Beten för grund trolling - synpunkter önskas! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten för grund trolling - synpunkter önskas!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Haha Firehand känner Herou ungefär lika bra som jag känner dej dej dock hittade jag honom bakom disken i en något konstig halvbegagnad fiskebutik på Söder för ett större antal år sedan begåvad grabb som plötsligt försvann från fisket! (Vi hade rent mjöl i påsen den gången, eftersom vi fiskade i privata och för oss helt lovliga vatten. haha tror jag det apropå Varnöfladen!)
    Nog lika sant som Alfs (polisens kastfångade öring som gällde som svenskt rekord en lång tid) mvh minnen!
    Återigen ursäkt helt offtopic men ämnat till Firehand
    Haha Firehand du får en gratis höger med ålderns rätt hoppas du dyker upp vid Landsort våren 2009 om inte har en färgstark gubbtjuv lagt ner fisket.

"
    Hej TamTam; En färgstark och senil Gubbtjuv passar bra som din beskrivning på mig om du stryker färgstark. Jag tar det också som en inbjudan att få trolla lax med dig vid Landsort till våren! Alltid får jag lära mig lite nytt!

Låt mig försöka memorera några ur "järngänget" som fiskade havsöring i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet i sunden och runt öarna vid Långbäling före och strax efter avlyssningsapparater och magnetslingor lades ut lite här och där:
    De var Johan Abelsson, Håkan "Hågge" Andersson, Hasse Backman och "tatuerade Lennart", Jannic Barfood, Teodor Dalensson, Bernt Eriksson, Torbjörn Frank, Mikael "Micke" Hammarstedt, Magnus Herou, Carl-Gunnar "Cagge" Höglund, Heikki Manninen, Christer Rockström, Paul "Palle" Sandberg, Frank Wallin och undertecknad. Jag tror inte att du är någon av ovan nämnda personer....
    Rätta mig om jag har fel och lägg till de HÖ-entusiaster jag glömt!
    Save the Big Salmons for me!
    Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-18, 20:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
      Tack för länkarna till finska tillverkare. Har suttit och dregglat hela eftermiddagen! Emma vobblern ser klart intressant ut - som en blandning mellan plugg och vobbler. Hur djupt sticker en sån vid 2-3 knop?

Att skifta storleken på beten beroende på vattentemp har jag helt missat! Ett nytt råd att lägga på minnet!

Så mycket att tänka på - en utmaning att verkligen försöka lära sig - inte bara lyckas då och då (utan att veta varför), utan verkligen få koll - så långt det nu är möjligt!

/F
      Jo, en och en halv, två meter går den nog och du ska nog inte köra den mycket fortare än 2 kn, trots att den klarar det utan att skeva. Den simmar så fruktansvärt våldsamt redan vid små hastigheter att all fisk tvingas kolla vad det är.
      Senast ändrad av Jari F1; 2009-01-18, 21:46.

Kommentera

Ang att trolla snabbare på sommaren, hur fort har ni kört som snabbast när ni fått fisk?

www.trollingbloggar.se www.allafiskebloggar.se
        http://allatrollingbloggar.blogspot.com http://allafiskebloggar.blogspot.com

Kommentera

Ca 5 knop. Men man måste kolla upp att vobblern/betet har sjysst gång i den farten. Skedar funkar med lite tyngd oxå faktiskt. Bästa tekniker är att variera farten så ofta man kan.
          Ett sätt är att trolla i zigzack då får beten på utsidan mer fart och dem på insidan saktar ner lite. Håller man då en båtfart på mellan 3-4 knop så går dem yttre betana lite fortare på yttersväng.

Att zigzacka är en gammal beprövad teknik i lax och havsöringsfisket. Inte minst i älvfisket (s.k. harlingfiske). Just då man slår, d.v.s. då man vänder båten och dem yttre betena skjuter fart har alltid lockat, och fortsätter att locka laxen eller havsöringen till hugg.

Det är ju oxå en av anledningarna till att många av de mest moderna autopiloterna som produceras i dag (som Ray´s S1000 eller Sim. AP2403VRF) har implementert den figuren i sina automatiska figur-trollingprogram dem numera är utrustade med.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Har begrænsad øringtrolling erfarenhet, men blandar mig ændå in i tråden. Likavæl som det kan vara mindre beten som gæller, så kan det vara væl vært att testa større beten. Har varit med och fångat fin øring på westins jætte (insjøøring på 9,3kg), Cisko kid, stor Zalt (havsøring på 6,7), Øringarna som huggit på Rapala SSR har jag tappat rækningen på.. 6" Tomic har varit jættebra på øresund under några fisken jag gjort dær. Ingen tvekan om att Bomber ær ett super øringbete, men det har redan næmnts.. Rapala orginal 13 och 18cm ær också riktigt bra! Och går grunt.. Till fiske på lite djupare vatten ær Rapala Magnum 11cm væl værd att testa..
            Apex har inte heller næmnts? Fantastiskt bete vid rætt førutsættningar!
            Brukar førsøka blanda lite, och ha ute i alla fall något bete som lite "wild card" Ett som ær lite grænsfall før stort, men på några få riktade øringfisken har som regel dagens størsta tagit på størsta betet. Med 6, eller fler beten ute har man råd att gambla lite..
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Fick en HÖ på 8,2 kg på en Nils Master Invincible 25cm i färgen 03 i strömmen för något år sen. Helt sanslöst egentligen att den tog på så stort för vi var i stort sett klara och jag "bara skojade" när kjag kastade ut den där och den högg direkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                Har begrænsad øringtrolling erfarenhet, men blandar mig ændå in i tråden. Likavæl som det kan vara mindre beten som gæller, så kan det vara væl vært att testa større beten. Har varit med och fångat fin øring på westins jætte (insjøøring på 9,3kg), Cisko kid, stor Zalt (havsøring på 6,7), Øringarna som huggit på Rapala SSR har jag tappat rækningen på.. 6" Tomic har varit jættebra på øresund under några fisken jag gjort dær. Ingen tvekan om att Bomber ær ett super øringbete, men det har redan næmnts.. Rapala orginal 13 och 18cm ær också riktigt bra! Och går grunt.. Till fiske på lite djupare vatten ær Rapala Magnum 11cm væl værd att testa..
                Apex har inte heller næmnts? Fantastiskt bete vid rætt førutsættningar!
                Brukar førsøka blanda lite, och ha ute i alla fall något bete som lite "wild card" Ett som ær lite grænsfall før stort, men på några få riktade øringfisken har som regel dagens størsta tagit på størsta betet. Med 6, eller fler beten ute har man råd att gambla lite..
                Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
                Fick en HÖ på 8,2 kg på en Nils Master Invincible 25cm i färgen 03 i strömmen för något år sen. Helt sanslöst egentligen att den tog på så stort för vi var i stort sett klara och jag "bara skojade" när kjag kastade ut den där och den högg direkt.

Låter helt otroligt - klassiska gäddvobblers! Jag har faktiskt några bomber16 som jag nästan provat på öring, kanske måste göra slag i saken!

En fråga till Jari F1, är det modellen Ura-Emma 7cm som du främst rekommenderar? Blev lite sugen på att prova.

/F

Kommentera

Inget konstigt alls egentligen finns det riktig strömming i fjärdarna kommer både gädda och öring jaga samma byten med förkärlek, tar du en 16A och jämför med strömming i "böckling" storlek noterar du kvickt att den framstår som liten i jämförelse.....
                  Som sagt använde gärna den modellen tidigare då det fanns riktig öring i Stockholms skärgård kastar ganska bra gör den också men ta gärna bort den främre kroken, en sexkilos som största men många mindre fick jag, beror alldeles på vilka bytesstorlekar de jagar men har också mycket att göra med förhållandena dvs vilket ljus är det? mycket viktigt, vågrörelsen? blåsigt grova vågor mot land runt stenar osv tänk på att fisken måste kunna se dina grejor, i oroligt mörkt vatten bör du inte gå för smått då kanske fisken helt enkelt inte noterar dina grejor och det är en förutsättning......
                  Fick en sexkilos öring i havet på en inline paravan för några år sedan den högg på en Williams Whitefish i silver/guld strax under ytan, den största och mest tunga flutter sked som finns, riktigt storlaxbete!
                  Man vet aldrig, generellt lönar det sej nog att hålla ner storlekarna på betena men som sagt ljus och vågrörelse har betydelse normalt går fisken (öring) på jakt under grisigare förhållanden pga av det är lättare att smyga sej på bytesdjuren, en riktig ovädersfisk (men inte alltid!) lycka till
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
                    Låter helt otroligt - klassiska gäddvobblers! Jag har faktiskt några bomber16 som jag nästan provat på öring, kanske måste göra slag i saken!

En fråga till Jari F1, är det modellen Ura-Emma 7cm som du främst rekommenderar? Blev lite sugen på att prova.

/F
                    Både den och den vanliga är helt grymma. Papegojfärgen funkar nästan på allt i alla väder. Själv kör jag mycket på den röda med guldfärgad rygg. Det finns en lite mindre också i en "fjällig" färg, både en ljus och en nästan svart som fullständigt mördar om det finns fisk i närheten. I och för sig mycket abborre men större kliver på också.
                    4,2kg insjööring i fjol bland annat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                      Ca 5 knop. Men man måste kolla upp att vobblern/betet har sjysst gång i den farten. Skedar funkar med lite tyngd oxå faktiskt. Bästa tekniker är att variera farten så ofta man kan.
                      Ett sätt är att trolla i zigzack då får beten på utsidan mer fart och dem på insidan saktar ner lite. Håller man då en båtfart på mellan 3-4 knop så går dem yttre betana lite fortare på yttersväng.

Att zigzacka är en gammal beprövad teknik i lax och havsöringsfisket. Inte minst i älvfisket (s.k. harlingfiske). Just då man slår, d.v.s. då man vänder båten och dem yttre betena skjuter fart har alltid lockat, och fortsätter att locka laxen eller havsöringen till hugg.

Det är ju oxå en av anledningarna till att många av de mest moderna autopiloterna som produceras i dag (som Ray´s S1000 eller Sim. AP2403VRF) har implementert den figuren i sina automatiska figur-trollingprogram dem numera är utrustade med.
                      Hittade en wobbler som heter Gloog Hermes ifrån Polen som ser ut att tåla rejäl fart, får se om man skall införskaffa en sån och några Salmo Thrill 9:or...
                      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      808 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman