Autopilot eller Hydralstyrning eller ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Autopilot eller Hydralstyrning eller ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Koppla bort manuellt? är väl bara att slå om till standby läge? men det är ändå inget problem och lossa en skruv från motorn
    Så vitt jag vet måste du lägga av den från rorkulten manuellt standby läge räcker inte kuggarna i den är fortfarande i ingrepp iaf vilket betyder att du inte kan rubba kulten ur läge utan att skada piloten
    Dessutom ska du använda motorn med enbart rorkult??
    Har du någon form av styrning kopplad till den måste denna svänga med dvs ratten snurrar också när piloten styr kommer bli höga belastningar på den om det överhuvudtaget ens funkar
    Som sagt antingen det ena eller andra systemet bägge kan inte vara mekaniskt kopplade samtidigt till motorn, det ena systemet måste vara helt frånkopplat.
    Så här är det vad gäller gps data mot kompasskurs, gps är bra om du kör rutter dvs har förprogrammerat i din gps allt du ska göra på sjön då kommer piloten att följa styrdatan från gpsen när du kör "run" däremot är detta inget bra om du bara vill slå på den för att hålla en rak kurs vid hugg etc.där kommer kompassen in den är inte programmerbar utan håller en rak kurs endast denna funktion har du störst nytta av i långa loppet.
    Ändå är det kul att köra piloten gps styrd när man når waypoint i 25 knop och båt/ratt börjar svänga medans man sitter med armarna i kors känns det nästan kusligt.........
    Som sagt Sportpilotens grej med styr och släpp är suveränt bra dessvärre funkar den inte lika bra att hålla kursen och det är det viktigaste.
    Har hört att Simrad AP 12-14 är riktigt bra grejor men ingen erfarenhet själv.
    Det billigaste alternativet behöver ingen inkoppling av ström alls det brukar gå på öl!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Nu snurrar det i huvudet här.
      Den här kompassen du pratar om, är det gps:ens du pratar om som sen autopiloten går efter och man kan trycka plus eller minus 1/10 grader osv?
      Jag har fixat nmea kommunikation nu då det var kabeln för det på min gps som var kass ända intill utgången från instrumentet, så får köpa en ny så är det fixat.
      Kan någon bekräfta att autopiloten inte kan rubbas i standbyläge? Jag tycker att meningen med autopilot är att den ska vara tillkopplad styrningen vid motorn hela tiden( så man kan svänga manuellt hur man vill), sen när man behöver köra rakt eller efter rutt så trycker man på "on" och den börjar göra sitt jobb och man kan slänga ut sina beten t.ex .
      Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Jag tycker att meningen med autopilot är att den ska vara tillkopplad styrningen vid motorn hela tiden( så man kan svänga manuellt hur man vill), sen när man behöver köra rakt eller efter rutt så trycker man på "on" och den börjar göra sitt jobb och man kan slänga ut sina beten t.ex .

Du frågade om rorkultspiloter dvs autopilot avsedd för segelbåt utan rattstyrning, mej veterligt hakas denna av rorkulten för standby läge respektive på när den ska användas, dock är jag inte 100% procent säker på detta har tittat på det men la ner projektet blev för mycket flytta om grejor och det är jag inte intresserad av men kolla du också för säkerhets skull.
        Skulle den fungera som att den går fritt i standby läge dvs du kan styra kulten utan att koppla ifrån är det bättre, problemet med annat tillkopplad styrningssystem kvarstår dock detta måste snurra med när piloten styr annars blockerar detta rodret/motorns rörelser, har du snabbkopplingar mellan motorerna dvs på trolling motor ändan och piloten kan man snabbt lägga av den ena för att lägga på den andra osv då skulle det fungera men lite bökigt enligt min åsikt.
        Att trycka en till tio grader är enbart kopplat till kompass styrning hjälper inte om gps är tillkopplat och står för input gpsen kommer omedelbart att korrigera din ändring för att återta vad den tycker är rätt kurs till din förprogrammerade waypoint, du måste skilja på hur piloten styrs detta är bara en drivmotor som korrigeras av antingen gps ELLER kompass för raka kurser,
        Tittar du på betydligt dyrare piloter kan du få mer finesser kolla upp brochyrer från tillverkarna och sätt dej in i hur de olika systemen fungerar.
        Här har du en länk till den bästa autopiloten som finns för trollingmotorer dessvärre kostar den en rejäl slant riktigt rejäl annars hade jag haft en i aktern men man vet aldrig
        PS kollar du noga ser du att den har förprogrammerade mönster den kan följa som cirklar från 5-90 minuter bla. osv

http://www.nautamatic.com/gold/index.htm titta på Gold modellen Gladiator är för stora motorer

Senast ändrad av TAMTAM; 2008-08-23, 19:32.

Kommentera

Ok.
          Det här med att styrningen är i vägen är nema problemas, den ska skjuta på en 10hästare som jag annars själv kan peta på så snurrar ratten
          Men om jag kör på lösningen med att haka av den när jag vill styra manuellt så är det bara att koppla in gps och sen kör den efter gps?
          Väljer mellan en raymarine st1000+ eller simrad tp22.
          Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Ursprungligen postat av catchandreleasearn Visa inlägg
            Ok.
            Det här med att styrningen är i vägen är nema problemas, den ska skjuta på en 10hästare som jag annars själv kan peta på så snurrar ratten
            Men om jag kör på lösningen med att haka av den när jag vill styra manuellt så är det bara att koppla in gps och sen kör den efter gps?
            Väljer mellan en raymarine st1000+ eller simrad tp22.
            Lätt förvirrad själv här men har den ingång för NMEA GPS input i kablaget eller via kontakt bör det fungera kolla manualen för grunkan ifråga dock notera noga vad gäller rorkultspilot den (mej veterligt) KRÄVER att din gps har förprogrammerade rutter att sända info ifrån och följa, kolla upp Ray s1000 det är en annan typ av pilot som INTE har någon fluxgate kompass alls styrs endast av GPSen en evt. rorkultspilot fungerar inte så vad jag vet iaf
            Också Ray S1000 kräver hydraulstyrning dvs har du en koppling mellan motorerna som går mjukt och fint OCH hydraulstryrning installerad bör det fungera bra här vet Joj mycket mer han har en lycka till själv är jag inte intresserad av pilot på min stora drivmaskin den kommer alltid vara ölstyrd dock den mindre skulle jag gärna ha en bra pilot på.
            Senast ändrad av TAMTAM; 2008-08-23, 19:50.

Kommentera

Min Ray S1000 är jag grymt nöjd med, behövde skicka in den nästan direkt och uppgradera mjukvaran men sen har den gått som en dröm.

Klarar inte farter under 1,5 knop då den bara styrs av GPS men jag har tillfälligt varit under det bara för att provocera den lite, ena gången sa den ifrån, andra gången gick det bra, jag fiskar mest i 2 knop nu på sommar och höst, har varit ute rätt blåsiga dagar och den har kunnat styra min mycket vindkänsliga strålande i 2 knop då.
              http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Hej,
                brukar brukar trolla en del ensam och det funkar ganska bra om det inte blåser för mycket och man begränsar antal spön.
                Men en Autopilot skulle göra livet enklare och har tittat på en S1000, jag har en ockelbo b16, 4,85 lång. Är det någon som motsvarande pilot på en sån båt. Tror ni det kommer fungera. Har baystar hydralstyrning.
                http://allatrollingbloggar.blogspot.com http://allafiskebloggar.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                19 svar
                817 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman