Trollingbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingbåt

Håller på och rustar min HR 510 för trolling, ska dit med mast,14st spöhållare, 2st djupriggar, hållare för håv mm behöver lite tips med placering för detta.
    Skulle vilja se lite bilder på andra styrpulpetare för trolling.
    Nån som har en smart lösning på hållare för pulker (Mariestads)?

Har du bild på båten? Det blir enklare att ge konstriktiva tips om man vet hur båten ser ut.

MVH
    www.morganlewin.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Mogge Visa inlägg
      Har du bild på båten? Det blir enklare att ge konstriktiva tips om man vet hur båten ser ut.

MVH

Kommentera

pulka

På med en targabåge då har du plats både för lanternor , spöhållare antenner m,m även nått typ av tak
        Så här tror jag jag skall göra
        Bifogade filer
        Spöböj !!

Kommentera

Personligen tycker jag att att targabåge är fruktansvärt fult - men det är min personliga åsikt och den baserar sig enbart på det estetiska. Det är säkert väldigt praktiskt...

På den båten skulle jag personligen montera ett antal rostfria spöhållare på grabbräcket. Hur många som får plats beror ju på hur brett räcker är och hur breda rullarna du ska fiska med är. På så sätt slipper du borra hål i båten... De hållarna funkar både vid praktiskt fiske och som transporthållare.

Hållare för pulkorna har jag alrig haft men på min förra båt "låste" de om man lade dem över grabbräcket i fören. Vilken modell av pulkor har du?

Placering av riggar är ju lite beroende på hur mycket plats man har - eller snarare på hur bred reling man har. Jag vill ha mina så långt akterut som möjligt för att undvika att få in linor, wire etc. i propellern men jag vet flera som hellre har riggarna mittskepps för att kunna nå dem enkelt från förarplatsen. Att linor eller wire skulle gå in i proppen kanske är en överdriven rädsla från min sida... men man har ju ingen lust att sumpa drömfisken för att den skulle hugga och sedan gå i sidled med linan in i proppen. Givetvis beror det på hur djupt man fiskar.

Har du smal reling eller dåligt med plats kan du ju alltid bygga en pedistal till riggarna. Det har jag gjort. Kika på www.morganlewin.se så ser du mer hur jag menar...

Skulle nog sätta ett gäng transport/arbetshållare på grabbräcket vid motorbrunnen också...
          www.morganlewin.se

Kommentera

Förtydligade mitt svammel om spöhållare med lite photoshop-slarv :-)

Kika på bilden så kanske det blir tydligare hur jag menar.
            Bifogade filer
            www.morganlewin.se

Kommentera

http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Mogge Visa inlägg
                Förtydligade mitt svammel om spöhållare med lite photoshop-slarv :-)

Kika på bilden så kanske det blir tydligare hur jag menar.
                Nice bild, tror jag vill ha sidohållarna på främre g-räcke blir i vägen för drillning och håvning.

Det är Mariestadspulker som jag vill ha nån slags transporthållara till.....så det bara är å kasta i dom när man är på plats (enkelt å smidigt).

Mera bilder på trollingbåtar, lite tips å trix!!!!!!

Kommentera

Hittade lita bilder på blocket!!!!
                  Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Rob77 Visa inlägg
                    Nice bild, tror jag vill ha sidohållarna på främre g-räcke blir i vägen för drillning och håvning.

Det är Mariestadspulker som jag vill ha nån slags transporthållara till.....så det bara är å kasta i dom när man är på plats (enkelt å smidigt).

Mera bilder på trollingbåtar, lite tips å trix!!!!!!

Har du dem på främre grabbräcket så är det mycket svårare och jobbigare att rigga ut, hämta spön vid hugg etc. Kräver nästan autopilot om du ska kunna fiska ensam i grov sjö och gå fram för att sätta spöna på plats. Är man alltid två så är det nog inga problem - men att släppa ratten och springa fram i fören vid hugg när man ligger i 10-12 m/sek mot- eller sidsjö är som att be om problem. Båten vänder VÄLDIGT snabbt och trasslet är oundvikligt.

Har du funderat på alternativet att montera hållarna för paravanspöna på pulpeten? Dvs framför rutan om du förstår hur jag menar. Att få plats med två x 3 st Berkley hållare där (på din andra bild) borde inte vara några problem. Visst skyms sikten lite men du kommer minimera risken att spöna hakar fast i paravanlinan som du får om du placerar dem på främre g-räcket... Du borde enkelt kunna lyfta ut och i spöna utan att lämna förarplatsen.
                    Senast ändrad av Mogge; 2008-02-25, 17:58. Anledning: Lade till lite avslutande info om spöhållare på pulpeten.
                    www.morganlewin.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    816 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman