FLytande eller sjunkande bomber till laxtrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FLytande eller sjunkande bomber till laxtrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• FLytande eller sjunkande bomber till laxtrolling

Hej!

Används främst flytande eller sjunkande wobblers till laxtrolling (ska trolla mest i norra Vänern)? Jag hade tänkt mig köpa ett antal bomber för detta ändamål och vill inte köpa fel. B15A i rätta färgerna är mest användbart här vad jag förstått va?

//Andreas

Om jag inte har aldeles fel så finns bara B15A som flytande B15AP Excalibur finns som svävande

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

OK. Enligt uteslutningsmetoden borde det vara flytande som gäller eftersom 15:modellen ska vara bra för laxen hehe. Tackar för infon.

//A

Kommentera

Använd flytwobbler vill du ha djupgående tillsätts riggar bly eller djup paravaner.
        Eller använd wobbler med större sked för djupgående utan hjälpmedel.
        Själv använder jag inte djupdykare föredrar lätta wobblers nedtyngda med tunnaste pålitliga tafs framför.
        14A är också gångbar men Bomber är inte enda märket, idag finns en uppsjö av olika.
        Strike pro och Yo-zuri bör du kolla upp för fiske nära ytan.
        Snittpluggar kan vara bra på djupet
        Senast ändrad av TAMTAM; 2008-09-29, 19:36.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Excalibur suspending/svävande är tyngre vilket betyder mindre action jämfört med rena flytwobblers något att hålla i minnet.
          Men de kan vara bra ändå!!
          Finns hur mycket som helst att välja på idag, dock snabb aktion fiskliknande (liten storlek under ljusa förhållanden)är aldrig fel i Vättern med det klara vattnet.
          Vänern är grumligare mer färg och storlek speciellt under lite mörkare förhållanden, själv föredrar jag tubflugor många gånger
          Ljuset är alltid viktigt
          Senast ändrad av TAMTAM; 2008-09-29, 19:34.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hejsan och tack för era kommentarer!

Tamtam, jag har köpt et par Strike pro i lite olika färger samt även några tomic plug 4" (främst UV). Nu tänkte jag utöka dragbeståndet och tycker mig ha läst positivt om även bomber för Lax (norra Vänern). Hur är Yo-Zuri?

Vilka märken lämpar sig bäst i vilken vattennivå (vid ytan, blysänkta, på djupriggen mm)? Strike pron (samt Yo-zurin om jag köpper såna) ville du ha vid ytan va? Räknas Tomicpluggen som "snittpluggar"?

//A

Kommentera

Enligt en tidigare tråd. med inläg från bla old firehand, rekommenderas följande färger för lax/öring i Vänern/ Vättern åren 1986-2007.
              .
              I soligt väder hugger laxen och öringen i Vänern och Vättern gärna på Bomber i starka, klara och blanka färger i modellerna 14A, 24A, 15A och 15J som: 213, FO, XM7, MBLPKW, XMK, XMKO, MKFOW, PBCR, PLO, SAL2, XSIL, XSIO, GFBFT, GFCC4, GFCC6, GFPLO, GFSAL18, GFSAL140 och GFSAL141.

I mulet väder och regn hugger laxen och öringen gärna på mörka, murriga och dova Bomber färger som: 210, XB10, BBO(OS), CC7, XCHO, PBO, PTB, XRT, RT(OS), SAL4, SAL7, SAL25, XSIG, VCD, GFPBO, GFRBW, GFXRT, GFRT(OS) och GFSAL25.

Jag tänkte köpa på mig ett par drag i modell 15A men har inte råd med så himla många. Vilka av dessa färger är era absoluta favoriter för lax som skall fiskas i norra VÄnern (HAmmarö, Kristinehamn, grums etc.)

Tnkte mig kanske 4 för soligt å 4 för mulet eller så...

Kommentera

Ingen av dessa bombervarianter som ni laxfiskare i norra vänern tycker är riktigt bra?

//A

Kommentera

Hej igen Andrebjarn; Flytande Bomber wobbler rör sig lättare och simmar bättre i vattnet än förtyngda svävande eller sjunkande wobbler. Ju lättare en wobbler är i förhållande till längd och volym desto livligare vickar och rullar den. Bomber B15A både vickar och rullar i vattnet på ett sätt som lockar varenda lax och öring till hugg. Mörka och murriga färger lockar bäst i regn och mulet väder. Blanka, ljusa och starka färger lockar till flest hugg i finväder.

Dessa tolv färger på Bomber B15A är mina absolut säkraste tips för trolling på Vänern i finväder:
                  Bomber B15A-XM7, B15A-XMK, B15A-MKFOW, B15A-PBCR, B15A-PLO, B15A-SAL2, B15A-XSIL, B15A-XSIO, B15A-GFBFT, B15A-GFCC6, B15A-GFPLO och B15A-GFSAL18. Dubblera gärna färgerna GFCC6, GFPLO, och GFSAL18 i soligt väder.

Dessa tolv färger på Bomber B15A är mina absolut säkraste tips för trolling på Vänern i fulväder:
                  Bomber B15A-210, B15A-XBB0, B15A-CC7, B15A-XCHO, B15A-PBO, B15A-RT(OS), B15A-SAL4, B15A-SAL7, B15A-SAL25, B15-XSIG, B15A-VCD och B15AGFRT(OS). Dubblera gärna färgerna XBBO, PBO och RT(OS) eller GFRT(OS) i igenmulet, regn och riktigt busväder.

Ovanstående Bomber färgtips bygger på 23 års eget och fiskekompisars trollingfiske i Vänern samt alla kunders fångstrapporter under samma följd av år. Går du igenom fisketidningarnas fångststatistik från 1980-talet och 1990-talet fångades ofta åtta av de tio största årsrapporterade laxarna i Vänern på Bomber. Under senare år har det dykt upp många konkurrerande kopior på Bomber i Bombers egna färger och i en mängd olika fabrikat, men trolla med Bomber och du får lax och öring de flesta turer du är på Vänern eller Vättern.
                  Go for the Big Salmons!
                  Old Firehand

Kommentera

Jag hittar inga av de tre som man bör dubblera med i bra väder. Det står GF på dessa. Vad betyder det?

Jag ser inte heller RT(OS) respektive GFRT(OS) lämpliga att dubblera i sämre väder.

Antagligen är det jag som inte riktigt hittar på sidan.

//A

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    838 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman