar laxen framifrån och aldrig bakifrån. Med en huggkrok gör du bara fula sår i laxköttet och ödelägger stora delar av den välsmakande Laxen.
          Go for the Giant Salmons!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
          Firehand om du kommer ut i vår testa tejpa fast en av dina små röda Offshore på håvskaftet och sätt botten på nätet i klämman när fiskens vikt trycker på löser "bagen" ut slipper du hålla den med handen och kan sträcka dej ut funkar skitfint, som du säger alltid framifrån vid håvning allt annat är en mardröm mvh
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Firehand om du kommer ut i vår testa tejpa fast en av dina små röda Offshore på håvskaftet och sätt botten på nätet i klämman när fiskens vikt trycker på löser "bagen" ut slipper du hålla den med handen och kan sträcka dej ut funkar skitfint, som du säger alltid framifrån vid håvning allt annat är en mardröm mvh
            TamTam; Tack för tipset! Det ska testas om jag bara hinner få båten klar innan laxfisket är över.. Förra året blev det bara Gös- och Gäddfiske för min del.
            I´ll save the Big Salmons for you!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx Visa inlägg
              Med händerna från en trollingbåt?...tror jag inte, du kanske är en av de som inte vet vad denna tråden handlar om...

Jag bär frun med bara händerna , hon väger runt 60 kilo!!

Men ta en lax med händerna från en trollingbåt i grov sjö, lycka till...men att släpa upp en lax , gädda på land med händerna kanske du gjort?
              Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
              Nej, men i en vitskummande fors. Jag är inte dummare än att jag fattar att det inte går att handtaila en lax i en stor trollingbåt.

Men allt annat är bättre än en huggkrok. Stor knutlös håv tex.
              Lite offtopic:
              Vi som fiskar på Vänern har under flera år satt tillbaka mycket lax och iallafall vi försöker vara så skonsamma som möjligt mot fisken.
              Taila insjölax från trollingbåt är ibland inte svårare än att håva men det krävs träning, 2 personer samt öppen lång båt. Vårt personbästa på tailing är en vildfisk på strax under 10kg så visst går det.

Vi gaffar ingen fisk förutom någon Hälleflundra emellanåt (dom går också utmärkt att taila <15kg ) i vår båt men om man skall ta rätt på matfisk går det att gaffa någorlunda humant för de som vill och det lägger jag ingen värdering i. Ogillar dock starkt personligen den typen av gaffningar där kroken rivs in i buken/kropen med risk för att fisken sliter sig. Sånt vill inte jag se iallfall även om det är matfisk vi pratar om.
              Men jag skall komma med ett bra tips iallafall till trådskaparen och det är att undvika teleskopiska varianter. Dom ger med sig vid fel tillfällen och det är en egen upplevelse vid Hälleflundrafiske.
              //Kenth W

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Vi har gjort så under flera år men då med en löst sittande buntband runtskaftet för utlösaren så den blir "glidande" på skaftet. Vi har dock slutat med denna metod själv efter lite trassel en gång så nu tar vi våra små gummiband vi har till blyvikterna och sätter på håvskaftet. Sedan lirkan in håvnätet så hålls det plats tills det skall användas. Dom går då av när man håvar. Fungerar utmärkt faktiskt.
                //Kenth W

Kommentera

Ursprungligen postat av Kunta Visa inlägg
                  Lite offtopic:
                  Vi som fiskar på Vänern har under flera år satt tillbaka mycket lax och iallafall vi försöker vara så skonsamma som möjligt mot fisken.
                  Taila insjölax från trollingbåt är ibland inte svårare än att håva men det krävs träning, 2 personer samt öppen lång båt. Vårt personbästa på tailing är en vildfisk på strax under 10kg så visst går det.

Vi gaffar ingen fisk förutom någon Hälleflundra emellanåt (dom går också utmärkt att taila <15kg ) i vår båt men om man skall ta rätt på matfisk går det att gaffa någorlunda humant för de som vill och det lägger jag ingen värdering i. Ogillar dock starkt personligen den typen av gaffningar där kroken rivs in i buken/kropen med risk för att fisken sliter sig. Sånt vill inte jag se iallfall även om det är matfisk vi pratar om.
                  Men jag skall komma med ett bra tips iallafall till trådskaparen och det är att undvika teleskopiska varianter. Dom ger med sig vid fel tillfällen och det är en egen upplevelse vid Hälleflundrafiske.
                  Tailar, vad använder ni för snara eller är det handtailning?
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det är handtailning vi pratar om. Mindre fisk är bara att lyfta rakt upp medans lite tyngre fisk bör man stjödja under buk/huvud för att avlasta tyngden när man lyfter och inte rakt upp då för jag misstänker att man kan skada dom annars. Fiskarna är försvånansvärt kooperativa med detta tillvägagångssätt och håller sig lugna.
                    //Kenth W

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    800 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman