Shark, är det något att satsa på, och vad använder ni själva? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shark, är det något att satsa på, och vad använder ni själva?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shark, är det något att satsa på, och vad använder ni själva?

Hej

Funderar på att köpa in ett gäng sharklod för lite mer kreativ trolling. Är det nått att satsa på eller är det bara överreklamerat skit? Har ni erfarenhet av dem loden (ser i varje fall jäkligt fina ut) och är det verkligen skillnad på dem jämfört med dem vanliga "glå blyloden"..........................?
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Jag körde med shark, men jag tvivlar på att skillnaden är annat än kosmetisk. Det är ju inte lodet fisken ska nappa på eller?
    Vill man ha uppmärksamhet kan man ju skicka ner en diskokula i bly i stället med laserljus och...
    Ja, jag ska gå och lägga mig nu...

Kommentera

ja man undrar

Ja man undrar, jag vet att endel som använt dem på vandringslax kör med dem men endel tar bort dem vid soligt väder tex. En som trollar kör med ett sharklod och ett vanligt, kort släpp efter sharken(utan flasher) och längre efter det vanliga, ( även med flasher) . Men om det verkligen är bättre är svårt att säga, en sak som är bra är ju att de går "lätt " och fint i vattnet och skapar inte så mycket "swingback"?? på vajern, syns bättre på ekolodet .

polarn har kört med shark utan ngt resultat , men det högg inte på riggen före heller så....Men en annan som han tog hem sharklodet åt testade det på trollingtävlingen här på Åland för 2 år sen, tog inte länge första morgonen innan han ringde och berättade att det var bra det där lodet, fick en 16-17 kilos driekt på morgonen, bakom sharken.
      Känns lite avigt tycker jag att köra kort släpp bakom sharken då man kör grunt efter "vandringslax" som jag pratar om. Men kanske är rätt?
      Kanske ngn annan som släpper ngn nyttig erfarenhet i den här tråden så man vågar tro på sharken?? Eller fyller den bara sin funktion vid djupare riggfiske??
      Slänger ut lite frågor til i trådenl ifall det kommer ngt intressant svar eller intressant fundering..

perx

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
      Hej

Funderar på att köpa in ett gäng sharklod för lite mer kreativ trolling. Är det nått att satsa på eller är det bara överreklamerat skit? Har ni erfarenhet av dem loden (ser i varje fall jäkligt fina ut) och är det verkligen skillnad på dem jämfört med dem vanliga "glå blyloden"..........................?
      Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Hej

Hej Ramon; Du kan väl klistra fast aluminiumfolie på båda sidorna av blylodens styrfenor och uppnå nästan samma lockande effekt! Som extra "blänkare" kan du addera en stor, silvrig flasher med 0,5 meters tafs efter styrfenan.
        Save the Big Salmons for me!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Håller med OF ta vanliga lod (Du gjuter ju egna) och banka på med kulhammaren för att skapa gropmönstret och så limma på några lager Ugnsfolie i Alu och så dra på några lager klarlack, kostar en bråkdel av Sharkloden men lär var minst lika bra om nu den silvriga ytan och groparna gör någon skillnad i fisket, personligen tvivlar jag på nyttan av det

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Håller med OF ta vanliga lod (Du gjuter ju egna) och banka på med kulhammaren för att skapa gropmönstret och så limma på några lager Ugnsfolie i Alu och så dra på några lager klarlack, kostar en bråkdel av Sharkloden men lär var minst lika bra om nu den silvriga ytan och groparna gör någon skillnad i fisket, personligen tvivlar jag på nyttan av det
            Hej Rospigg. Tron gör allt!
            Go for the Big Salmons!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Nja-hmmm? Nu är det så att det har vunnits en del tävlingar med Sharklod vad jag vet. Inte minst i Sverige, Link här:
              2008 Trollingmasters

Så finns det en ny modell: MegaShark, 20 lb låter perfekt för Östersjön

Skar finnes ju oxå i olika utföranden type slät, och "Stealth" som verkar nog så intressant (ljudlös/osynlig Shark för flasher/dodgerfisket).

I tillägg till det så har oxå Shark lite olika färgtekning på loden att välja mellan.

Shark kommer nu oxå med spoon: Shark Spoons, som oxå verkar kanon för just Östersjö-trollingen, link här:
              Nyhet: Shark Spoons

Tycker hela konseptet ser mycket intressant ut även om det kostar en del, men säg dem trollinggrejerna som är gratis, hehehe
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Nja-hmmm? Nu är det så att det har vunnits en del tävlingar med Sharklod vad jag vet. Inte minst i Sverige, Link här:
                2008 Trollingmasters

Så finns det en ny modell: MegaShark, 20 lb låter perfekt för Östersjön

Skar finnes ju oxå i olika utföranden type slät, och "Stealth" som verkar nog så intressant (ljudlös/osynlig Shark för flasher/dodgerfisket).

I tillägg till det så har oxå Shark lite olika färgtekning på loden att välja mellan.

Shark kommer nu oxå med spoon: Shark Spoons, som oxå verkar kanon för just Östersjö-trollingen, link här:
                Nyhet: Shark Spoons

Tycker hela konseptet ser mycket intressant ut även om det kostar en del, men säg dem trollinggrejerna som är gratis, hehehe

Nja jag sätter mina pengar på att det var den NK sked som släpade bakom lodet som fångade den vinnande laxen, för inte finns det väl Sharklod med krokar?!

Skämt och sido, det är mera psyke än något annat och har Du obrottslig tilltro till det Du har i vattnet så får Du fisk då Du fiskar det effektivt, utan den tilltron kammar Du noll oavsett vad Du har på, min filosofi ang lod är att de enbart ska hålla ner betena på riggarna och det är betena som fångar så jag vill att loden ska synas så lite som möjligt och då passar mina "blygrå" 7kg.s perfekt då de är i princip osynliga en bit ner i vattnet!

Skulle inte vilja ha lod på ca 10kg för det utsätter riggarna och infästningarna för rejäla krafter spoeciellt i hårt väder och det är vanligt förekommande på Östersjön, har inga problem med "backdrag" på vajrarna med mina 7kg däremot med 5kg var det lite struligt, men tyngre behövs inte tycker jag iaf.

Kommentera

Om du ska prova alternativ till "vanliga" blylod, prova nåt som sticker ut lite:

Kommentera

Nja jag sätter mina pengar på att det var den NK sked som släpade bakom lodet som fångade den vinnande laxen, för inte finns det väl Sharklod med krokar?!

Skämt och sido, det är mera psyke än något annat och har Du obrottslig tilltro till det Du har i vattnet så får Du fisk då Du fiskar det effektivt, utan den tilltron kammar Du noll oavsett vad Du har på, min filosofi ang lod är att de enbart ska hålla ner betena på riggarna och det är betena som fångar så jag vill att loden ska synas så lite som möjligt och då passar mina "blygrå" 7kg.s perfekt då de är i princip osynliga en bit ner i vattnet!

Skulle inte vilja ha lod på ca 10kg för det utsätter riggarna och infästningarna för rejäla krafter spoeciellt i hårt väder och det är vanligt förekommande på Östersjön, har inga problem med "backdrag" på vajrarna med mina 7kg däremot med 5kg var det lite struligt, men tyngre behövs inte tycker jag iaf.
                    Håller helt med om att har man tro på nått så då jäklar anamma.............biter det, hehehe

BTW, ett 20 lb Shark väger lite över 9 kg vilket är max för dem vanligaste riggarna.

Klart det påfrestar materialerna och har man inte tidigare använt shock absorber på wiren är det dags att börja med det nu i så fall.

Dem säger at trolling efter lekvandrare/uppväxare i april sker ner till ca 100-150 fot (i södra Östersjön) och jag ser en klar fördel i att använda ett så stort lod, framförallt med tre spön per riggwire.

Sharklodens kompakthet och utformning gör att dem har lägre vattenmotstång än vanliga billiga rigglod.

Perx, har du hört nått mer om Sharkloden, och trollar ni på Åland? (då är det väll Mauvan ni handlar hos?)?
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    808 visningar
                    0 gillar