Trollingbåt -behöver tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingbåt -behöver tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad bra att Du fick reda på det med rigglängden nu så slapp Du det problemet, det lönar sig att fråga sig fram innan köp

Förarbevis är en teorikurs i grunderna för navigering och sjösäkerhet som är bra att ha om Du släpper strandnära vatten och insjöar med båten, det finns idag inget lagkrav på att Du ska ha det men om/när det omtalade båtkörkortet kommer så får Du ett sånt utfärdat automatiskt om Du har Förarintyg eller annan högre nautisk kompetens, annars måste Du ta ett då Din kommande båt blir körkortspliktig och då lär det bli klart dyrare att göra det, dessutom ger dem flesta F-bolag premierabatt om man har det ca 10-15% och det blir ju en del pengar räknat på några år!!

Vad som däremot är krav är att Du känner till och efterlever alla på sjön gällande regler och lagar samt att Du har och kan hantera den lagstadgade navigatoriska utrustningen ombord så en Förarintygskurs ger Dig allt det som behövs + rabatten

Har Du inte koll på Sjötrafikförordningen, Sjötrafikkungörelsen, Internationella sjövägsreglerna och Väjningsreglerna så måste Du lära Dig dem då det är ett lagbrott att köra båt utan att kunna dessa samt att följa dem då såklart!
    Så en sån kurs är en bra start på Din trollingfiskarkarriär

Jag är övertygad om att Du komemr att få till det bra med båt och prylar och det är aldrig fel med mycket prylar om man har pengarna att köpa dem med, det svåra blir när pengarna inte räcker till allt och man måste börja prioritera bort saker och att då välja rätt!!

Mörrum låter inte helt fel, skitfiske på Dig då

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
      Sen kan jag tycka att pulkor och mast är jätteviktigt. Främst för att kunna byta beten ofta och smidigt. Tycker också att det är viktigt att ha mycket beten. Har jag helt missat poängen? Tänkte att trollingens effektivitet låg just i att kunna fiska så många olika beten på så många olika djup som möjligt. Om man alltid visste va som gällde för dagen skulle det ju räcka att köra ett spö bakom båten, eller?
      Både rätt och fel, det är ofta bättre med många beten än med få, men du behöver inte ha en mast med pulkor för att få spridningen i sidled i ytan, det går ofta minst lika bra med spöparavaner av Yellowbird-typ (som ju är betydligt billigare än mast med pulkor). Sök lite på forumet så hittar du mer info om detta.

Vad gäller fem-meters HT-båtar så är det en mycket bra första-båt för trolling - jag började oxå med en sådan (och jag är ju grymt skicklig...). En av mina teamkamrater kör fortfarande med sin förstabåt, en Ryds 535 BF, och den har överlevt de flesta trollingarenor, årstider och väderlekar som erbjuds i Sverige.
      /Magic

Kommentera

Tycker du resonerar sunt. Satsa på en äldre men frisk båt 5-5,5 meter. Med så ny motor ekonomin tillåter. Montera mast och kör med pulkor, spöparavaner funkar men är tröttsamt i längden. Hemmagjord mast/rullar funkar utmärkt. Köp ett par bra djupriggar av känt märke, det finns gott om begagnat. När det gäller plotter och ekolod tycker jag även här att du ska satsa på kända märken. Men köp inte värre grejer än vad du absolut behöver. Det är mkt skryt på bryggorna när stolta båtägare visar upp det ena ekipaget värre än det andra. Att de sedan drunknar i lån är det ingen som talar om! Vad gäller båtmodell blir det svårare men du har ju en viss erfarenhet redan (Campingen). Kommer du att tävla? Vid nöjesfiske på V-sjöarna väljer man ju i regel väder själv och åker bara ut när det känns bra. Vid tävling däremot så ställs högre krav på båten om man ska ha nån chans. Beskriver lite kort hur en av våra turer till Vänern brukar se ut: Vi trailar båten ca 11 mil enkel resa. Vi lägger i båten och transporterar oss max ca 30 min. ut till fiskeplatsen. Därefter trollar vi ca 6 timmar innan vi åker de 30 min. hem igen. Båten tas upp och 11 mil återstår med bilen. Vad kan vi läsa ut av det här? Jo att vid trailingen vill man ha en så lätt båt som möjligt. Den mesta tiden ute på sjön går åt till trolling, nästan ingen tid till transport. Alltså är det viktigare att båten är skön att fiska ifrån och att den uppför sig väl i trollingfart än att den har ett vasst skrov som klyver sjön vid transport. Eller? Om båten är stadig och kursstabil i låg fart blir det oxå enklare att fiska ensam utan autopilot. Trolling är tillräckligt dyrt som det är så håll dig ifrån 6 meters båtarna med 140 hästar på aktern. I alla fall som nybörjarbåt.
        Mvh Micke

Kommentera

Trollingdagar - allt som oftast långa dagar, självklart är båtens uppförande i just "trollinglunk" det primära. Ngn nämnde 6h, vilket ändå får ses som en kortare tur i sammanhanget. Fiskar själv allt som oftast 8-14h, har blivit än längre...

Men! Laxfiske varesig det gäller V-sjöarna eller Ö-sjön är ett evigt sökande, hotspot:en varierar därmed även transporten ut på sjön. Frustrerande ofta är gräset grönare iaf en bra bit bort! Ett plattare skrov stampar/slår/skakar vid transportkörning, medan det vassare tenderar gå mjukare över vågtopparna. Dock blir det plattare skrovet en i sidled oerhört stadig plattform under trollingen, medan det vassare då framstår som klart instabilt.

Kontenta - ett platt stabilt skrov är att föredra vid det faktiska fisket, medan ett skuret är idealet till/från fiskeplatsen. Eftersom det av naturliga orsaker ej går att få bägge delarna, blir idealbåten en kompromiss dvs något mitt emellan. En lättrailad lagom skuren 5-5,5m HT med en fräsch 4-taktare 50-80hk blir med rätt man bakom spakarna en given killer!

Ps: ang inköp av tillbehör (riggar, plotter/lod, rullar, utlösare, beten) rekomenderas USA/Kanada import starkt, ~40% av vad samma "paket" skulle kostat i Sverige oavsett butik. Vet att Magic (Magnus) här på FS plockat hem en hel del, kan ju alltid PM:a honom... Mast bygger du alt en svetskunnig kamrat minst lika funktionell, pulkor finns beg för en rimlig peng. Spön SKALL kännas på alt provas före inköp, LYCKA TILL NILS-JONAS! Ds.
          Senast ändrad av DavidJ; 2008-03-27, 14:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
            Ps: ang inköp av tillbehör (riggar, plotter/lod, rullar, utlösare, beten) rekomenderas USA/Kanada import starkt, ~40% av vad samma "paket" skulle kostat i Sverige oavsett butik. Vet att Magic (Magnus) här på FS plockat hem en hel del, kan ju alltid PM:a honom...
            Mm, med amerikanska dollarn under 6 spänn är det förmodligen lika bra att du plockar hem båten från US också.
            /Magic

Kommentera

Ajax har en bra HT-båt med bra skrov.

Ryds Camping är en grymt bra trollingbåt i trollingfart men kanske inte så smidig på vägen ut
              http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Kommentera

Ett klipp ?

Kommentera

cresent

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                    Tänkte införskaffa mig en trollingbåt så småningom och stoppar undan alla slantar jag kan. Tänkte försöka ro detta i hamn utan banklån och köpa cash, vilket så klart begränsar mina möjligheter att köpa nytt och jätteproffsigt.

Hänger ibland med en polare och trollar och han har en Ryds camping. En underbar båt att fiska från, men tyvärr ett alltför platt skrov vid transporter.

Behöver tips av er som har lite erfarenhet av båtar och trolling. Båten ska vara en hardtop, ha ett ganska v-format skrov så att den klarar att skära vågorna vid transport. Runt 5 meter lång, gärna 510-520. 50-60 hk 4-takt. Jag siktar alltså på en nyare motor och en äldre båt, typ 70-talare.

Vilken båt ska jag leta efter?
                    det beror ju lite på pengarna,men en äldre crescent typ 5 meter får du för en bra o billig peng,haft en sådan själv o var nöjd,går bra i hög sjö o är relativt lätt.mvh ronny.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kassoren Visa inlägg
                      Ser ut att gå kanon i sjön!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar