Trollingbåt -behöver tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingbåt -behöver tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingbåt -behöver tips!

Tänkte införskaffa mig en trollingbåt så småningom och stoppar undan alla slantar jag kan. Tänkte försöka ro detta i hamn utan banklån och köpa cash, vilket så klart begränsar mina möjligheter att köpa nytt och jätteproffsigt.

Hänger ibland med en polare och trollar och han har en Ryds camping. En underbar båt att fiska från, men tyvärr ett alltför platt skrov vid transporter.

Behöver tips av er som har lite erfarenhet av båtar och trolling. Båten ska vara en hardtop, ha ett ganska v-format skrov så att den klarar att skära vågorna vid transport. Runt 5 meter lång, gärna 510-520. 50-60 hk 4-takt. Jag siktar alltså på en nyare motor och en äldre båt, typ 70-talare.

Vilken båt ska jag leta efter?

Måste det absolut vara en HT??

Jag skulle titta på en WA båt och lite större än 5m för vill Du ha behagliga transporter även i lite sjö på stora vatten Östersjön och V-sjöarna så är Du nästan tvungen att gå upp mot 6m, kolla på Ryds Big Fish 585, 600 och 610 dem är erkänt fina trollingbåtar.

Bland HT finns ju också Ryds men även Flipper samt Crescent och Uttern som ju nu börjar ligga bra till i pris beroende på hur ny motorn är, men gå inte under 5,5m är mittt bestämda tips.

Gissar att Riva/Rocad går bort pga priset annars är dem iaf för mig det själklara valet, men dem är ju lite dyrare, men vinner Du på lotto så kan Du slå till på en sån cash

Kommentera

hej jag har en selco ht18 och utrustat den till trolling funkar fint, har den på trailer och det går bra. den är från mitten av 70 talet med en evinrude 85 hk och går ca 30 knop plus en trolling motor på 5 hk. trevlig båt, finns på blocket från 15000-45000 beroende på utrusting.går hyfsat i grovsjö. MVH enkvist

Kommentera

Tack för tipsen!

Storleken beror ju också lite på vad man har för bil att dra med. Jag har ingen värsting och skulle gärna slippa lägga pengar på det förrens min gamla ger upp.

Har nog tänkt fiska mest Vättern och sen lite insjöar i Dalarna typ Väsman, Barken, Runn. När det gäller storlek kommer det nog att bli lite kompromissande, men trots att det är lockande med riktigt små ht typ Jofa Winth och Ockelbo som man kan få riktigt billiga så har jag lovat mig själv - inget under 5 meter.

Vad kör ni andra för båtar?

Kommentera

Kommentera

Javisst. Den där är ju perfekt. Såg den, men tyckte nog att motorn va lite underdimensionerad med det priset, men dom ligger nog däri kring.

Kommentera

HT-båtar runt 5 m från 70-talet är i regel väldigt plattbottnade typ Örnvik 510/550. Jag har fiskat en hel del från en Örnvik 550 från -74 med en Yamaha 50 4T, men den är precis som du beskriver. Skitgo att fiska ifrån men ett helvete att transportera sig i när det blåser mer än 4 m/s. Åtminstone om man vill åka planande. Flipper/Yamarin 575 har dock ett riktigt dugligt skrov men de är å andra sidan väldigt populära och därmed rätt dyra. Åtminstone med en vettig motor på. Den behöver nog ha minst 70 hk för att slippa plåga motorn till bristningsgränsen vid transporter i grövre sjö.

Styrpulpetare finns det säkert mer att välja på. En polare till mig har en Yamarin 490/Yamaha 50 4T och den har ett riktigt vasst skrov för att vara såpass liten. Men den är inte så kul att sitta i när det blåser 8 m/s på Vänern. Örnvik har någon modell runt 520 från 80-talet som jag tror är vettig (styrpulpet dock).

Jag hade satsat på en styrpulpetare. Den är mer användbar vi insjöfiske i mindre sjöar. Dessutom mer urval av vettiga båtar.

När det gäller dragbil så lär det inte vara några bekymmer med de flesta båtar under 5,5 m. Jag har själv dragit min Rival 560 (Totalvikt 1000kg+++ för ekipaget) med Volvo 745GL utan några problem. Och det är inte jordens rappaste bil! I något svagt ögonblick testade jag att dra med en Volvo 340 med en 5 vxl B20. Det rekommenderas dock inte! Treans växel, full gas och 1,8 l/mil...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rival-Andy Visa inlägg
                HT-båtar runt 5 m från 70-talet är i regel väldigt plattbottnade typ Örnvik 510/550. Jag har fiskat en hel del från en Örnvik 550 från -74 med en Yamaha 50 4T, men den är precis som du beskriver. Skitgo att fiska ifrån men ett helvete att transportera sig i när det blåser mer än 4 m/s. Åtminstone om man vill åka planande. Flipper/Yamarin 575 har dock ett riktigt dugligt skrov men de är å andra sidan väldigt populära och därmed rätt dyra. Åtminstone med en vettig motor på. Den behöver nog ha minst 70 hk för att slippa plåga motorn till bristningsgränsen vid transporter i grövre sjö.

Styrpulpetare finns det säkert mer att välja på. En polare till mig har en Yamarin 490/Yamaha 50 4T och den har ett riktigt vasst skrov för att vara såpass liten. Men den är inte så kul att sitta i när det blåser 8 m/s på Vänern. Örnvik har någon modell runt 520 från 80-talet som jag tror är vettig (styrpulpet dock).

Jag hade satsat på en styrpulpetare. Den är mer användbar vi insjöfiske i mindre sjöar. Dessutom mer urval av vettiga båtar.

När det gäller dragbil så lär det inte vara några bekymmer med de flesta båtar under 5,5 m. Jag har själv dragit min Rival 560 (Totalvikt 1000kg+++ för ekipaget) med Volvo 745GL utan några problem. Och det är inte jordens rappaste bil! I något svagt ögonblick testade jag att dra med en Volvo 340 med en 5 vxl B20. Det rekommenderas dock inte! Treans växel, full gas och 1,8 l/mil...
                Ahh, bra tipps. Älskar folk som bara MÅSTE testa!!
                Nu har ja satt mej i klistret. Tagit mej tak över huvet. Gått ut på farlig is!

Kommentera

Örnvik 530 HT känns som en båt som skulle passa, Fjordking 17 HT går grymt bra i sjön.
                  http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Uttern 520 HT eller Ryds 550 HT (550Big Fish) med en 4-stonkare på 70 hp eller mer skulle jag satsa på om jag vore dig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    809 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman