Skeddrag, fart och använding? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skeddrag, fart och använding?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Kjelle titta närmare på Regals utbud av Ismo de har specialfärger och han som designar dem antar jag Jimmy tillhör inte nybörjarna direkt! Otroligt duktig kille
    Prata med honom vid tillfälle.
    Men troligen är de inte så nogräknade alls det som verkligen är viktigt är att få grejorna nära fisken helt enkelt då kommer huggen vilket låter lätt men alltid är det svåraste.... lycka till i vår mvh

Mm trots allt har vi nog i slutändan samma åsikt :-)

Inget fel på skeddragen, fisken är troligen blind och med största säkerhet rent ut dum

Skall kolla upp lite flera Ismo, men du vet själv hur svårt det är när man inte har rätta "känslan" för draget.

bara till att nöta på.

Mvh
    Kjelle
    Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
    http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Kjelle var fiskar du? har du tid att lägga eller blir det bara sporadiskt under säsongen?
      Något av det viktigaste, spelar nog mindre roll vad som sitter i änden av linan.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Kjelle var fiskar du? har du tid att lägga eller blir det bara sporadiskt under säsongen?
        Något av det viktigaste, spelar nog mindre roll vad som sitter i änden av linan.
        TamTam,

Jag fiskar Kalmarsund, Karlskrona ner till Simris.
        köpte förra hösten sommarstuga på Öland så jag kommer att trolla en hel del i Kårehamn. har de senaste åren inte haft möjlighet att lägga så mycket tid på trollingen, hoppas nu att kunna återgå till lite mer seriöst fiske.

Själv då vart trollar du?

/Kjelle
        Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
        http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

På de norra platserna Landsort samt när tillfälle gives även vid Understen.
          Lycka till därnere fina vatten utanför Karlskrona men ofta blåsigt kan jag tänka mej......... mvh
          PS fiskar du uppväxtlax djupt sommartid då vattnet skiktat sej och språngskikt uppstått, testa en djupfarttemp mätare på wiren dvs en sådan som sänder i realtid, menar inte gtm40 eller så utan de äkta underlättar definitivt även om min egen erfarenhet är begränsad.
          Senast ändrad av TAMTAM; 2009-02-15, 11:08.

Kommentera

På de norra platserna Landsort samt när tillfälle gives även vid Understen.
            Lycka till därnere fina vatten utanför Karlskrona men ofta blåsigt kan jag tänka mej......... mvh
            PS fiskar du uppväxtlax djupt sommartid då vattnet skiktat sej och språngskikt uppstått, testa en djupfarttemp mätare på wiren dvs en sådan som sänder i realtid, menar inte gtm40 eller så utan de äkta underlättar definitivt även om min egen erfarenhet är begränsad.
            TamTam; När mamma din var ung brukade jag trolla med henne utanför Landsort.

Några år senare, 1959 - 1968, gick jag in på fyrlistornas statistik och läste om de uppmätta medelvindhastigheterna i Östersjön. Landsort låg då klart i topp med en medelvindhastighet på 9,2 m/sek och då rörde det sig ofta om vindriktningar från sydost, syd och sydväst. Har inte växthuseffekten gjort något åt vindstatistiken bör Landsort fortfarande vara det största "blåshålet" i Östersjön.

Själv har jag ingen aktuell statistik på inställda trollingdagar under Trolling Masters och andra laxtrollingtävlingar i Östersjön, men det kanske Jimmy Johansson och Stefan Wegnelius hos Regal Sportfiske har eller Hasse Thelin, Fiskeshopen i Karlshamn....
            Nothing is for ever!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
              Mm trots allt har vi nog i slutändan samma åsikt :-)

Inget fel på skeddragen, fisken är troligen blind och med största säkerhet rent ut dum

Skall kolla upp lite flera Ismo, men du vet själv hur svårt det är när man inte har rätta "känslan" för draget.

bara till att nöta på.

Mvh
              Kjelle
              Hej Kjelle Kjellzen; Tack för erbjudandet! Jag tror att man lär sig mest och snabbast inom alla fiskemetoder genom att fiska med erfarna, skickliga och tänkande fiskare.

Inom laxtrolling är Johan Abelsson, Hasse Backman, Ulf Branheim, Tapsa Filppula, Jimmy Johansson, Stefan Wegnelius och Christer Öhnerud några av dem jag har stort förtroende för. Johan Abelsson och Hasse Backman har jag fiskat en hel del med, men då har det oftast varit utom tävlan.
              Go for your next Record Salmon!
              Old Firehand

Kommentera

Måste bara fråga om du tvivlar på Ismo varför?
                Om det är pga storleken så gå till affären och köp ett par hyfsade böcklingar jämför sedan dessa med ett Ismo vad gäller storleken det är nämligen helst böcklingar som laxen jagar när de är på bettet, Ismon framstår som liten! mvh och lycka till
                Hej TamTam; Jag tvivlar inte alls på min vän Ismo Raunemaa och hans supersnygga, rostfria trollingdrag. Jag har nog sammanlagt fått flera hundra Ismo Magnum, Ismo King, Ismo Quack och Ismo Veto av honom. Hälften har jag skänkt vidare till Stefan "Trumman" Trumstedt, men de andra brukar jag sätta ut vid sidan av mina Apex, Break Point XL, Eppinger Flutter Chuck Magnum, Eppinger Big Ed, Northern King NK-28, Northern King NK-MAG, NK-A-MAG, NK-M80 "Giant", Pirate Flutters, Purelure Iron Horn, Purelure Big Horn och Williams Whitefish och knottriga silverskedar.

Som information till dig kan jag berätta att i förhållande till de tusentals trollingtimmar som olika beten varit ute och fladdrat på olika djup bredvid eller bakom min eller fiskekompisars trollingbåtar så har Purelure Big Horn tagit i särklass flest laxar per trollingtimme och Northern King NK-MAG ligger tätt efter. En silverknottrig Eppinger Big Ed med eldröd NK-S5 tape har också räddat flera laxtrollingdagar åt oss. Tro det om du vill eller inte, men jag har faktiskt fångat lax på Ismo Magnum också....men de fick sitta på bästa trollingplatserna längst ut på varje planerboardssida åtskilliga trollingdagar innan någon lax behagade visa sitt intresse för dem..
                Save the Giant Salmons for me!
                Old Firehand

Kommentera

Firehand för att avsluta detta som tydligen tog dej illa, jag har den högsta respekt både för dej, ditt kunnande och din erfarenhet tro mej vad jag dock inte gillar är att samtliga trådar där dina produkter ingår alltid göres om till någon slags försäljnings tråd ensidigt redigerad.
                  Inget fel på dina grejor de funkar men de är inte de enda som funkar.
                  Vad gäller Ismo Magnum bara läsa Rapport Stockholm på Regals sida ganska omtalad får man lov att säga men jag har egna erfarenheter av den om du läser noga ser du att jag också skriver att troligen är det inte så noga mycket viktigare att ligga nära..... mvh

Kommentera

Firehand för att avsluta detta som tydligen tog dej illa, jag har den högsta respekt både för dej, ditt kunnande och din erfarenhet tro mej vad jag dock inte gillar är att samtliga trådar där dina produkter ingår alltid göres om till någon slags försäljnings tråd ensidigt redigerad.
                    Inget fel på dina grejor de funkar men de är inte de enda som funkar.
                    Vad gäller Ismo Magnum bara läsa Rapport Stockholm på Regals sida ganska omtalad får man lov att säga men jag har egna erfarenheter av den om du läser noga ser du att jag också skriver att troligen är det inte så noga mycket viktigare att ligga nära..... mvh
                    Hej TamTam; Du missade helt att jag nämnde en lång rad av olika fabrikat av trollingskedar jag fiskar med, men aldrig sålt eller haft ett enda exemplar av till försäljning! Du skriver: "tro mej vad jag dock inte gillar är att samtliga trådar där dina produkter ingår alltid göres om till någon slags försäljnings tråd ensidigt redigerad." Svar: Den uppfattningen och dina personliga synpunkter om mig har ju alltid lyst igenom i flertalet av de inlägg du riktat direkt till och mot mig. Din negativa uppfattning om mig kan jag tyvärr inte göra något åt, och då speciellt inte när jag skriver om trollingbeten jag nästan är kär i, trollingbeten du inte alls tycks uppskatta på samma positiva sätt som jag gör och har gjort i årtionden.....

Varje år sedan slutet av 1980-talet eller i början på 1990-talet brukade och brukar FiskeJournalen i första utgåvan, Nr 1 påföljande år rapportera de största trollingfångade Laxarna i Sverige. FiskeJournalen har även rapportlistor på de tio största Insjölaxarna, Havsöringarna, Insjööringarna, Regnbågarna, Gäddorna, Gösarna och nåstan alla andra fiskarter, rapportlistor som redogör för vad de tio största fiskarna av varje art vägde, vilket fiskevatten de fångades i, vilket datum de fångades, vilken metod och vilket bete de fångades på och vad fångstmannen hette och bodde. Det var just Laxrapporterna i FiskeJournalen 1990 - 2008 jag tänkte försöka sammanställa och visa här på FiskeSnack med FiskeJournalen som källskrift med Nr och År angivet.

Regal Sportfiske har gjort och gör ett jättefint jobb med sitt "Rapport Stockholm" och de säljer otroliga mängder av Ismo Raunemaas alla beten. De tjänar också bra mycket bättre på ett sålt Ismo-bete än vad de gör på en Bomber wobbler eller ett Northern King trollingdrag. Troligtvis håller de extremt låga priserna hos www.trumman.com ner konkurrerande webshopars priser! Den dag jag slutar sälja dessa beten, den dagen kan du vara helt övertygad om att priserna kommer att rusa brant uppåt på Bomber, Cotton Cordelll, Heddon, Rebel, Smithwick, Cisco Kid, Suick, Northern King, Purelure, Swim Whizz och andra fiske- och marinartiklar jag säljer. Den dagen närmar sig också med en rasande fart...till glädje för alla fiskebutiker. Snart slipper du och andra belackare mig, men det gör samtidigt de som uppskattar mig, uppskattar det jag skriver och uppskattar att det finns någon som vill eller vågar hålla sig till sanningen!
                    Save the Big Salmons for me!
                    Old Firehand

Kommentera

Ok Firehand jag ger mej händerna i luften vill avsluta detta mina erfarenheter skiljer sej från dina helt enkelt bara acceptera mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      838 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman