Huggkrok för laxarna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huggkrok för laxarna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det blev fel det ska står is***oura (is***oura) Team F1 Salmon

Kommentera

Varför kan man inte skirva is***uora

Kommentera

Jag vet inte men jag har landet x antal tonfiskar, wahoos och dolphins med huggkrok. Det har fungerat bra. Borde det inte fungera på lax?

Kommentera

Vad gör du om laxen på nåt sätt lyckas sprattla sig loss från huggkroken och bromsen på spöt är åtdraget eller på nåt sätt att laxen lyckas komma fri?

Håll dig till Håv

Kommentera

Vad gör du om linan går av? Vad gör du om laxen simmar in i kanten på håven?
            Det finns många frågor! Frågan i denna tråd är om det finns någon en rejäl teleskophuggkrok.

Mitt tips är en odelbar huggkrok från AFTCO "Taper tip" de är riktigt, riktigt fina!

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
              Jag vet inte men jag har landet x antal tonfiskar, wahoos och dolphins med huggkrok. Det har fungerat bra. Borde det inte fungera på lax?
              Krok funkar bra på alla arter som har tillräckligt starkt käkben i underkäken för att bära fiskens vikt hängandes i käkspetsen, så de arter Du nämner och många andra funkar bra om man krokar rätt och enda spåret av det hela är ett litet sticksår i skinnet i underkäken som läker snabbt och oftast inte ens orsakar blödning.

Dock krävs det en skicklig krokare/gaffare som kan vara säker på att träffa rätt varje gång.
              Har själv gaffat/krokat mycket fisk på det viset under många år både inom sportfiske men även under tiden jag var besättning på en yrkesfiskebåt (det är drygt 25 år sedan jag slutade så det är preskiberat nu), dock rådde delade menignar om hurvida man skulle kroka så som jag förespråkar eller använda den grymma metod som trådskaparen förespåråkar och olyckligtvis får stöd för

Kan bara föreställa mig kalabaliken när en 15+ lax kommer in till båten och får spel av det och sen känner kroken i sig och blir ännu vildare, då blir det inte kul och risken att den slår sig fri från kroken är ganska stor och då har man ett stort bekymmer!
              Nej håv är det enda kloka valet för säker landning av större lax och risken att tappa den vid båtkanten sjunker rejält och säg något som är mer retsamt än att tappa en stor fisk vid båten pga en sån sak?!

Boga grip skulle jag inte heller använda pga laxenss svaga käkspets som inte håller för att bära fisken hängande i den utan brister och då är det bekymmer igen.

Handtaila funkar om man är flera ombord men inget jag skulle rekomendera men spektakulärt skulle det vara att se

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
                Vad gör du om laxen på nåt sätt lyckas sprattla sig loss från huggkroken och bromsen på spöt är åtdraget eller på nåt sätt att laxen lyckas komma fri?

Håll dig till Håv
                Landning av stor Östersjölax speciellt i hård sjö kan vara dramatiskt, vill du se hur man inte skall göra med håv så kolla på niels vestergaard´s film "trollingskolan".
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Krok funkar bra på alla arter som har tillräckligt starkt käkben i underkäken för att bära fiskens vikt hängandes i käkspetsen, så de arter Du nämner och många andra funkar bra om man krokar rätt och enda spåret av det hela är ett litet sticksår i skinnet i underkäken som läker snabbt och oftast inte ens orsakar blödning.

Dock krävs det en skicklig krokare/gaffare som kan vara säker på att träffa rätt varje gång.
                  Har själv gaffat/krokat mycket fisk på det viset under många år både inom sportfiske men även under tiden jag var besättning på en yrkesfiskebåt (det är drygt 25 år sedan jag slutade så det är preskiberat nu), dock rådde delade menignar om hurvida man skulle kroka så som jag förespråkar eller använda den grymma metod som trådskaparen förespåråkar och olyckligtvis får stöd för

Kan bara föreställa mig kalabaliken när en 15+ lax kommer in till båten och får spel av det och sen känner kroken i sig och blir ännu vildare, då blir det inte kul och risken att den slår sig fri från kroken är ganska stor och då har man ett stort bekymmer!
                  Nej håv är det enda kloka valet för säker landning av större lax och risken att tappa den vid båtkanten sjunker rejält och säg något som är mer retsamt än att tappa en stor fisk vid båten pga en sån sak?!

Boga grip skulle jag inte heller använda pga laxenss svaga käkspets som inte håller för att bära fisken hängande i den utan brister och då är det bekymmer igen.

Handtaila funkar om man är flera ombord men inget jag skulle rekomendera men spektakulärt skulle det vara att se
                  Man kan taila på flera sätt, man kan använda wireögla och sträcka ut den emot laxen med huggkroken och taila på det sättet.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Vem har sagt något om att ta den i huvudet?

När jag har tagit fisk med huggkrok har det varit matfisk. Pratar inte om c&r och nått pillande under hakan på dem... För huggkroken strax bakom gällocket och lyft upp fisken i en rörelse. Skulle den var riktigt stor kan din kompis hjälpa till med ännu en huggkrok.

Använder man en huggkrok korrekt så är den riktigt bra. Använder man den som ett HUGGredskap så kan man räkna ut med röven att det går åt helvete....

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                      Vad gör du om linan går av? Vad gör du om laxen simmar in i kanten på håven?Det finns många frågor! Frågan i denna tråd är om det finns någon en rejäl teleskophuggkrok.

Mitt tips är en odelbar huggkrok från AFTCO "Taper tip" de är riktigt, riktigt fina!

Lite skildnad på om fisken simmar in i kanten av en håv och få ett stort sår i ryggen,nacken eller fenan?

Visst vi "förstör" lite av hans tråd men känner man starkt för nåt är det svårt att låta bli att se på .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      800 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman