spö paravaner ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spö paravaner ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spö paravaner ?

har ni nåtttips på bra spö paravaner ? vilka är bäst ?
    går det att göra själv ?

De är viktigt att paravaner är så lätta som möjligt, då man kan tappa fisk om man har en för stor vikt på linan vid drillning. Även vid mothugget har detta stor betydelse. Jag har provat det mesta i paravanväg, och de enda jag är nöjd med är min polares egengjorda i plexiglas. De väger 30 gr och finns i tre storlekar, allt från göstrolling till gädda samt en större för laxtrolling. För jämförelse, Great White väger ca 200 gram. Skicka ett pm till mig så kan jag vidarebefordra det till honom om du skulle vara intresserad.

Mvh Olof

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
      De är viktigt att paravaner är så lätta som möjligt, då man kan tappa fisk om man har en för stor vikt på linan vid drillning. Även vid mothugget har detta stor betydelse. Jag har provat det mesta i paravanväg, och de enda jag är nöjd med är min polares egengjorda i plexiglas. De väger 30 gr och finns i tre storlekar, allt från göstrolling till gädda samt en större för laxtrolling. För jämförelse, Great White väger ca 200 gram. Skicka ett pm till mig så kan jag vidarebefordra det till honom om du skulle vara intresserad.

Mvh Olof
      Låter intressant. Klarar de laxtrolling i 3 knop i Östersjöns vågor?
      /Magic

Kommentera

har du nån bild på hur dom ser ut ?

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
          Låter intressant. Klarar de laxtrolling i 3 knop i Östersjöns vågor?
          De stora är under utveckling, men ja, de ska klara tuffa förhållanden, annars kommer de inte att lanseras.
          Ursprungligen postat av troutfish Visa inlägg
          har du nån bild på hur dom ser ut ?
          Kan ta några bilder ikväll på mina gösparavaner.

//Olof

Kommentera

kanonbra !

Kommentera

Ursprungligen postat av troutfish Visa inlägg
              har ni nåtttips på bra spö paravaner ? vilka är bäst ?
              går det att göra själv ?
              Hej Troutfish; Jag har fiskat med spöparavaner som Willes Sideliner, Yellow Bird, Gary Roach orange, Cannon Rover och OFFSHORE gula OR-12 med röd, uppfällbar varningsflagga,. Willes Sideliner och Yellow Bird tillhör inte mina favoriter. Cannon Rover och Gary Roach är OK, men OFF SHORES gula OR-12 står i en klass för sig tycker jag. De klarar wobbler, stora skeddrag och sträcker ut mycket bra även vid grov havssjö. Om du vill kan du köra OR-12 upp till 100 meter ut från båten utan minsta problem. Gå in på www.trumman.com och klicka på OFF SHORE så hittar du OR-12. Jag har fiskat med OR-12 som spöparavaner i Pukaviken, Hanöbukten, Vänern, Vättern, runt Landsort, i Öregrundsgrepen och Gävlebukten och de har alltid fungerat till belåtenhet.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              Senast ändrad av Old Firehand; 2008-02-08, 14:34.

Kommentera

tack för tipset

Kommentera

Mm, OR-12 är kanonbra men faktiskt har paravaner med sämre dragkraft (ex. Wille sideliner) sina användningsområden också.
                  Dessa har en tendens att "släppa" när det går lite sjö och på så vis får man en härligt oregelbunden gång på betena vilket resulterat i många hugg dagar då paravaner som drar hårdare inte fiskat. Det är ju rasselkulor i Wille också så den skramlar kanske lite extra när den släpper? Exvis för göstrolling är sådan "släpp-paravan" effektiv (där jag fiskar).

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Troutfish; Jag har fiskat med spöparavaner som Willes Sideliner, Yellow Bird, Gary Roach orange, Cannon Rover och OFFSHORE gula OR-12 med röd, uppfällbar varningsflagga,. Willes Sideliner och Yellow Bird tillhör inte mina favoriter. Cannon Rover och Gary Roach är OK, men OFF SHORES gula OR-12 står i en klass för sig tycker jag. De klarar wobbler, stora skeddrag och sträcker ut mycket bra även vid grov havssjö. Om du vill kan du köra OR-12 upp till 100 meter ut från båten utan minsta problem. Gå in på www.trumman.com och klicka på OFF SHORE så hittar du OR-12. Jag har fiskat med OR-12 som spöparavaner i Pukaviken, Hanöbukten, Vänern, Vättern, runt Landsort, i Öregrundsgrepen och Gävlebukten och de har alltid fungerat till belåtenhet.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
                    Mm, OR-12 är kanonbra men faktiskt har paravaner med sämre dragkraft (ex. Wille sideliner) sina användningsområden också.
                    Dessa har en tendens att "släppa" när det går lite sjö och på så vis får man en härligt oregelbunden gång på betena vilket resulterat i många hugg dagar då paravaner som drar hårdare inte fiskat. Det är ju rasselkulor i Wille också så den skramlar kanske lite extra när den släpper? Exvis för göstrolling är sådan "släpp-paravan" effektiv (där jag fiskar).
                    Hej Hejan; Du har bra synpunkter! Oregelbunden, flaxig gång och rasselkulor kan nog ge Willes Sideliner några extra pluspoäng, men de är jämfört med OFF SHORE´s OR-12 svåra att se i mörkret vid gösfiske och de sträcker uselt i jämförelse med OR-12. Jag har 6-7 st gamla Wille Sideliners som ligger "pensionerade" hemma i fiskerummet. Till att börja med tyckte jag att de var helt värdelösa att ställa in releasetrycket på med trimskruven, men då tillverkade Palle Sandberg, Järfälla nya, rostfria dragstänger med releasefästen till Willes Sidelinerna så att jag kunde förse dem med OFF SHORES´s OR-19 orange, extra kraftiga releaser....men inget fanns att göra för att få Willes att sträcka ut bättre, därav pensioneringen.
                    One day spent fishing adds another day to your life!
                    Old Firehand

Ps.
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2008-02-08, 15:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    819 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman