Trollingbåt -behöver tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingbåt -behöver tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kassoren Visa inlägg
    Kan du rekomendera Jofa Whint 510 ? Se ut att vara gått om plats bak ?
    Ja, jag tror det. 510´an är lite större och stadigare, detta är en 485 och jag skulle gärna byta den mot en 510 även om jag är nöjd med denna. Har pratat med en som har en 510 och kört den mycket på Vänern och han är väldigt nöjd. Sen är Jofa winth olika baktill på olika årsmodeller. På min är det en soffa baktill som man lätt lyfter ut ur båten. Då får man hela akterdäcket rent vid fiske och kan sätta tillbaka soffan när man ska ut och bada och finåka. På många Winth är det fasta tvärbänkar baktill och då ryker det öppna akterdäcket. På dom får man slita bort tvärbänkarna permanent och mecka lite för att få ett rent akterdäck.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
      Ja, jag tror det. 510´an är lite större och stadigare, detta är en 485 och jag skulle gärna byta den mot en 510 även om jag är nöjd med denna. Har pratat med en som har en 510 och kört den mycket på Vänern och han är väldigt nöjd. Sen är Jofa winth olika baktill på olika årsmodeller. På min är det en soffa baktill som man lätt lyfter ut ur båten. Då får man hela akterdäcket rent vid fiske och kan sätta tillbaka soffan när man ska ut och bada och finåka. På många Winth är det fasta tvärbänkar baktill och då ryker det öppna akterdäcket. På dom får man slita bort tvärbänkarna permanent och mecka lite för att få ett rent akterdäck.
      OK, jag trodde du hadde en 510 Är det inte kort rigg på 485,an ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kassoren Visa inlägg
        OK, jag trodde du hadde en 510 Är det inte kort rigg på 485,an ?
        Jo, dessvärre. Jag åker på att höja akterspegeln vid motorbyte, om jag inte kan hitta en lämplig kortriggad motor förstås... Men det är väl inte hela världen, kan ändå behöva fräscha upp den akterspegeln...

Kommentera

Tack för tipsen!

Storleken beror ju också lite på vad man har för bil att dra med. Jag har ingen värsting och skulle gärna slippa lägga pengar på det förrens min gamla ger upp.

Har nog tänkt fiska mest Vättern och sen lite insjöar i Dalarna typ Väsman, Barken, Runn. När det gäller storlek kommer det nog att bli lite kompromissande, men trots att det är lockande med riktigt små ht typ Jofa Winth och Ockelbo som man kan få riktigt billiga så har jag lovat mig själv - inget under 5 meter.

Vad kör ni andra för båtar?
          har tänkt fiskat i samma vatten som du o jag köpte en runnö 19 dvs 5.70 som var renov obj men jag betala bara 7 000 och fick med ett nytt kapell
          den kommer nog i sjön i sommar"troligen väsman"
          den är lite flatbottnad så inget för kusten men med bra plats då den är 2.20 bred o ca 2m plats bakom cabinen

Kommentera

Haha. kul att se när du citerade mig och jag hade skrivit
            "inget under 5 meter". sen köper jag en 4.85. Fan va B man är. :-) Blev nog helt enkelt lite för tarv och orkade inte vänta, men jag tycker iaf att 485an funkar bra i insjöarna hemma, har kört några turer i siljan och där funkar den storleken bra. Men sen blev trollingutrustningen så pass bra att jag nog kan få igen pengarna om jag vill byta till en större båt.

Låter som du gjorde ett riktigt bra kap. Har du förresten skaffat nån motor?

Och båten i Väsman, är du Ludvikabo? Jag är född & uppvuxen där.

I framtiden när pengarna räcker till vill jag ha 3 fullutrustade båtar. En 4 meters Linder styrpulpet och en lite kraftigare hardtop, typ Uttern 520 ht. Sen har jag en biltaksbåt för trolling med upp till 5-6 spön & paravaner, (Rana 3.05, 35 kg). Den ska fräschas upp och utrustas med elmotor och ekolod. Läste en artikel av Mikael Engström där han påstår att en komplett fiskare behöver 3 båtar. Det ligger mycket i det. Men det blir ett tungt sparande då jag siktar på det utan att ta några lån på grejerna.

Jaja... En liten HT och en biltaksbåt, båda halvfärdiga, är i alla fall en bit på vägen.

Kommentera

Nu är det färdigsotat! Idag åkte tvåtaktaren. Den har funkat okay till att testa trollinggrejorna ett par turer, men den gav mig huvudvärk och drack sjuka mängder bensin...

Så idag kom det en gubbe och köpte den för 12 tusen spänn. Toksparandet till en fyrtaktare har börjat.

Kommentera

såg era inlägg. Själv kör jag med en enkelskrovig HT båt, på samma vatten som dig! Fast mest Orsasjön. den är 510, 190 bred.halvplanande. helt ren innuti ingen inredning alls. Formen är ganska så platt. inget V som på winth, dessutom är den väldigt lätt också. Körde med en 20Hp johnson hela sommaren, har dock inte haft något problem med sotandet osv. har dock bytt in den nu mot en 4 takt 25HP tohatsu 3cyl med insprutning och powertrim. Blir och montera på i april ska nog bli lite skillnad, det sägs att den ska vara stark som fan och hastigheter upp till 25 knop. Blir rätt sällan att man åker fort, mest trolling så det får räcka bra inom min prisklass.
                Har gått ganska bra på KM tävlingarna, tvåa ena gången och 4 den andra. Så båten har inget med hur mycket man fiskar iaf på mindre sjöar.

Var har du fått tag på din spöhållare rig? Ser fin ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av lovn Visa inlägg
                  såg era inlägg. Själv kör jag med en enkelskrovig HT båt, på samma vatten som dig! Fast mest Orsasjön. den är 510, 190 bred.halvplanande. helt ren innuti ingen inredning alls. Formen är ganska så platt. inget V som på winth, dessutom är den väldigt lätt också. Körde med en 20Hp johnson hela sommaren, har dock inte haft något problem med sotandet osv. har dock bytt in den nu mot en 4 takt 25HP tohatsu 3cyl med insprutning och powertrim. Blir och montera på i april ska nog bli lite skillnad, det sägs att den ska vara stark som fan och hastigheter upp till 25 knop. Blir rätt sällan att man åker fort, mest trolling så det får räcka bra inom min prisklass.
                  Har gått ganska bra på KM tävlingarna, tvåa ena gången och 4 den andra. Så båten har inget med hur mycket man fiskar iaf på mindre sjöar.

Var har du fått tag på din spöhållare rig? Ser fin ut.
                  Bågen fick jag hjälp att svetsa av en kompis som tidigare jobbade på en firma som svetsar rostfritt. Spöhållarna köpte jag färdiga på YM i Smedjebacken. Wiggler är fabrikatet. Dom finns även på Regal och säkert på många andra ställen oxå. Annars finns det liknande spöhållare att köpa på blocket. Dom är billigare, men där är hållaren i rostfritt och fästet i aluminium, på Wigglers är även fästet i rostfritt.

Kommentera

Haha. kul att se när du citerade mig och jag hade skrivit
                    "inget under 5 meter". sen köper jag en 4.85. Fan va B man är. :-) Blev nog helt enkelt lite för tarv och orkade inte vänta, men jag tycker iaf att 485an funkar bra i insjöarna hemma, har kört några turer i siljan och där funkar den storleken bra. Men sen blev trollingutrustningen så pass bra att jag nog kan få igen pengarna om jag vill byta till en större båt.
                    Du som trollar med en Winth, har den så dåliga sjöegenskaper som många säger?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                      Tycker det verkar smidigast med ett system liknande det som Scotty säljer till riggarna: No. 3025 Downrigger Weight Retriever (se bilden) Allternativet är att köpa ett par Cleats från t.ex Watski eller annan båtpryl-supplier.

Bara att hala ner planerlinan med fånglinan som man snabbt fäster i cleatsen. Ett annat allternativ kan vara en cam-cleats men dem är dyrare.
                      USCH mvh (apropå Scotty indragaren!)
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      809 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman