Ursprungligen postat av Flodström
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gjuta lod till djupriggar, lönar det sig?
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggHaha tyckte jag läste att du köpt ankare i Kanada förut då kan väl inte ett par blylod från Sverige va nåt! mvh
Men, bly är MYCKE tyngre, hehehe. Och frakten från Sverige, den är dyr den. Men Jonas tips var faktiskt mycket bra, tack.
mvhMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Med risk för att jag är helt ute och cyklar då gjutarbeten inte är min grej, men jag hörde i ett annat sammanhang att man använde gjutformar av silikongummi som ska tåla värme bra och inte vara så skört vid hantering, men jag vet inte om det är tillämpligt på detta men iaf
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggMed risk för att jag är helt ute och cyklar då gjutarbeten inte är min grej, men jag hörde i ett annat sammanhang att man använde gjutformar av silikongummi som ska tåla värme bra och inte vara så skört vid hantering, men jag vet inte om det är tillämpligt på detta men iaf
Det som talar emot silikon är priset, det är jäkligt dyrt, i varje fall det som skall tåla en 300°C (minst) och sen måste det stagas upp på nått vis (stagning i formen eller runt om). Men sen vet jag inte hur det är med värmeledningsförmågan då blyet har hög temp så måste materialet kunna leda värmen bort från formens insida/blyet. Aluminium ser ut till att vara idealiskt i den aspekten, men inte enkelt att fräsa ut figuren, hmmm...
mvhMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggFlodström bortslängd tid (och giftig rök!!) köp dina lod och sköt dina vajerändar blir ingen större förbrukning av dem då mina två ören
Gjutformarna kommer garanterat inte betala sig om du skall använda dom till personligt bruk.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av kokka Visa inläggbörja med att kolla blypriset det e ganska högt
Kostnaden begränsas till en gjutform av aluminium (som det ser ut nu i alla fall).
Annars tack för alla kommentarer så långt.
mvhMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodström Visa inläggTack Rospiggen för kommentarer. Regals lod har jag varit i kontakt med på bl.a. Vätterntrolling så dem vet jag hur dom är (mycket bra).
Det om klot var ett bra tips, ok dem skall man undvika.
Den gjutformen som jag postade bild på påminner om Regals lod, fast utan rostfri fena, men den har en stjärtfena av gjutmaterialet (bly). Ser i.o.f. smidig och händig ut. Får man formen för 75-80 USD så blir det rimligt att gjuta upp 3-4 st (den här är på 10lbs, ca 4,54 kg).
Vet inte om det låter sig att göra en egen gjutform då den bör vara i ett ganska styvt matterial, typ aluminium. Kunde man på ett enkelt sätt göra en själv så kunde man guta upp lod med olika vikt, från ca 3 kg och uppåt, till max 10 kg kanske. Måste fundera på det.
Den bild på gjutform jag postade blev lite liten men den här bilden kanske är bättre.
mvh
Gjut dina sänkesvikter till planer boarden funkar bra med gips då det inte är kolossal värmeutveckling som vid lodgjutning.
En jag känner använde locket till gasflaskor och fick ut 6,5kgs vikter av detta med ingjuten styrfena i plåt funkade också bra tycker de var onödigt tunga baraI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodström Visa inläggBehövs inte, har via en kamrat ca 100 kg bly gratis från hans skjutbana (kal 22 rent bly)
Kostnaden begränsas till en gjutform av aluminium (som det ser ut nu i alla fall).
Annars tack för alla kommentarer så långt.
mvh
Kommentera
Foton
Collapse
-
Jag letar efter lite sånna här westins jätte 17cm i shallow modellen och vanliga, har du några som ligger...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2024-08-04, 19:02 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav xNekkTack för tipsen!
Gjorde likt Kona och beställde ett gäng längre bultar (8 cm) i stl. M6...2 Foton-
2024-07-17, 13:00 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav KonaFörstår. Annars nyper du fast dem med längre bultar än original enl. bild. Strunta helt i bultar ne...1 Foto
-
2024-07-12, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
|
19 svar
812 visningar
0 gillar