Beten för trolling i hög fart? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten för trolling i hög fart?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beten för trolling i hög fart?

Någon som har kunskap om trollingbeten (vobblers, skeddrag etc...) för trolling i hög fart (4-6 kn) ? Har testat en del Bomber men är osäker på gången. (flugor/tubflugor funkar dock i alla farter)
    Allt av intresse.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kolla på www.halcotackle.com dom anger vilken fart man kan trolla med deras wobbler.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Rapala magnum funkar bra upp till ca 6knop.
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Vill Du ha mera djupgående kunskaper om Bomber och dess användning och egenskaper så skicka ett PM till Old Firehand, ingen har sån koll som han på just Bomber!!

Sen finns ju såna mjukisbeten som används vid tex marlin fiske men i mindre upplaga som ser ut som bläckfiskimitatioenr, även shadjiggar borde funka fint, testa även "proppellerbeten" alltså wobblers med en liten propeller i bakänden som lockare.

Kommentera

Williams whitefish 70 och 90 storleken går att trolla hyfsat fort med byte till störe krok och fler ringar så borde det gå att köra i den farten http://www.williams.ca/whitefish.htm
          Apex 4,5" och 6,25" går att köra upp till 3,5knop i orginal riggning men tjockare tafs och en större trekrok så borde det gå att köra 1-1,5 knop snabbare. Det är mina tips på trolling skedar.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Någon som har kunskap om trollingbeten (vobblers, skeddrag etc...) för trolling i hög fart (4-6 kn) ? Har testat en del Bomber men är osäker på gången. (flugor/tubflugor funkar dock i alla farter)
            Allt av intresse.
            Hej Flodström; Peter Lindström, som var tidigare butikschef hos Fiskarnas Redskapshandel i Stockholm, testade tillsammans med sin trollingfiskande bror Ingvar Lindström hur snabbt man kunde trolla med en Bomber B15A wobbler. Enligt Ingvar, som tillsammans med Peter vann många laxtrollingtävlingar, speciellt i i Vänern på 1980-talet, kunde de köra ända upp till 16 knops fart med flera Bomber B15A innan de for upp genom vattenytan. En del Bomber 15A (cirka 15 %) fick nosöglan trimmas någon tiondels mm åt ena sidan på för att de skulle hänga med i höga farter. Cirka 5 % ville inte alls hänga med över 4-5 knop utan trimning. Resten simmade klockrent direkt ur fabriksförpackningen. Å andra sidan, vem är det som försöker trolla lax i 16 knops fart. Inte jag och inte du!
            Save the Big Ones for me!
            Old Firehand

Kommentera

Vad var det jag sa!!

Ingen kan Bomber som Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Vad var det jag sa!!

Ingen kan Bomber som Old Firehand
                Hej Bosse Rospigg; Jag har ägnat en del tid åt att städa, tvätta och klippa gräs vid min gula stuga i Karlholm. Den hinner jag nästan aldrig åka till numera. Därför har jag lämnat in den till försäljning hos Svensk Fastighetsförmedling i Tierp. Här kan du se hur den ser ut: http://www.svenskfast.se/Templates/O...=Tierp+(kommun).

Nu är det hög tid att vi ses och blöter några beten! Laxrapporterna duggar inte längre. De står som spön i backen.
                Old Firehand

Ps. Igår morse fick jag en rapport på en 9,9 kilos gös fångad på en djupgående Smithwick ASSRD 1200F. Ds.
                Senast ändrad av Old Firehand; 2008-05-31, 19:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Ps. Igår morse fick jag en rapport på en 9,9 kilos gös fångad på en djupgående Smithwick ASSRD 1200F. Ds.
                  Hoppsan! Det var ingen dålig bit, det finns ingen bild på firren?

Och det är verkligen hög tid att jag kommer ut på fiske snart också ... känns som det var ett halvt sekel sedan jag var ute sist.
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Bosse Rospigg;
                    Nu är det hög tid att vi ses och blöter några beten! Laxrapporterna duggar inte längre. De står som spön i backen.
                    Old Firehand

Jo det börjar dra ihop sig, körde en bomrunda igår och då var det lugna gatan med en enda men på 13+ trots at det var 6-7 båtar ute.

Kanske kan bli något nästa helg, vi får höras närmare!

Har inte hört ett pip från dem som varit ute idag,så troligen har dem bommat med!

HÖ säsongen är körd pga värmen men gäddorna börjar vakna till igen, har plockat 2 dagar i rad, inga stora men bra för att vara från hemmabryggan.
                    Ska ut bland öarna och kolla efter lite större varianter under veckan.

Håller med Bergman bild på storgösen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    808 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman