Köpa "Den Stive" för trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa "Den Stive" för trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa "Den Stive" för trolling?

Hej ni som vet allt............

Tänkte höra med er var man köper "Den Stive" billigast för laxtrollingen i Östersjön?

Kunde oxå tänka mig beg. ev.
    Vad jag har förstått så finns den i flera längder. från ca 10 cm och uppåt kunde jag gott tänka mig.

Sen, hur funkar den praktiskt, kommer den med krok apterad eller kan man själv aptera favoritkroken?

Hur riggar ni den och hur fiskar ni den ni som har, eller som använder den nu?

Tips tas emot tacksamt.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Testa gärna en mindre sked bakom blänket också kan nog överraska, den stive är inget annat än en klump plast borde gå lika bra med mindre wobbler utan haksked exv.
    I USA är det mycket vanligt med glitterflugor bakom dodgers och flashers borde funka här också.
    Nog viktigt att man får liv i bitarna tafslängden är viktig dodgern flashern är det som ger action kort på dodger och ej för tungt längre på flasher då den snurrar i större svängar, en djungel lovar Magic borde ha ett och annat att tillägga.
    Försök testa dina grejor vid båtsida innan de går ner, i första hand ett djupbete därnere i mörkret.
    Däremot kan det nog löna sej att sätta en under vårfiske på rigg exv. för att dra in fisk till skedarna, har fått fisk flera gånger på detta vis men aldrig på blänket men väl på skedar i närheten, kan också vara tillfälligheter vem vet
    Testa googla " howie fly" exv.mvh och lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Björn Blomqvist har skivit en bra artikel för fisket efter uppväxare i vatten utanför Simrishamn; http://www.outdoor.se/sportfishnews/...hamn/index.htm

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
        Björn Blomqvist har skivit en bra artikel för fisket efter uppväxare i vatten utanför Simrishamn; http://www.outdoor.se/sportfishnews/...hamn/index.htm
        Tack Pikeless för det tipset. Kanon. Måste ju vara gångbart i april oxå. Det blir kanske ett liknande fiske men laxen kan vara mer i farten då vattnet inte är lika kallt i slutet av april (om det inte blir en "björnvinter" långt in i april).
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg

En bra artikkel men det synes att det är någon sponsring från Becholds & son.
          Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
          http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
            Kan tänka mig att Regal och Olssons har "Den Stive" i sitt sortiment.Jag fick en gädda på 10.2kg i somras på en Grizzly som satt bakom en flasher.Grizzly och Den Stive är väl samma drag? är det Grizzlyn som är kopian?
            Yep Grizzlyn är kopian, och de ser i stort sett lika ut.
            Eller jag tycker Grizzly har heftigare fårgalternativer.

Olssons fiske har iallafall grizzly.
            Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
              Tack Pikeless för det tipset. Kanon. Måste ju vara gångbart i april oxå. Det blir kanske ett liknande fiske men laxen kan vara mer i farten då vattnet inte är lika kallt i slutet av april (om det inte blir en "björnvinter" långt in i april).
              Att det är gångbart tror jag nog, men jag kör själv och många med mig, flashers och typ den stive till uppväxare, och mera skeddrag och högra farter till vandringslaxen.

Jag kör den stive med de krokar och lina/självlysande pärla som kommer från fabrik. Jag kör numera bara flashers, aldrig dodger.
              Med flasher kör jag i stort sett en tafslängd som är tre ggr flasherns längd.
              Med 11" flasher kör jag 33" tafslängd, 8" flasher 24" tafslängd.

Skall under sommaren verkligen testa ut trolling med flashers och trollingflugor från USA, har ett femtiotal stycken här som skall få visa ved de går for.

Förresten jag har ett lass beg. flashers jag skall sälja undan, kolla länken i min signatur och klicka sen in på sälj.

/Kjelle
              Senast ändrad av Kjellzen; 2009-02-25, 00:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
                Att det är gångbart tror jag nog, men jag kör själv och många med mig, flashers och typ den stive till uppväxare, och mera skeddrag och högra farter till vandringslaxen.

Jag kör den stive med de krokar och lina/självlysande pärla som kommer från fabrik. Jag kör numera bara flashers, aldrig dodger.
                Med flasher kör jag i stort sett en tafslängd som är tre ggr flasherns längd.
                Med 11" flasher kör jag 33" tafslängd, 8" flasher 24" tafslängd.

Skall under sommaren verkligen testa ut trolling med flashers och trollingflugor från USA, har ett femtiotal stycken här som skall få visa ved de går for.

Förresten jag har ett lass beg. flashers jag skall sälja undan, kolla länken i min signatur och klicka sen in på sälj.

/Kjelle
                Kjelle testar du USA flugor med glow ge en 8 tum Dodger chansen se till att tafsen är kort så gången på flugan blir lite klipp i, blir helt död om tafsen är för lång använd grov tafslina runt 0,60 så den är styv ser skitläckert ut i vattnet mycket populärt i USAs stora sjöar.
                Här har du Dodgers som tål fart googla opti tackle
                Senast ändrad av TAMTAM; 2009-02-25, 17:19.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Kjelle testar du USA flugor med glow ge en 8 tum Dodger chansen se till att tafsen är kort så gången på flugan blir lite klipp i, blir helt död om tafsen är för lång använd grov tafslina runt 0,60 så den är styv ser skitläckert ut i vattnet mycket populärt i USAs stora sjöar.
                  Här har du Dodgers som tål fart googla opti tackle
                  Hej TamTam!
                  Jag tror faktisk att jag har några Opti dodgers i något förråd tillsammans med mina andra dodgers. Annars så kan man ju använda sig av flodgers, en mellanting mellan dodgers och flashers, googla Silver Streak flodger om du inte känner till den. Väntar inn några USA
                  0.70 tafs kör jag, den ger bra rörning bakåt betet. Har 1000 meter 0.70 kvar så jag lär nog köra 0.70 tills jag dör...
                  När drar du ner båten till Öland och hänger med på lite trolling ?
                  Iofs behöver du ingen egen båt.

/Kjelle

Kommentera

Hej Ramon!

Det mesta är väl sagt redan, men Grizzlyn har rassel-kulor vilket inte den Stive har. Dessutom finns de i lite olika färgkombinationer. Jag brukar normalt köra med 0.80-tafs 3 eller 4 ggr flasherlängden och byter ut kroken mot en Owner.

Många locals kör med fluga/bläckfisk bakom dodger/flasher i Blekinge/Skåne, men som jag förstått det så är det mest framgångsrikt på hösten?
                    /Magic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    809 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman