Huggkrok för laxarna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huggkrok för laxarna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
    Ska du börja generalisera om finnar nu?

Se till att få på dig asbestkalsongerna först, för jag är inte nådig om du går över den gränsen.
    Distans till saker o ting?

Jag har träffat en hel del finnar under mina 20 år som lustfiskare och det är ganska få finnar som gett mig ett positivt intryck angående fiskemoral och etik. Att de är trevliga människor och bra fiskare för övrigt hör inte hit.
    MEN jag ser på varje finne som jag träffar som en "vettig" fiskare tills han bevisat motsatsen.
    Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx Visa inlägg
      Med händerna från en trollingbåt?...tror jag inte, du kanske är en av de som inte vet vad denna tråden handlar om...

Jag bär frun med bara händerna , hon väger runt 60 kilo!!

Men ta en lax med händerna från en trollingbåt i grov sjö, lycka till...men att släpa upp en lax , gädda på land med händerna kanske du gjort?
      Nej, men i en vitskummande fors. Jag är inte dummare än att jag fattar att det inte går att handtaila en lax i en stor trollingbåt.

Men allt annat är bättre än en huggkrok. Stor knutlös håv tex.
      Jakten på dundergurkan

Kommentera

Då kan man ju fråga sej varför du skriver detta:

Laxarna tar jag med händerna. Största laxen jag tog förra året med händerna vägde strax under 11kg.
        Största jag landad är 15+ med händerna.

Frågan gäller nog trollingfiske inte vitskummande fors om jag minns rätt.
        Du borde ha kraftiga nypor minst sagt har även jag landat lax i vitskummande fors bara erkänna inte på samma ridderliga vis mvh
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Då kan man ju fråga sej varför du skriver detta:

Laxarna tar jag med händerna. Största laxen jag tog förra året med händerna vägde strax under 11kg.
          Största jag landad är 15+ med händerna.

Frågan gäller nog trollingfiske inte vitskummande fors om jag minns rätt.
          Du borde ha kraftiga nypor minst sagt har även jag landat lax i vitskummande fors bara erkänna inte på samma ridderliga vis mvh
          Varför?
          Jo för att jag fiskar lax i rinnande vatten och någon enstaka gång i vättern.
          Trolling har jag gjort en gång och aldrig mer...

Starka nypor har jag kanske. Det beror på vad man jämför med.
          Räcker för mig iaf.

Så länge man skiter i huggkroken så tycker iaf jag att det är ok.
          Jakten på dundergurkan

Kommentera

Följdfrågan blir då, detta är trollingrelaterat inget för dej som det låter då mvh och lycka till i Norge!
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx Visa inlägg
              Siktar inte på att ta dem i käken, de laxar som skall upp tas rakt över ryggen.
              och håv har jag, stor skrymmande vivtek..
              Smålaxar tas med håv och större med lång fin teleskopkrok.

perx

Hej Perx; Jag har tagit stora Laxar upp till drygt 20 kilos vikt med båda händerna över stjärtspolen vid Laxfiske i Altaälven, Gaula, Namsen, Orkla och Repparfjordälven. Det är bara att nypa ihop hårt över Laxens stjärtspole och lyfta rakt upp. Vid laxtrolling använder jag stora Cummings och Ranger laxhåvar med extra djupa håvgarn. Jag håller håvgarnet tryckt mot håvskaftet och släpper garnet samtidigt som jag håvar laxen framifrån och aldrig bakifrån. Med en huggkrok gör du bara fula sår i laxköttet och ödelägger stora delar av den välsmakande Laxen.
              Go for the Giant Salmons!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Tycker själv att det ser rätt otäckt ut med en krok igenom ryggen, men skit samma. Fiskar inte lax, trollar inte och har aldrig tagit en så stor fisk oavsett art, och det är kanske bättre.

Men en liten spontan halvt off topic fråga bara - Finns det inte risk att man på något sätt gör fisken oätlig med kroken? Om man misslyckas och kör den igenom bukhålan, t ex? Eller, det händer kanske inte?

Kommentera

Ursprungligen postat av HJ-C Visa inlägg
                  Tycker själv att det ser rätt otäckt ut med en krok igenom ryggen, men skit samma. Fiskar inte lax, trollar inte och har aldrig tagit en så stor fisk oavsett art, och det är kanske bättre.

Men en liten spontan halvt off topic fråga bara - Finns det inte risk att man på något sätt gör fisken oätlig med kroken? Om man misslyckas och kör den igenom bukhålan, t ex? Eller, det händer kanske inte?
                  Stämmer bra. Har sett sk. rutinerade sportfiskare rafsa sönder laxar TOTALT.
                  Två, tre misslyckade huggningar i huvud, kropp, stjärt. Ser för jäkligt ut...
                  Lätt hänt då att punktera magsäck, galla mm.
                  Jakten på dundergurkan

Kommentera

Tycker den här frågan är ganska sönder diskuterad... ge upp!

Kommentera

En intressant noterbar sak är också att "icketrollare" ska tala om för trollare hur de ska göra...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      800 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman