Beten för grund trolling - synpunkter önskas! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten för grund trolling - synpunkter önskas!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Oj, här finns det information att hämta!

Perx, har fingrat lite på tourmentor men gillade inte kvaliteten på den nya modellen - kanske värt att försöka få tag på den äldre varianten. Angående paravaner vs. mast så har du kanske övertygat mig - vi har ju haft diskussionen i en annan tråd. Kommer hursomhelst att ge paravanerna en ny chans. Nu har jag skaffat en autopilot så förhoppningsvis behöver det inte bli så kaosartat när jag försöker missa grynnorna och samtidigt försöker få ut spöna... ;-)

Team Char, tack för din input - misstänkte att det inte var enkelt med flasher/dodger, men bra att få det bekräftat.

OF, som alltid är du full med bra tipps - otroligt värdefullt! Jag kör gärna med B15 i olika färger, men jag har en känsla av att just 15 är i största laget.

Magic, jag delar din uppfattning angående beten - speciellt för ett trollingsblåbär är det knepigt att hålla kolla på vad olika wobbers kräver, och det är lätt att förledas av reklam. Som jag skrev tidigare är mitt basutbud X-rap, Strike-Pro och Bomber, av dessa har jag kanske 6-8 av varje typ. Sen har jag kollat några andra modeller för att kolla om djupgående kan passa min typ av fiske. Lappi och Tomic har jag exempelvis upptäckt går i djupaste laget för mitt fiske. Invincible är ett gränsfall men eftersom de fiskar bra har jag svårt att låta bli dem - även om det ofta blir bottennapp.

Everflow, mycket bra tipps, VK skallar ska jag kanske ta och prova! Drivankare lungar iofs båten, men på grunda vatten i dyning hjälper de inte så mycket - hela vattenmassan är så rörligt att de inte fungerar riktigt så bra som jag skulle önska!

Tack alla!

/Fredde

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Själv har jag lärt mig att man ska försöka leva som man lär. Inte för en sekund tror jag att du bara har 3 - 4 betesmodeller i alla dina fiskeboxar. Handen på hjärtat, är det inte så att ni brukar ha lätt slagsida på båten när team Fettrockas alla beten är ilastade på babordssidan?
      Go for the Big Salmons!
      Old Firehand

Jag tänker att rådet gäller nybörjare!?

/F

Kommentera

Du kan köra med den lilla VK-flashern då¨räcker det att du blyar med 30 gram! har haft fint fiske på den i Vänern om det funkar hos dig på havsöringen kan jag ej svara på, men det är väll bara ge sig ut och testa!
        Skeetfiske!

Kommentera

ursäkta

Ursäkta , måste fråga, finns det en liten vk?

finns en largemodell, såg jag nu, har bara testat den första " vanliga " modellen.

Perx

Ursprungligen postat av Trolling master Visa inlägg
          Du kan köra med den lilla VK-flashern då¨räcker det att du blyar med 30 gram! har haft fint fiske på den i Vänern om det funkar hos dig på havsöringen kan jag ej svara på, men det är väll bara ge sig ut och testa!
          Skeetfiske!
          Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
            Tjena,

Tack ändå joj!

Det gick sådär i sommar, 3 öringar på premiärturen - sen var det dåligt resten av sommaren och hösten. Skiftade område efter premiären (till ett område som enligt alla uppgifter borde vara bättre än premiärområdet). Misstänker att det nya området, tillsammans med den högre vattentemperaturen, var ett dåligt byte.

Lite deprimerande eftersom fisket varit bra i älven.

Hursomhelst, 50 trollingtimmar blev det totalt.

Till sommaren blir det starkt fokus på grunda flader - mitt på dagen under våren och tidigt på morgonen när vattentemperaturen ökar framåt sommaren. Kanske funkar!
            Hur långt norr ut är det du fiskar?
            Själv så hadde jag tängt lägga ned några hundra timmar mellan ske-älv och byskeälv i slutet av maj fram till midsommar då kanske Lax fisket kommer igång efter midsommar
            Det som kommer att hänga efter båten bilr Bomber, Tee-plugg och Lappia och en och annan sked

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

OF, som alltid är du full med bra tipps - otroligt värdefullt! Jag kör gärna med B15 i olika färger, men jag har en känsla av att just 15 är i största laget.

/Fredde[/QUOTE]

Hej Fredde; Inte är Bomber 15A för stor för havsöring inte! Det har tagits åtskilliga tusen havsöringar på Bomber 15A från Alf Lundins svenska rekordhavsöring, 14,73 kilo våren 1990 fångad på en Bomber !5A-PBO till min minsta på 0,8 kilo fångad på en Bomber 15A-XM7 i höstas.....

En novemberdag på 1980-talet när jag var ute med Johan Abelsson (Wildwater Fishing) och fick lite trollingknep till livs körde Johan fast tre skapliga havsöringar åt mig. Den största vägde 9,1 kilo, den mellersta 8,2 kilo och den minsta 6,8 kilo. Alla tre högg på "Fegisen" en gammal Bomber 15A-XSIO. Det blåste en hård nordvästlig vind. Vattentempen var bara +3 gr. C och vattenståndet var + 5 dm i Stockholms ytterskärgård. Johan fångade själv en 6,3 kilos havsöring på en Rapala Husky black silver och hade 4 hugg på samma Rapala. Ska sanningen fram så bröt Johan av sin Rapala på mitten... när han håvat min 9,1 kilos HÖ.
              Nothing is for ever!
              Old Firehand
              www.trumman.com ....där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Kan säga att jag fått åtskilliga på 16A modellen också ingen lögn tro mej utmärkt wobbler den minsta var inte större än nåt kilo som högg på den men jag har också fått 6kilosar både på kast och trolling med den (16A) men det var på det gyllene 80 talet då det fanns riktig storströmming i skärgården.
                15A modellen är en utmärkt HÖ fångare det ser du av den massiva reklamen här om inte annat notera dock att den inte är den enda wobblern/skeddraget/kustwobblern som levererar.
                Långt därifrån mvh och lycka till
                Edit dodgers/flashers på grunt vatten tror inte det ett rent djupvattenbete för lax, vill du köra löjskallar för öring grunt var försiktig med storlekar maskera dina grejor speciellt i soligt väder rena på linan lär de fungera om du får till det bra öringen är både skygg och försiktig men av och till går de bärsärkargång bakom båten (om du har tur!!)
                Senast ändrad av TAMTAM; 2009-01-17, 19:49.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Kan säga att jag fått åtskilliga på 16A modellen också ingen lögn tro mej utmärkt wobbler den minsta var inte större än nåt kilo som högg på den men jag har också fått 6kilosar både på kast och trolling med den (16A) men det var på det gyllene 80 talet då det fanns riktig storströmming i skärgården.
                  15A modellen är en utmärkt HÖ fångare det ser du av den massiva reklamen här om inte annat notera dock att den inte är den enda wobblern/skeddraget/kustwobblern som levererar.
                  Långt därifrån mvh och lycka till
                  Edit dodgers/flashers på grunt vatten tror inte det ett rent djupvattenbete för lax, vill du köra löjskallar för öring grunt var försiktig med storlekar maskera dina grejor speciellt i soligt väder rena på linan lär de fungera om du får till det bra öringen är både skygg och försiktig men av och till går de bärsärkargång bakom båten (om du har tur!!)
                  hej TamTam; Tack för den vinken! BOMBER 16A glömde jag helt bort!

Det här ägde också rum på 1980-talet. Johan Abelsson (Nu igen!) var ute och kastade efter havsöring från min gamla, helt öppna Askeladden en kall, fruktansvärt kall decemberdag. Det var -16 gr.C i luften och blåste snålt från nordost, 7 - 8 m/sek och frasis låg i vikarna. På Dalarö från röda fyren räknat rakt över mot gröna pinnen mellan den och Monica Dominiques och Carl Axel D´s udde fångade Johan Abelsson en 12,2 kilos havsöring på kast med en Bomber B16A-XSIL, en Bomber med blå rygg, silverspegel inuti och rött öga. Just rött öga på Bomber wobblerna verkar vara en "SuperHit" vid lax- och öringfiske.... Ja, ja,ja Gäddan gillar dem också....

På Gotland köpte fiskebutiken (Fiskehuset) i Visby masssor av Bomber 16A-XSIL och även 16J-XSIL som butiksägaren påstods sälja till yrkesfiskarna och att dessa Bomber blue/silver användes vid slowtrolling efter lax, när fiskarna bevakade sina flytnät. Om det är sant eller inte....Vem vet?
                  Save the Big Salmons & Trouts for me!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    hej TamTam; Tack för den vinken! BOMBER 16A glömde jag helt bort!

Det här ägde också rum på 1980-talet. Johan Abelsson (Nu igen!) var ute och kastade efter havsöring från min gamla, helt öppna Askeladden en kall, fruktansvärt kall decemberdag. Det var -16 gr.C i luften och blåste snålt från nordost, 7 - 8 m/sek och frasis låg i vikarna. På Dalarö från röda fyren räknat rakt över mot gröna pinnen mellan den och Monica Dominiques och Carl Axel D´s udde fångade Johan Abelsson en 12,2 kilos havsöring på kast med en Bomber B16A-XSIL, en Bomber med blå rygg, silverspegel inuti och rött öga. Just rött öga på Bomber wobblerna verkar vara en "SuperHit" vid lax- och öringfiske.... Ja, ja,ja Gäddan gillar dem också....

På Gotland köpte fiskebutiken (Fiskehuset) i Visby masssor av Bomber 16A-XSIL och även 16J-XSIL som butiksägaren påstods sälja till yrkesfiskarna och att dessa Bomber blue/silver användes vid slowtrolling efter lax, när fiskarna bevakade sina flytnät. Om det är sant eller inte....Vem vet?
                    Save the Big Salmons & Trouts for me!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                    Haha Firehand Johans öring från norra spetsen på korsholmen är en klassiker (som nog aldrig blir slagen iaf inte på kast!) (polisens jätteöring var rapporterad som sådan men jag tvivlar kanske du kan kasta ljus över den saken)
                    mvh
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Perx
                      Det finns ju 2 modeller en stor och en liten, en 15cm och en 24cm.
                      15 centimetarn behöver du inte blya speciellt mycket för att den ska gå ner!
                      Ett tips till dig som ska trolla havsöring grunt är ju att köra flashern rakt bakom båten med ett 100grams bly och bara ha 6-7meter utsläppt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      808 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman