Skeddrag, fart och använding? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skeddrag, fart och använding?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skeddrag, fart och använding?

Hej!

Tänkte starta en tråd om skeddrag, vilka använder ni, vilken fart tycker ni att dessa skedarna funkar bäst? och kör ni samma drag på vandrare och uppväxare?

Själv så kör jag mycket Northern King, båda mag och 28. Fart varierar jag mycket efter vattentemp men kör upp till 3knop med Mag och upp till ca 2.5 knop med 28.
    Fiskar båda vandrare och uppväxare.

Kör även en del med Silver streak, Dream Weaver, Northport Nailers, Michigan Stinger, fishlander och Pirat. Har en Ismo men tror inte helt på dessa skedar.

I övrigt kör jag stora apex med.

Vad kör ni med? favve färg? kombinerar ni med flashers?

/Kjelle
    Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
    http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Jag tycker farterna låter ganska höga och en grej jag alltid testar är om draget går i spinn. Det är ett bra tecken på för hög fart.
    Själv ligger jag närmare 1,5 till 2,2 kn med nk-dragen. Sen finns dte ju andra flutters som också kollas vid sidan av båten innan de släpps ut.

Kommentera

Kör mycket Ismo Magnum, Ismo Quack och NK28 på vandrare även en och annan Raptor brukar söka sig in i stället. Har även ett par NK4d som brukar få chansen, dom har så grymt skön gång.

Enligt min mening är Ismo magnum kungen på vandrare, ca 2,5 knop är farten, får finfin gång med enkelkrok.

Grizzly och NK mag har fått ta ett steg tillbaka i mitt ställ.

Min favoritkombo är Dipsy med gul/blå Raptor, grymt på uppväxare bästa farten med den kombon i höstas var 2,7 knop
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
        Jag tycker farterna låter ganska höga och en grej jag alltid testar är om draget går i spinn. Det är ett bra tecken på för hög fart.
        Själv ligger jag närmare 1,5 till 2,2 kn med nk-dragen. Sen finns dte ju andra flutters som också kollas vid sidan av båten innan de släpps ut.
        Jag utgår från att det är NK 28 du menar? Jag tycker iallafall att NK MaG måste över 2.5 för att gå fint.
        Håller med dig i spin teorien och testar alltid betet bredvid båten och extra viktigt blir ju detta om man samkör flera beten som kan ha olik farttålighet.

/Kjelle
        Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.

Kommentera

Hej O.F. Har du någon mening om vilka färger som gått bäst av NK Mag för storlaxen? eller är det hugget som stucket vilka färger man använder sig av?
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

[QUOTE=Old Firehand;421255]
            Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
            Hej!

Tänkte starta en tråd om skeddrag, vilka använder ni, vilken fart tycker ni att dessa skedarna funkar bäst? och kör ni samma drag på vandrare och uppväxare?

Själv så kör jag mycket Northern King, båda mag och 28. Fart varierar jag mycket efter vattentemp men kör upp till 3knop med Mag och upp till ca 2.5 knop med 28.

Hej Kjelle Kjellzen;
            När jag introducerade Northern King här i Sverige testade jag alla modellerna tillsammans med andra trollingfiskare och kom fram till följande resultat:

NK C5, 63 mm, 13 gram, 0,8 - 2,3 knop
            NK 4D, 84 mm, 14 gram, 0,7 - 2,0 knop
            NK 4D-K, 84 mm, 21 gram = kastmodell.
            NK 28, 96 mm, 15 gram, 1,2 - 2,8 knop
            NK DL28, 96 mm, 12 gram, 0,8 - 2,3 knop
            NK 28 HOL, 96 mm, 16 gram, 1,2 - 2,8 knop
            NK MAG, 115 mm, 18 gram, 1,6 - 3,5 knop
            NK A-MAG, 115 mm, 10 gram, 0,7 - 2,0 knop
            NK MAG G-FLECK 115 mm, 18 gram, 1,6 - 3,5 knop
            NK MAG HOL, 115 mm, 19 gram, 1,6 - 3,5 knop
            NK GIANT M80, 150 mm 34 gram, 1,6 - 3,5 knop

Alla färger på Northern King hittar du i bokstavsordning på www.trumman.com om du klickar på NORTHERN KING och vidare på FÄRGFÖRTECKNING. Här ser du även många 20+ laxar fångade i Östersjön på NK-MAG.
            Klickar du på texten "Östersjöns laxdrag Nr 1" ser du många megalaxar fångade på Northern King från 1992 och framåt.
            Go for the Giant Salmons & Trouts!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Mycket bra info.

Tack.

Kjelle

Kommentera

Har dålig koll på fisket efter vandrings Lax men är det ingen som fiskar med Diamond King längre har för mig att det var en Lax dräpare på 90-talet

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                Har dålig koll på fisket efter vandrings Lax men är det ingen som fiskar med Diamond King längre har för mig att det var en Lax dräpare på 90-talet
                Jag fiskar med Diamond King, Silver Streak, Michigan Stinger, Northport Nailers, Joe Pirate med mera.

Kommentera

Finns det stora vandrare i vattnet går Ismo Magnum ner först i rätt färg definitivt....
                  Silver Streak Magnum är klart användbart också.
                  Men visst finns det alternativ till dessa, prova dej fram men som sagt underskatta inte Ismo Magnum du gör dej själv en björntjänst! mvh och lycka till
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2009-02-09, 17:17.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
                    Hej Ramon;Jag såg ditt inlägg just nu. Ursäkta att jag dröjt med svaret!

Om vi går tillbaka under alla år jag sålt Northern King kan jag se att de flesta laxarna runt 20 kilo och 20+ har fångats på NK-MAG och NK-MAG Hologram i färgerna BC, EMD, FROGD, GC, S2, S4 och S6 samt i de motsvarande Hologramfärgerna HBC, HEM och HGC.

Söderut har inte så många storlaxar fångats på färger med orange, rosa och röda inslag. Ju längre norrut mot lekälvarna du kommer desto fler både stora och små laxar fångas på Northern King MAG och A-MAG med röda inslag.

Köper du NK så köp två eller tre av varje färg för att kunna dubblera eller ersätta draget som plötsligt försvann. Glöm inte att testa Purelure Big Horn också! Det är ett äkta Megalaxdrag!
                    Ramon... save the Big Ones for me!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                    Behövs ju dessutom några extra NK mag när färgen/tejpen försvinner på dom sjukt lätt, dom NK28 skedarna jag har är många gånger bättre ytkvalité på...
                    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    808 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman