Autopilot eller Hydralstyrning eller ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Autopilot eller Hydralstyrning eller ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Autopilot eller Hydralstyrning eller ??

Tjena,

Efter sommarens trollingturer har jag insett att det är svårt att sätta ut grejorna och samtidigt hålla en vettig kurs när jag är ensam i båten. Jag trollar från en 5 meters styrpulpet med en 50 hk Suzuki. Den naturliga lösningen är förståss att montera en autopilot. Dock avskräcker priset, skulle tro att en Simrad AP12 R landar på ca. 10000 innan jag har den i Sverige. Eftersom jag egentligen bara behöver hålla en rak kurs under tiden jag sätter ut prylarna (resten av tiden styr jag manuellt) känns en autopilot som snudd på överkurs. Speciellt eftersom jag kommer att uppgradera båten dramatiskt om något år och behöver hålla igen lite med investeringarna till dess. Tyvärr kommer jag inte att kunna använda en AP12 i den nya båten när den väl inhandlas.

Finns de något prisvärt alternativ till Simrad AP12r för att hålla en hyffsad kurs under några minuter? Har funderat om en hydralstryrning skulle hjälpa men jag är skeptisk eftersom vind, vågor och strömmar antagligen kommer att stöka till det ordentligt.

Hur gör ni som trollar ensamma, är det trots allt autopilot som gäller?

/Fredde

Jag kör autopilot. Men om du har teleflexstyrning (wire) i dagsläget kommer en hydraulisk bli ett enormt lyft för dig. Det finns ju sportpiloter som är billigare än den du nämnde.
    -----------

<"))))><

Kommentera

Det är Autopilot som gäller i Ditt fall, men kolla på blocket för där är det en annonsör som regelmässigt säljer renoverade beg piloter och det verkar som han kan sina saker då jag inte hört någon som haft problem med de piloter han sålt.

Sen som sagt en sportpilot blir billigare, men ingen hydralstyrning i världen kan ersätta en pilot!!

Kommentera

Du kan hitta både en hydraulstryrning t.ex Baystar+ och en beggad Sportpilot med linjär roderlägesgivare för under 10000 kr.

Själv har jag en Baystar+ hydraulstyrning och en Raymarine S1000 autopilot, mycket nöjd!
        http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Tack för att jag fått min misstanke bekräftad! Då får det bli en autopilot eller en sportpilot. Kommer ändå antagligen behålla styrpulpeten som en trailerbar båt när jag byter till en större båt så det är inte en helt bortkastad investering.

Förresten, underlättar hydralstyrning om man skaffar en trollingmotor, dvs. kan man styra både huvudmotor och trollingmotor från samma system utan att behöva använda ett länksystem?

/F

Kommentera

Billigaste altet är väl att lägga sej i medvind/medsjö för utsättning av grejorna brukar funka hyfsat tycker jag.
            Sportpiloten avråder jag ifrån har haft en där jag bytte fluxkompassen tre gånger den funkade ganska bra då GPSen lämnade styrinfo dock inget vidare då kompassen stod för input.
            Den har lätt för att tappa kursen på lätta skrov då den inte hinner reagera i tid iaf hade min det funkade hyfsat i lugn sjö men då man som mest behövde den var det mest ett tjutande ifrån den (varning för tappad kurs)
            Blir nog länk mellan motorerna om du vill ha hydraulstyrning på bägge (eller två styrplatser) lycka till
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Annars är grejen med Sportpiloten riktigt bra bara styr undan för hinder och släpp när kursen är rätt igen, riktigt bra och jag tror Ray har kommit med en nyare liknande pilot med bättre/uppdaterad elektronik, har dock inte sett priset............

Kommentera

Hej alla trollare.
                Jag är också inne på att skaffa en autopilot, men jag har lite frågetecken.
                Jag har kollat på hjertmans och där finns det simrad rorkultspiloter.
                Fråga 1 är vad behöver en tp10 att styra efter om den inte har en datautgång?
                Fråga 2 är vad som är billigaste informationskälla som ger rätt kurs till autopiloten(tp 22), typ om det finns någon simpel kompass som komuniserar med nmea 0183 som det står i produktbeskrivningen på hjertmans.
                Eller om ni vet något annat alternativ, fabrikat eller modell, som är likartat det jag frågar efter, en autopilot i 2-4 tusen kronors klassen.
                Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Har också tittat på rorkults pilot till trollingmotorn problemet är att du måste manuellt koppla bort den från motorn när du vill styra själv (raymarine/autohelm piloter känner inte till Simrad)
                  Borde vara en fluxkompass inkluderad i priset för piloten har den ingen ingång för GPS styrdata eller annan seriell kommunikation med tex dator finns bara fluxen för kurshållning, borde ingå men som sagt ingen erfarenhet av Simrad.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Har också tittat på rorkults pilot till trollingmotorn problemet är att du måste manuellt koppla bort den från motorn när du vill styra själv (raymarine/autohelm piloter känner inte till Simrad)
                    Borde vara en fluxkompass inkluderad i priset för piloten har den ingen ingång för GPS styrdata eller annan seriell kommunikation med tex dator finns bara fluxen för kurshållning, borde ingå men som sagt ingen erfarenhet av Simrad.
                    Koppla bort manuellt? är väl bara att slå om till standby läge? men det är ändå inget problem och lossa en skruv från motorn, sen får den slå hur mkt den vill, om det nu är så att man måste koppla bort den manuellt. Men om man tar tp22:an, citerat från sidan: "Kan styra efter NMEA 0183 information från GPS, vinddata, kompass, etc." Grejjen är att i den båt jag vill installera autopilot så har jag ingen gps data, och den ända "vinddata 0183" som jag hitta på sidan kostar 20 lax, det måste väl finnas någon enkel elektronisk kompass som kommunicerar 0183?
                    Med andra ord, vilket är det billigaste dataalternativet om man inte har gpsdata tillgänglig.
                    Eller ännu enklare, vilket är det billigaste alternativet till autopilot?
                    Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    812 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman