Koppla bort manuellt? är väl bara att slå om till standby läge? men det är ändå inget problem och lossa en skruv från motorn
Så vitt jag vet måste du lägga av den från rorkulten manuellt standby läge räcker inte kuggarna i den är fortfarande i ingrepp iaf vilket betyder att du inte kan rubba kulten ur läge utan att skada piloten
Dessutom ska du använda motorn med enbart rorkult??
Har du någon form av styrning kopplad till den måste denna svänga med dvs ratten snurrar också när piloten styr kommer bli höga belastningar på den om det överhuvudtaget ens funkar
Som sagt antingen det ena eller andra systemet bägge kan inte vara mekaniskt kopplade samtidigt till motorn, det ena systemet måste vara helt frånkopplat.
Så här är det vad gäller gps data mot kompasskurs, gps är bra om du kör rutter dvs har förprogrammerat i din gps allt du ska göra på sjön då kommer piloten att följa styrdatan från gpsen när du kör "run" däremot är detta inget bra om du bara vill slå på den för att hålla en rak kurs vid hugg etc.där kommer kompassen in den är inte programmerbar utan håller en rak kurs endast denna funktion har du störst nytta av i långa loppet.
Ändå är det kul att köra piloten gps styrd när man når waypoint i 25 knop och båt/ratt börjar svänga medans man sitter med armarna i kors känns det nästan kusligt.........
Som sagt Sportpilotens grej med styr och släpp är suveränt bra dessvärre funkar den inte lika bra att hålla kursen och det är det viktigaste.
Har hört att Simrad AP 12-14 är riktigt bra grejor men ingen erfarenhet själv.
Det billigaste alternativet behöver ingen inkoppling av ström alls det brukar gå på öl!
Så vitt jag vet måste du lägga av den från rorkulten manuellt standby läge räcker inte kuggarna i den är fortfarande i ingrepp iaf vilket betyder att du inte kan rubba kulten ur läge utan att skada piloten
Dessutom ska du använda motorn med enbart rorkult??
Har du någon form av styrning kopplad till den måste denna svänga med dvs ratten snurrar också när piloten styr kommer bli höga belastningar på den om det överhuvudtaget ens funkar
Som sagt antingen det ena eller andra systemet bägge kan inte vara mekaniskt kopplade samtidigt till motorn, det ena systemet måste vara helt frånkopplat.
Så här är det vad gäller gps data mot kompasskurs, gps är bra om du kör rutter dvs har förprogrammerat i din gps allt du ska göra på sjön då kommer piloten att följa styrdatan från gpsen när du kör "run" däremot är detta inget bra om du bara vill slå på den för att hålla en rak kurs vid hugg etc.där kommer kompassen in den är inte programmerbar utan håller en rak kurs endast denna funktion har du störst nytta av i långa loppet.
Ändå är det kul att köra piloten gps styrd när man når waypoint i 25 knop och båt/ratt börjar svänga medans man sitter med armarna i kors känns det nästan kusligt.........
Som sagt Sportpilotens grej med styr och släpp är suveränt bra dessvärre funkar den inte lika bra att hålla kursen och det är det viktigaste.
Har hört att Simrad AP 12-14 är riktigt bra grejor men ingen erfarenhet själv.
Det billigaste alternativet behöver ingen inkoppling av ström alls det brukar gå på öl!
Kommentera