Trollingbåt -behöver tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingbåt -behöver tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
    Ser ut att gå kanon i sjön!
    Men för ostabil i trollingfart ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kassoren Visa inlägg
      Men för ostabil i trollingfart ?
      Kan tänka mej att den kan upplevas lite rank men det är ju personlig smak, nu har jag ju aldrig åkt i nån men jag tror att jag såg en svart likadan i Hästholmen förra hösten som var trollingutrustad annars var den väldigt lik.
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Båten för dig är Finnsport 540 HT. Lättdriven och går hyfsat bra även när det är lite gropigt. Den är dessutom tillräckligt stabil för trolling upp till 7-8 m/s. Själv har jag en 40 hk Yamaha 4-takt som ger en marschfart på 23 knop m full utrustning och två pers ombord. 50 hk är nog att föredra men större behövs absolut inte. Inredningen är lätt att stuva om så att du får utrymme i aktern. Stolarnas ryggstöd plockar man bort och lämnar hemma vid trolling och sätter tillbaka vid badturer. Vill man öka utrymmet i aktern ytterligare är det möjligt att skära bort de aktre bänkarna och bygga golv istället.

Kommentera

Vad tycker ni om denna http://www.blocket.se/vi/15457497.htm?ca=7_s

Kommentera

Varför inte en scantic 575 HT ?
            Jag har en sådan fungerar kanonbra, Till camping, trolling och badutflykter.
            Stabil gång i sjön.
            Jag har en Yamaha 150 HPDI på så den fungerar lika bra att åka fort med som trolla med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
              Uttern 510 HT får jag lägga ner. Ringde en trollinggalen polare igår och han berättade att den har kortrigg som är relativt bökig att bygga om, så då kan man inte hänga på en schysstare motor...

Varför skulle kort rigg vara ett problem ?

Kommentera

Kanske för att dem flesta (nästan alla) moderna motorer tillverkas med lång eller X lång rigg så utbudet av kortriggade motorer av tex 4Taktare är ytterst begränsat, för att kunna använda lång rigg på en båt komnstruerad för kort så måste akterspegeln byggas om eller en motorhiss monteras.

Kommentera

Båtar med kort rigg är platt som en pannkaka undertill. Utöver problemet med att hitta lämplig motor så är dom ej lämpliga för dom större sjöarna.
                  //Kenth W

Kommentera

Nu har jag en ny fråga igen. Trollingmotor?

Sett att många kör med 2 motorer. En större gammal 2-taktare för transporter och en mindre 4-taktare 10 hk eller mindre för trolling. Kan förstå att det kan vara ett sätt att hålla ner inköpskostnaden, men annars? för - nackdelar?

Kan se att det så klart är en fördel med två motorer om en pajar ute till sjöss. Tanken har oxå slagit mig att ha en liten reservmotor med ut, oavsett om man har en större & nyare fyrtaktare. Man vet ju aldrig...

Men....
                    -Hur funkar det praktiskt? Kopplar man på båda motorerna på styrpulpeten och gasreglaget och switchar emellan, eller har man den lilla motorn står och går när man trollar och använder den större som roder???

-Hur mår den mindre motorn när den får driva drygt 5 meter hardtop tur efter tur? Blir inte slitaget hårt på lilla motorn?

-Om har tänkt klämma dit en djuprigg på varje sida i aktern, kan det kanske bli trångt på den sida lillmotorn sitter?

Nån som kör på det här viset, med en större 2-taktare för transport och en liten fyrtaktare som trollingmotor? Vilka för och nackdelar har ni upplevt?

Kommentera

En motor ær konstruerad før att gå med belastning, det mår den bæst av! Att driva ett større skrov i trollingfart kræver ingen større effekt, inte på något vis ett problem før en liten motor.

Många små 4taktare ær dock encylindriga, kombination med 4-takt, bara førbrænning var annan gång kolven ær uppe, ger en extremt hård och støtig gång på låga varv.. Kanske bættre och billigare, med en liten tvåtaktare? Inget problem heller med igensotning, med lite belastning.

Tycker dock ofta det blir trångt och osmidigt med en extra motor dær bak på ett mindre skrov. Bæst ær nog en 4taktare på 50-70hk till det fisket du tænkt dig? På sjøar ær det aldrig extremt långt till land, førr eller senare driver man in om det hænder något..
                      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      809 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman