Någon som har erfarenhet av Buster L som trollingbåt ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Erfarenhet av Buster L som trollingbåt
Collapse
X
-
Båten fungerar utmärkt. Problemet är väl att välja rätt motor.Ursprungligen postat av Kassoren Visa inläggNågon som har erfarenhet av Buster L som trollingbåt ?Hälleflundrafiskare
-
Kan du beskriva lite mer vad du menar med att välja rätt motor?Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggBåten fungerar utmärkt. Problemet är väl att välja rätt motor.
Kommentera
-
Har haft en Buster L -01.a för div fiske och transporter både i skärgården men även på öppet vatten dock inte som renodlad trollingbåt men ska Du köpa en sån så se till att den är tillverkad -04 eller senare för från introduktionen och fram till dess var L modellen behäftad med ett konstruktionsfel i förskeppet som effektivt har förtigits av Fiskars och deras ÅF.
Men när jag hade personlig kontakt med Fiskars utvecklingschef efter att ha varit nära att förlisa med min Buster L sommaren -03 så erkände han om än motvilligt att Fiskars var väl medvetna om detta problem och att skrovet skulle göras om from årsmodell -04, men han meddelade också att Fiskars inte hade några planer på att gå ut med någon varning till ägarna om detta eller erbjuda återköp pga felet.
Han försökte även få mig att lova att inte tala om detta för någon vilket jag självklart inte gick med på!
Felet visar sig som så att fören tappar bärighet och dyker och går alltså inte över nästa våg utan rakt igenom den med vattenfyllning av båten som följd, självlänsen och länspumpen har inte en chans att ta hand om allt vatten i tid och den extra tyngden gör att båten fortsätter att dyka i kommande vågor och tar in ännu mera vatten!!
Problemet är som störst vid medsjökörning i kraftig sjö men uppträder även i andra lägen, beteendet kommer alltid utan förvarning och tar besättningen med total överraskning och konsekvenserna kan bli katastrofala om det vill sig illa.
Så är det trolling på stora vatten som V-sjöarna eller Östersjön det gäller så skulle jag välja en annan båt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kassoren Visa inläggKan du beskriva lite mer vad du menar med att välja rätt motor?
Beror ju på vad Du har tänkt att trolla. Är det gös och gädda bör Du ju ha en motor som fungerar i lägre hastigheter, t ex en 4-taktare, alternativt om Du kompletterar med en mindrem motor än huvudmotorn.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
LordPike
Empiriska studier har visat att problemet är precis detsamma med buster L:s nya modell (den svarta) fören lutar ju tamigfan framåt och neråt och det väller in en massa vatten om man så bara har lite vikt i fören och det går vågor på säg runt lite mindre än metern i trollingfart, mycket trevligt..Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggHar haft en Buster L -01.a för div fiske och transporter både i skärgården men även på öppet vatten dock inte som renodlad trollingbåt men ska Du köpa en sån så se till att den är tillverkad -04 eller senare för från introduktionen och fram till dess var L modellen behäftad med ett konstruktionsfel i förskeppet som effektivt har förtigits av Fiskars och deras ÅF.
Men när jag hade personlig kontakt med Fiskars utvecklingschef efter att ha varit nära att förlisa med min Buster L sommaren -03 så erkände han om än motvilligt att Fiskars var väl medvetna om detta problem och att skrovet skulle göras om from årsmodell -04, men han meddelade också att Fiskars inte hade några planer på att gå ut med någon varning till ägarna om detta eller erbjuda återköp pga felet.
Han försökte även få mig att lova att inte tala om detta för någon vilket jag självklart inte gick med på!
Felet visar sig som så att fören tappar bärighet och dyker och går alltså inte över nästa våg utan rakt igenom den med vattenfyllning av båten som följd, självlänsen och länspumpen har inte en chans att ta hand om allt vatten i tid och den extra tyngden gör att båten fortsätter att dyka i kommande vågor och tar in ännu mera vatten!!
Problemet är som störst vid medsjökörning i kraftig sjö men uppträder även i andra lägen, beteendet kommer alltid utan förvarning och tar besättningen med total överraskning och konsekvenserna kan bli katastrofala om det vill sig illa.
Så är det trolling på stora vatten som V-sjöarna eller Östersjön det gäller så skulle jag välja en annan båt.
Kommentera
-
Hej Kassören; Buster L är inget jag vågar rekommendera som trollingbåt annat än i mindre insjöar och skyddade kustvatten. Har du beslutat dig för att köpa en Fiskars Busterbåt föreslår jag att du köper en Buster XXL eller Buster Magnum.Ursprungligen postat av Kassoren Visa inläggNågon som har erfarenhet av Buster L som trollingbåt ?
Båda storlekarna fungerar mycket bra som trollingbåtar i Hornavan, Mälaren, Vänern, Vättern, Östersjön och även i Atlanten utanför nordnorska kusten.
Själv har jag en specialbyggd Buster Magnum med dubbla motorer och den har fungerat perfekt i tio år nu.
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
Kommentera
-
Är inte hela dykandet lite busters kännetecken? Förarna(?) är väll inte speciellt höga på någon av deras båtar. Polaren har en gammal xxl, gick det lite sjö och någon stod fram i den så rann det in en å annan våg. Jag skulle nog vara lite skeptisk till att köra en L som trollingbåt, en större kanske. Men för priset av en Buster L kan du i mina ögon få en betydligt sjödugligare, och bättre båt.
Kommentera
-
Körde en RS i 14 år innan jag köpte denna olycksaliga L och RS.en gick visserligen lite blött i hård sjö men uppvisade aldrig såna tendenser som att dyka rakt igenom en våg, detta trots att den kördes både ofta och långt i betydligt hårdare väder än det som dänkte L.en, så det håller jag inte med om iaf inte vad gäller RS.Ursprungligen postat av RM Visa inläggÄr inte hela dykandet lite busters kännetecken? Förarna(?) är väll inte speciellt höga på någon av deras båtar. Polaren har en gammal xxl, gick det lite sjö och någon stod fram i den så rann det in en å annan våg. Jag skulle nog vara lite skeptisk till att köra en L som trollingbåt, en större kanske. Men för priset av en Buster L kan du i mina ögon få en betydligt sjödugligare, och bättre båt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundJag fiskade lite som ung men tänkte börja igen då min son har blivit intresserad. Det jag gillar mest...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2025-02-25, 21:19 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
|
8 svar
700 visningar