Bygga egen trollingmast! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga egen trollingmast!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga egen trollingmast!

Nu är det så att jag går i tankar om att bygga en egen trolling mast, men den stora frågan är vilken höjd som masten borde ha, Kommer troligen släpa ett par YM Planer Small pulkor, och troligen kommer masten att sitta på en Uttern s52. Alla tips är välkommna!

Tips 1 - gör den teleskopisk.
    Tips 2 - kolla höjden på farbrikstillverkade.

Kommentera

Ursprungligen postat av buuluu Visa inlägg
      Nu är det så att jag går i tankar om att bygga en egen trolling mast, men den stora frågan är vilken höjd som masten borde ha, Kommer troligen släpa ett par YM Planer Small pulkor, och troligen kommer masten att sitta på en Uttern s52. Alla tips är välkommna!
      Nästan tröttsamt detta kolla blocket Big Jon kort mast inga spolar i övrigt komplett säljes mot någorlunda vettigt bud har du känningar bland folk som svetsar aluminium är den perfekt som grundämne har du tålamod och lite pengar fixar jag spolarna också, lovar
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ska du ha spöna efter relingen så är ett tips att göra masten en bit högre än spötopparna

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Nästan tröttsamt detta kolla blocket Big Jon kort mast inga spolar i övrigt komplett säljes mot någorlunda vettigt bud har du känningar bland folk som svetsar aluminium är den perfekt som grundämne har du tålamod och lite pengar fixar jag spolarna också, lovar
          Det är sant, har oxå sett den annonsen, men problemet är att den inte är delbar. Visst kan jag köpa den och kapa sönder den men det är ju inte så rackarns svårt att bygga en

Kommentera

Det är sant, har oxå sett den annonsen, men problemet är att den inte är delbar. Visst kan jag köpa den och kapa sönder den men det är ju inte så rackarns svårt att bygga en
            Haha stämmer säkert men när du lagt till samtliga tillbehör blir den dyrare i slutändan tro mej mvh och lycka till
            PS visst kan man fiffla med mycket hemgjort om man har tiden och händigheten spolar dock är bättre att köpa och anpassa alt köpa grejor som passar direkt dvs Big Jon rakt av
            Senast ändrad av TAMTAM; 2009-02-02, 20:03.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej Bullo; Alternativ 1. Du tillverkar en 3-delad, 1,5 - 4,5 m hög teleskopmast av rostfritt fyrkantsrör att montera på en rostfri platta längst fram på fördäcket med sidostag till båda grabbräckena. Fyrkantsrör håller bättre för påfrestningar än rundrör.

Alternativ 2. du tillverkar två kortare master på vardera sidan av sittbrunnen längst fram mot fördäcket. Du kan ha ett demonterbart förstyvningsstag från masttopp till masttopp och stag bakåt mot respektive reling (grabbräcke). Med två master behöver de inte vara så höga och risken att du får planerboardslinorna i munnen vid kraftiga svängar minskar med dubbla master.
              Båda alternativen har praktiserats under många år både i Sverige och Finland!
              Save the Giant Salmons for me!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Inte för att låta som en besserwisser, men OF har helt rätt när det gäller att montera två master... Problemet är bara att det blir så jäkla FULT!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Haha stämmer säkert men när du lagt till samtliga tillbehör blir den dyrare i slutändan tro mej mvh och lycka till
                  PS visst kan man fiffla med mycket hemgjort om man har tiden och händigheten spolar dock är bättre att köpa och anpassa alt köpa grejor som passar direkt dvs Big Jon rakt av
                  Hej Snjåpen; Det är inte säkert att Bullo vill tillverka egen eller egna master för att det ska bli billigare. Jag känner många, otroligt skickliga hantverkare som älskar att få till helt egna skapelser. Både Palle och Karate-Krille är proffs på att tillverka snygga båttillbehör i rostfritt.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
                    Inte för att låta som en besserwisser, men OF har helt rätt när det gäller att montera två master... Problemet är bara att det blir så jäkla FULT!
                    Hej Salmontracker; Den finns en klar fördel där också! Fula grejor får man ha kvar....
                    Save the Big Ones for me!
                    Old Firehand

Ps. Det kom en söt, ung dam och hälsade på oss i eftermiddag.. Hon sa till mig att jag var alldeles för gammal att fiska. När hon hörde att jag bara var tio år äldre än hennes farfar var det helt okej att jag fortsatte några år till.... Ds.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    838 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman