Scotty Model 1116 Electric Downrigger Propack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Scotty Model 1116 Electric Downrigger Propack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Scotty Model 1116 Electric Downrigger Propack

Någon som har erfarenheter? Bra och dåliga?

Har sökt lite snabbt på forumet för att undvika dubbelpost men inte hittat något konkret därav ytterligare en post i ämnet.

Efter flera års trollande och sneglande på djupriggar är det nu dags att kliva upp en nivå! Har gjort lite eftersökningar och jämförelser och har fastnat för Scotty's Propack 1116, har mer eller mindre bestämt mig för två av denna.

Är det någon som har erfarenhet kring denna rigg? Eller av någon annan? Är lite sugen på Cannon oxå för deras lite tuffare funktioner och möjlighet att koppla in givare för bottenföljning etc. men kan inte riktigt motivera mig till prisskillnaden.

Trollar mestadels insjö efter gädda och gös och den enda preferensen jag har är att riggen ska vara elektrisk.

Kommer beställa från staterna. Jag försöker stödja lokala fiskebutiker så långt det går, men när prisskillnaden är ca 6 000kr/rigg så är det svårt att motivera sig i detta fallet.

Tacksam för input!

http://www.scotty.com/marine/product...tric/1116.html

Webb - www.teamtrogdor.se
    Blogg - blog.teamtrogdor.se
    Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
    Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Ursprungligen postat av Leafo Visa inlägg

Någon som har erfarenheter? Bra och dåliga?

Har sökt lite snabbt på forumet för att undvika dubbelpost men inte hittat något konkret därav ytterligare en post i ämnet.

Efter flera års trollande och sneglande på djupriggar är det nu dags att kliva upp en nivå! Har gjort lite eftersökningar och jämförelser och har fastnat för Scotty's Propack 1116, har mer eller mindre bestämt mig för två av denna.

Är det någon som har erfarenhet kring denna rigg? Eller av någon annan? Är lite sugen på Cannon oxå för deras lite tuffare funktioner och möjlighet att koppla in givare för bottenföljning etc. men kan inte riktigt motivera mig till prisskillnaden.

Trollar mestadels insjö efter gädda och gös och den enda preferensen jag har är att riggen ska vara elektrisk.

Kommer beställa från staterna. Jag försöker stödja lokala fiskebutiker så långt det går, men när prisskillnaden är ca 6 000kr/rigg så är det svårt att motivera sig i detta fallet.

Tacksam för input!

http://www.scotty.com/marine/product...tric/1116.html
    Eftersom du sällan eller aldrig går direkt djupt vid fiske efter de arterna ökar du bara på vikten att släpa på och kostnaderna, manuella skulle iaf vara mitt första val elektriska börjar bli intressant vid reguljärt fiske nedanför 60-70 fot min åsikt (men visst är det kul med grejor)
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Scotty är dom BÄSTA djupriggarna på marknad.Enda nackdelen är på dom fäste till elknappen.Jari

Kommentera

Om du har bestämt dig för att köpa elektriska riggar så är ett par Scotty 1116 från US det bästa valet enligt min mening

Jag har köpt riggar från www.fishusa.com vid två tillfällen utan problem. Frakten kostar omkring 180-200 dollar och räkna också med att du får betala 25% moms på riggar & frakt. Sammantaget ändå betydligt billigare än här hemma och tack vare riggarnas driftsäkerhet är risken med att importera liten.
        /Magic

Kommentera

Cannon

Kommentera

Tack för er input. Då vet jag att jag var inte ute och cyklade i alla fall.

TAMTAM: Ja, vet att det är lite "onödigt" kanske. Men som du säger är det ju kul med grejer, samt att har man grejer och möjligheten kanske man kommer söka sig till annat fiske med tiden. Samt att jag inte orkar veva

magic: Det var fishusa.com jag hade kollat på och varit i kontakt med. Skönt att höra att det funkat bra.

Nu är det bara beställa och bygga en trollingbar

//Leafo

Webb - www.teamtrogdor.se
            Blogg - blog.teamtrogdor.se
            Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
            Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Ursprungligen postat av Leafo Visa inlägg
              Tack för er input. Då vet jag att jag var inte ute och cyklade i alla fall.

TAMTAM: Ja, vet att det är lite "onödigt" kanske. Men som du säger är det ju kul med grejer, samt att har man grejer och möjligheten kanske man kommer söka sig till annat fiske med tiden. Samt att jag inte orkar veva

magic: Det var fishusa.com jag hade kollat på och varit i kontakt med. Skönt att höra att det funkat bra.

Nu är det bara beställa och bygga en trollingbar

//Leafo
              Innan du köper Scotty kolla upp skillnaderna mellan märket jag nämnde och märket andra föredrar, de finns där speciellt autostoppet när vikten når ytan på Cannon är detta helautomatiskt så inte på Scotty (mej veterligt nån konstig plastbit att tråckla in i vajern har det varit hittills) kolla detta noga dessutom Cannon har högmonterad bom vilket betyder att vikten kommer i stort sett direkt till handen om du installerar en Retro-ease kommer den inte att göra på en Scotty om du inte installerar piedelstaler då riggen sitter lågt där bak, en fråga om bekvämlighet.
              Själv går jag på Cannon direkt även om säkert Scotty är bra också.
              Ytterligare skillnad kanske akademisk iofs Cannon är direkt kuggdriven medan Scotty har rem från motorn slits nog knappast ut iofs men det är en skillnad lycka till
              Senast ändrad av TAMTAM; 2008-05-22, 18:50.

Kommentera

Finns inte bättre riggar än dessa, denna plastbit är väldigt enkel att montera på vajern.
                Har köpt från staterna och det är under halvapriset på de.
                Som sagt de finns bara två att välja en ny eller begagnad SCOTTY

Kommentera

Uppenbarligen är de bra varför löser man inte detta då (plastbiten)? riktig 1800 tals konstruktion är det enligt min åsikt mvh

Kommentera

Scottyriggarna är inte elektroniserade på det sätt Cannonriggarna är (fullstyckade med elektronik) Scottys riggar är elektromekaniska vilket gör att dem går mycket länge innan nått fallerar (få delar som kan gå sönder). Grejen (för autostoppet) på wiren kan verka "stonehenge", men funkar klanderfritt och skadar inte wiren. Man kan placera flera autostopp på wiren, ett för varje riggspö och det på vilket djup man önskar sig. Är faktiskt inget större problem med det.

Man får bara se till att köpa lite extra av autostopp-clips

En liten detalj var fraktskadad (Red lock lever) och jag tog kontakt med Scotty och beskrev vad som var krossat. Dom skickade två, en till reserv, 2 dagar efter att jag sänt mejlet med bilder. Fin service tycker jag.

Dessutom så har ju Scotty bytt el-kontakten för 12V batteriström till en som inte korroderar som den tidigare gjorde (av fukt och saltvatten).

Att riggen drivs med tandrem är nog ingen nackdel då dem är de strömsnålaste (och tystaste) på marknaden p.g.a den lösningen.

Allt det här inklusive en helårs-test av riggarna av en sportfisketidskrift på, tror det var Lake Michigan. utan några problem, gjorde att jag valde Scotty

Kjöpte själv Scotty Propack i vintras och här i Norge där jag bor kostar en rigg 6.990 NOK. Jag köpte två riggar från Alltackle.com och betalade 1032 USD med frakt. Blev totalt ca 6.500 NOK inklusive moms och tull. Sparade 7.500 NOK på det.

Ang. din trollingbar Leafo, till vilken båt skall du bygga den (Galia? såg ut som det på din avatar)? Du vet väll att det finns en del extra räckefästen etc. för Scotty.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    816 visningar
                    0 gillar