Djupparavantrolling efter gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djupparavantrolling efter gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Djupparavantrolling efter gädda

Hej,

jag har tänkt att testa trolla gädda med jerkar efter djupparavan.

Jag tänkte använda mig av flytande slider och flytande fatso.
    Jag vill komma ned till mellan 6-7 till 10 meter. Nu funderar jag på vilka paravaner som är lämpliga att använda. Blyparavaner ala Kuusamo eller Dipsy Diver? Kanske någon annan?

Då jag inte använt paravaner själv innan skulle jag behöva lite tips om vad man ska tänka på och tillvägagångssätt.

Är det kanske någon som test själv och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Är det enklare att blya? Hur mycket bly ska man i så fall använda? 80-100 till 200g?

mvh Robert

Kör med Dippsy nollan går ned till 12m med ringen och använd en grov lina efter paravanen minst 0,60 nylon som chock tafs. Och det är en födel att köra med flätad lina från spöet till paravanen

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Tack för tipset! Då blir det dipsey.

Hur lång bör tafsen vara mellan paravan och bete?
      Det kanske står på förpackningen?

Kommentera

Behöver man snubber?

Kommentera

Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
          Tack för tipset! Då blir det dipsey.

Hur lång bör tafsen vara mellan paravan och bete?
          Det kanske står på förpackningen?
          Ungefär en spölängd brukar funka tror inte det ska behövas en snubber

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
            Ungefär en spölängd brukar funka tror inte det ska behövas en snubber
            Utmärkt!

Då kör jag en mjuktafs följt av 0,60 nylon mellan bete och paravan.
            Vilkas totala längd blir ca en spölängd.

Kommentera

Borde väl funka med Kusamo 90 grammare oxå. Den ska ju dra ner till 10 meter med 30 meters släplängd. Kan va ett smidigare och något billigare alternativ. Dessutom kan du hänga en trekrok på den, då det händer att gäddan smackar i på paravanen. (Men ska man då vara korrekt ska man ju egentligen gå ner i antal spön eftersom kusamon i så fall räknas som ett bete...)
              Senast ändrad av Nils Jonas; 2008-09-24, 18:36.

Kommentera

ofta tycker jag att många gäddor hugger bättre på beten fiskade 1-4meter under ytan fiskar bättre än beten under 5, så om du testar med djupparavan, tex kusamo så testa en 100, eller nån 50 gramare. och kanske lite lättare ändå, men inte mer än 100 anser inte jag

annars så kan du ju hanga på ett päronbly i ett gummiband på linan det funkar bra det med.

Men testa att köra jerkbaits(gärna några med lite egen gång, typ westins jerk, salmo slider, fatso, warrior eller buster) på sidoparavan, det kan vara grymmt effektivit.
                Ett bete fiskat med sidoparavan är grymt mycket effektivare en ett bete fiskat utan sidoparavan, det är min erfarenhet, jag använder alltid sidoparavaner på alla mina spön när jag trollar gädda... Men det är ju jag det!
                Senast ändrad av dandark; 2008-09-28, 20:21.
                http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Testade att blya en slider en gång när jag va ute och trollade. Päronbly och gummisnodd, smackade i direkt.

Med tanke på alternativen tycker jag att det kanske blir aningen omständigt med dipsy. Borde inte behövas vid gäddtrolling....

Kommentera

I veckan som var botaniserade jag bland fiskebutikerna efter Dipsy Diver men hittade inga. Däremot fanns det Kuusamo paravaner, men jag valde att köpa lite tyngre sänken istället för paravan. Jag tänkte börja där.

Nu han jag inte testa i helgen. Alldelens för dåligt väder för min båt, så det blev HÖ med en polares båt i stället. Men till helgen som kommer ska det testas.

Anledningen till att jag tänkt sänka ner dragen är för att jag sett stoora stim betesfisk mellan 8-12 meters djup och bananer på samma djup eller strax under. Därför tror jag det kan vara giftigt att få ner betet. Sjön är för övrigt mellan 4-13 meter djup där jag trollar. Det är på de djupare delarna som de stora stimmen funnits.

Sidoparavaner skulle jag gärna testa men jag fiskar i dag från en gummibåt och dess kursstabilitet är som en punkterad ballong. Men så fort jag uppdaterat till en plast båt så blir det sidoparavaner.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    808 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman