Autopilot? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Autopilot?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Att styra mot em WP eller till markören med hjälp av plottern gör jag ofta, testade även en rutt med tre punkter och det funkar perfekt, testade även Zig Zag och cirkel nån gång och visst funkar det bra men kanske inte helt nödvändigt....
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
      Att styra mot em WP eller till markören med hjälp av plottern gör jag ofta, testade även en rutt med tre punkter och det funkar perfekt, testade även Zig Zag och cirkel nån gång och visst funkar det bra men kanske inte helt nödvändigt....
      Ok och tack för svaret, måste erkänna där finns viss fördel mot min dator den har inte riktigt samma funktioner utan mycket knapptrycka (styra mot markör)
      Har du LCX-27C som huvudmaskin med 7 tums skärm?
      Är den värd pengarna med den skärmen och Navionics Gold?
      Har varit ute med en 10 tums Lowrance blev inte direkt jätteimponerad tyckte det var dålig överblick och din kan knappast vara bättre vad gäller detta dock kanske bara vanesak det är för jävligt med skärgård häruppe öar, sund och grynnor överallt som man ska passera speciellt på nya vatten dessutom är man inte direkt ute varenda dag så lokal kännedomen blir lite lidande.
      Gillar inte om man inte har överblick blir att man sitter med papperskort iaf.
      Som sagt gillar du den? har nämligen kommit över en LCX-19C till bra pris och funderar på ett Navionics kort men de kostar rätt mycket i förhållande till vad man får känns det som. mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Ok och tack för svaret, måste erkänna där finns viss fördel mot min dator den har inte riktigt samma funktioner utan mycket knapptrycka (styra mot markör)
        Har du LCX-27C som huvudmaskin med 7 tums skärm?
        Är den värd pengarna med den skärmen och Navionics Gold?
        Har varit ute med en 10 tums Lowrance blev inte direkt jätteimponerad tyckte det var dålig överblick och din kan knappast vara bättre vad gäller detta dock kanske bara vanesak det är för jävligt med skärgård häruppe öar, sund och grynnor överallt som man ska passera speciellt på nya vatten dessutom är man inte direkt ute varenda dag så lokal kännedomen blir lite lidande.
        Gillar inte om man inte har överblick blir att man sitter med papperskort iaf.
        Som sagt gillar du den? har nämligen kommit över en LCX-19C till bra pris och funderar på ett Navionics kort men de kostar rätt mycket i förhållande till vad man får känns det som. mvh
        Jag har en Lowrance 7200c men det är ju samma som lcx-27c fats utan ekolod, grymt nöjd med skärpan på den maskinen, funkar kanon! Känns inte som att jag behöver mer översikt för den är snabb och fin att zoooma på.

Kommentera

Ok Johan en sista bara om du går med fart i skärgård på vatten du inte är helt van vid känns det lika bra då? (om du gjort detta)

Kommentera

I karlskronas fruktansvärt steniniga östra skärgård tar jag det jävligt lugnt men det beror ju mest på att 50% av stenarna inte är med på några sjökort har jag hört från säkra källor, i vanlig skärgårdskörning är det inga problem, jag har inga problem med skärmstorleken men du som kommer från PC skärm kanske skulle tycka annorlunda....

Du hittar inga beg. 10 tums skärmar från staterna?

Kommentera

Ok johan förstår tycker det är besvärligt med mindre skärmar men då ska tilläggas att jag har liten erfarenhet med Lowrance och Navionics tillsammans vill mest veta om ett kort är värt pengarna maskinen har jag men inte kortet då jag hittills inte behövt det, blir lite sugen dock.
              Visst finns det 10 tums skärmar att få tag i men allt elektroniskt (begagnat!) är riskfyllt och dyrt även där, hade tur senast men har också gått på nit tidigare som sagt man får inte vara rädd för en chansning då bör man handla nytt eller hemma. mvh

Kommentera

En fråga finns det någon bra autopilot som går att kopla direkt på ratten och då slippa att uppdatera hela styrningen med hydralik

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                  En fråga finns det någon bra autopilot som går att kopla direkt på ratten och då slippa att uppdatera hela styrningen med hydralik
                  Finns/fanns en Simrad AP12 som är för kabelstyrning finns oxå en ny variant på Sportpilot men denna har jag inte sett i Sverige. Gamla Autohelm 5000 har väl Jonas37 och är nöjd.

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                    Hej Lennart tydligen är en ny variant på Sportpilot på gång har sett en men endast på nätet skulle den funka riktigt bra borde den vara en superlösning själva iden är kanon bara styr in mot kurs och släpp

Kommentera

Suck...

När jag nästan bestämt mig för att gå på S1000 efter att ha läst alla trådar här och fått positiva rekommendationer från flera som provat den piloten.... så kommer inlägget om den nya modellen från Raymarine. Verkar ju riktigt intressant OM det nu fungerar. Hittade på deras sida, för det är väl denna ni pratat om tidigare i tråden: http://www.raymarine.com/ProductDeta...9&PRODUCT=4177

Har själv haft en Sportspilot på tidigare båtar och den funkade OK. Den är ju otroligt simpel att installera och var dessutom lätt att kalibrera. Utgår från att samma gäller här.
                      Vad jag förstod tidigare så fungerade inte de äldre SP med hydralstyrning (?), men det ska ju denna nya modell göra. Dessutom verkar de ju gå att köpa till fjärrkontroll, display osv vilket ju höjer värdet.

Är det någon på forumet som hört något om denna pilot?!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      809 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman