Nya riggar........Yippy! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya riggar........Yippy!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fredrik teamfåttnått Visa inlägg
    Hur lång tid tog det från att du beställde till att du fick det? Jag skall beställa BIOS paravan rullar + Scotty releasers och så småningom faktiskt likadana riggar som du har gjort. Mvh/ Fredrik
    Hej Fredrik

Det tog inte så lång tid, men allt är ju relativt så jag vet inte vad du anser men det tog nog ca 8-10 arbetsdagar så hade jag dom här på "dörren".

Jag beställda av "Alltackle.com" och dom skickade paketet med UPS (United Parcel Service) så det gick fortare än med USPS (United States Postal Service).

Frakten kostade ca 750 SEK (100USD), och det var billigt med tanke på att det var UPS som var transportör och paketet vägde 50lbs, ca 22-23kg. Men dom är ok, dom är också speditör, d.v.s. dom ordnar med förtullning och allt så det slipper du tänka på. Har du tullkredit så blir det billigare förtullning.

mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
      Hej Fredrik

Det tog inte så lång tid, men allt är ju relativt så jag vet inte vad du anser men det tog nog ca 8-10 arbetsdagar så hade jag dom här på "dörren".

Jag beställda av "Alltackle.com" och dom skickade paketet med UPS (United Parcel Service) så det gick fortare än med USPS (United States Postal Service).

Frakten kostade ca 750 SEK (100USD), och det var billigt med tanke på att det var UPS som var transportör och paketet vägde 50lbs, ca 22-23kg. Men dom är ok, dom är också speditör, d.v.s. dom ordnar med förtullning och allt så det slipper du tänka på. Har du tullkredit så blir det billigare förtullning.

mvh
      Aha okej. Låter ju mycket lovande.
      Om jag har förstått det rätt på deras sida så ska man mejla dom om vad man vill ha så skickar dom en pris idé på det hela med frakt och så. Accepterar man då den så är det bara in och göra sin beställning via sidan som vanligt? Och man betalar själva produkten direkt där med t.ex visa kort men tull+moms får man en avi hem sen som man betalar i efterhand?

Förresten fick du dom till att skriva ner priset på ordern eller du sa inget om det?

Mvh
      http://www.teamfattnatt.se

Kommentera

Just så ja, du mejlar dom först och sen får du ett svar på vad det kostar men det står också ett betalningssett typ Paypal eller kreditkort av någon variant (det bör du fråga om vilket betalningssätt som accepteras).

Du går sen in på deras site och beställer elektroniskt och (och det här är samma system som hos de flesta nätbutiker i USA) på frakt så väljer du den som överenskommits och sätter in fraktsumman i "kassan"/betalningssidan.

Ibland skickar dom i stället en faktura till dig där allt är sammanställt med frakt och allt. Det brukar vara i samband med att man betalar via Paypal (som vanligtvis är kopplat till ditt kreditkort). Paypal är det enklaste/säkraste betalningssystem jag känner till just nu.

Speditören skickar dig faktura på moms och tullavgift tror jag i alla fall (i varje fall så sker det så i Norge) om du inte tar hem det med USPS, för då får du hämta paketet på posten och betala tull och moms där (gissar jag).

mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredrik teamfåttnått Visa inlägg
          Förresten fick du dom till att skriva ner priset på ordern eller du sa inget om det? Mvh
          Nej det gjorde dom inte och jag skall skriva och påtala det. Man är lite utsatt på den punkten för det är inte alltid att säljaren gör som han sagt, det finns ingen garranti på just det här.
          Man kan i.o.f. inte klaga på det där, men ett avtal är ju ett avtal och håller men inte det så förlorar man kunder.

Jag är tvivlande på att beställa från dom igen p.g.a. det och även om dom ser ut att vara billigast på t.ex. downriggers så kan man tjäna in en dyr frakt hos nån annan som skriver ner värdet på innehållet. Men det är faktiskt också en försäkringsfråga med i bilden som man vanligtvis inte tänker på.

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Aha.. Då tror jag att jag fattat det. Tack för hjälpen
            Sen det att dom skulle skriva ner priset...
            Skrev du med det i samma mejl som det mejlet med vilka produkter det var du ville ha?
            (märkligt att dom inte gjorde det när ni var överens)

Men som du själv skrev så är det kanske bäst att tulla som man ska och vara ärlig?
            Inte kul när det börjar handla om försäkringar och grejs.
            Vad gör man om dom skrivit ner summan och sen att nån plast detalj e spräckt eller nåt??
            hmm.. Kan bli jobbigt..(iofs blir nog jobbigt ändå)

Förresten, även om dom hade skrivit ner summan kan väl inte frakten bli billigare?
            Har inte den att göra med vikten? Eller jag har fel för mig?

Mvh

Kommentera

Hej Fredrik
              Nä, frakten har inget med värdet att göre mer än att en liten kostnad för försäkringen kan tillkomma (men med dyrare fraktsälskap så ingår oftast försäkring).

Vi hade många mejl innan jag bestämde mig för att köpa riggarna och det var ganska detaljerat, men dom var sega på att svara och det slår nästan aldrig fel, problem på ett eller annat sätt men jag hade kanske kontakt med fel person på företaget? Men men, får se vad som kommer ut av det i slutändan.

Skall beställa mer från staterna men provar nog fish307. Får se, men dom på fish307 var mycket mer tillmöteskommande och svarade blixtsnabbt på mejl. Prova dom, tror att du i slutändan tjänar på att köpa från dom även om frakten kostar 155USD mer än på Alltackle. På fish307 så kontaktar du "Ron" som är den jag har haft kontakt med och som skrev att dom kunde sänka värdet på packen. Har inte själv köpt nått därifrån men blivit rekommenderad av många. så dom är ok vad jag förstår. Dom tar ca 255USD för frakten av ett par 1116 Propack (blir väl en 15-1600SEK tror jag). Se det i förhållande til Alltackles 100USD frakt utan nedskrivning av värdet. Går kansje på ett ut?

PS. ett litet spärrhandtag var krossat på ena riggen då jag fick dom. Det är en spärr avänds till att låsa riggen i vid uppfällning från vågrätt till lodrätt läge. Jag skrev då direkt till Scotty och berättade att jag köpt från Alltackle i USA etc, och att jag tyckte det var en så liten grej att börja kräva transportskadeförsäkring från UPS och Alltackle. Jag sände med en bild som attachment på den krossade spärren och bad om att få köpa två st nya så jag också kunde ha en i reserv om nått skulle hända i framtiden. Dom svarade dagen efter och tackade för att jag hade köpt Scottys riggar och att dom också redan skickat två st på posten (express !!??) utan kostnad. Dom kom efter 4 dagar, kanon service. DS.

mvh
              Senast ändrad av Flodström; 2008-01-30, 20:42.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Hej Flodström $100 för en sådan UPS frakt är riktigt billigt, du kan nog se detta som kompensationen för att de inte skrev ner värdet normalt sysslar inte företag av den typen med sådan hantering alls.
                Själv undviker jag UPS helt, riktigt dyra normalt.
                Senast ändrad av TAMTAM; 2008-01-30, 20:46.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det har du alldeles säkert rätt i TAMTAM. Tullkostnaden blev 1460 + 200 kr och totalt betalade jag då 7.100NOK och det är precis halva priset av vad dom kostar här (14.000NOK för ett par)

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Satsa på Cannons viktindragare och montera riggarna på låga piedelstaler så slipper du lyfta bommen alls vikten kommer rätt upp till handen, Scotty har en också tror jag dock Cannons har ett block som snurrar med vajern mindre slitage på den då om jag inte minns fel, lycka till med dem nog bra grejor.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Okej..
                      Jag skrev också lite mail med fish307 och märkte också att dom svarade blixt snabbt.
                      Jag får helt enkelt överväga detta jag fått med mig nu av er hjälp så får vi se vilken firma det blir.
                      Först blir det iaf ett par planeboards rullar

Tack för hjälpen!

Mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar