Utrusta mig för trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrusta mig för trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gw

Jag har redan 2 st GW men man ska kanske investera i 2 st till så man kan ha 4 spön på sidorna och ev 2 på djupriggen eller bara rakt bakom båten utan rigg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pitejohan Visa inlägg
      Hur mycket kostar Ugly stick spöna??
      Jag köpte mina från www.ofc.nu för 450kr/st
      Även www.ymsfiske.com har bra priser på dom.
      Även Kinetic Hasselö är fina spön och ligger runt 400kr/st men det är grafitklinga på dom och på ugglysticken är det glasfiber med 7år garanti
      Men dom kan nog vara lite klena om man kör med GW paravaner då skulle du nog ha ett par dippsy spön.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Med lite träning fiskar du lätt tre inline planers på var sida båten dock räkneverksrullar är riktigt bra för att separera dem använder själv aldrig annat än vanliga planer spön för inline plattor och mina är tunga och drar bra har kört dem så långt bort som 200 fot till de yttersta om vädret tillåter lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

RT Armageddon 8´ finns för 299 styck på Regal. 649 styck med Okuma magda 30 räkneverksrulle. Dom är 8 fot, har ganska mycket ryggrad och är duktiga på att släpa paravaner. Har en brist och det är lacken där man fäster ihop spöna. När den slits har dom en tendens att ramla ihop och måste då gaffatejpas i mitten, alternativt smeta på något som kilar, typ ny lack. Jag har 6 st såna spön, av dom har det blivit så på ett spö och är på väg på ett andra.

Om antalet ytspön blir fler än 2 per sida hade jag satsat på mast och pulkor.

Kommentera

Ett alternativ till att köpa pulkor är att bygga själv.. Ta två plankor typ 60-70cm långa 25-20 cm höga... ta två gängade rund stavar som här typ 30-45cm långa. fäst plankorna på varsin sida om staven med mutter och brickor fäst ett snöre på ena sidan den mot båten så du har något att fästa planerboard linan in=P. lägg den ena plankan lite längre fram än den andra ca 10cm för att få draget i pulkan.såga så att dom blir spetsiga i "fören". Måla så håller dom mot väta bättre. gör en motsatt å du har två pulkor för under 200kr....
            har själv ett par hemmabyggen och dom har funkat kanon i 3år... Lägg pengarna på en mast istället!!! mera värt..Kört dom på vättern i 1-1,5m vågor funkar kanon... drar bättre minst lika bra som andra pulkor på markanden bättre än vissa!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Bryggfiskaren Visa inlägg
              Ett alternativ till att köpa pulkor är att bygga själv.. Ta två plankor typ 60-70cm långa 25-20 cm höga... ta två gängade rund stavar som här typ 30-45cm långa. fäst plankorna på varsin sida om staven med mutter och brickor fäst ett snöre på ena sidan den mot båten så du har något att fästa planerboard linan in=P. lägg den ena plankan lite längre fram än den andra ca 10cm för att få draget i pulkan.såga så att dom blir spetsiga i "fören". Måla så håller dom mot väta bättre. gör en motsatt å du har två pulkor för under 200kr....
              har själv ett par hemmabyggen och dom har funkat kanon i 3år... Lägg pengarna på en mast istället!!! mera värt..Kört dom på vättern i 1-1,5m vågor funkar kanon... drar bättre minst lika bra som andra pulkor på markanden bättre än vissa!!!

Med andra ord en enkel utterbräda.
              I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
              http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
              http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Pitejohan Visa inlägg
                Hejsan!!

Jag hade tänkt komma igång med lite trolling till sommaren.
                Hade tänkt fiska efter gädda och öring
                SÅ nu behöver jag lite tips på utrustning.

jag har 4 st multirullar ambor, 6000c och 6500 som jag inte har några spön till, vad ska man köpa för några, som inte är jättedyra.

hade även tänkt köpa 2 st spön med räknerullar att ha på en ev djuprigg som jag inte har, än iaf.
                Kom gärna med tips på djupriggar, kommer inte att behöva någon jätterigg(har bara tänkt köpa en till att börja med) då jag inte kommer att fiska på några stora djup utan max kanske 10-15meter.

En ev mast hade jag tänkt slöjda till själv med kanske lite hjälp av en kompis som e duktig på att svetsa =)
                men pulkor känns som att det är lättare att köpa.
                vad ska man ha för lina från masten till pulkorna??

så är det någon som har några bra tips på sånt jag behöver eller som ni tycker att jag kan behöva hör gärna av er,

kan även tänka mig att köpa en del begagnat så har ni trollinggrejjer som bara ligger och samlar damm,hör av er.

Mvh Johan
                Hej Pite-Johan

Är det lite enklare trolling i hyggligt väder du funderar att ge dig in på fungerar vanliga spö-paravaner utmärkt till ytfisket, inga problem att köra 2-3st spön per sida om båten. Fiskar oftast bättre än fasta planerboards vid blankvatten. På djupet räcker Cannons Easytroll gott, enkelt handhavande fungerar kanon i såväl små insjöar som på öppet hav. Alternativt skippar du riggen och viktar 50 - 120g modell bly+gummisnodd 6-7m innan betet på ditt/dina djupare spön. Apropå spön, köp för allt i världen inga RT-Salminizer. RT:s Harc-Core däremot är ett kononspö. Är du inne på att utveckla ditt trollingfiske ex. större vatten/tuffare sjö kanske Vänern/Vättern under vinterhalvåret, är läget lite annorlunda. Tungt i långa loppet att i kallgrader och hög sjö fixa och dona med spöparavaner och tunga blyn på vart och vartannat spö. Har du svetskunniga kamratet utformar du med fördel din egen mast, billigare men framförallt bättre fungerande. Se bara till att få blocken <2,5m ovan vattenytan. Cortlands planerlina x-strong (90kg) fungerar utmärkt och kostar dig inte skjortan. Ett väl fungerande tips om du har en HT-båt är att satsa på en gedigen båge tätt ovan takets akterkant på vilken du svetsar såväl spöhållare som två 8-10cm höga fyrkansprofiler/hylsor i vilka du enkelt skjuter ned två lagom höga master. Hjulen sätter du på bågens utsidor med axeln in i bågens överliggare. Enkelt, biligt, väl fungerande och fruktansvärt smidigt. Vad gällande pulkor finns bara en som duger i riktigt besvärlig sjö, Mariestad/Grizzly/SME-pulkan (sistnämnda strået vassare)...

Lycka till!
                Senast ändrad av DavidJ; 2008-11-04, 22:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                19 svar
                808 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman