Gjuta lod till djupriggar, lönar det sig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gjuta lod till djupriggar, lönar det sig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Du har i.o.f rätt i det TAMTAM, men mitt problem är att det inte finns några inköpsställen där jag bor. Ett Regal kostar 250:- (3 kg) och frakten lika mycket och skall man ha 4 lod (2 par, olika vikt ex.v. 5 + 10 kg) ja då snackar vi om flera tusen "bucks" faktiskt. Så jag måste ju undersöka vad man får för samma pengar med tanke på gjutformar. Kunde bli en liten "business" också så att man i varje fall får tillbaka utlagda kroner. Här finns trotts allt en del som trollar/skall börja trolla, och dom behöver också grejer, hehehe en tanke bara

mvh
    Glasfiber armerad plast skulle nog också fungera som gjut formar till bly om man inte gjuter så många åt gången utan bara en och en. Blyet har inte så hög smält punkt och har man formen i en hink med sand så kyler det och hjälper till att hålla formen. Men som sagt bly är giftigt och gasmask är att föredra vid smältning och bly börjar inte vara så billigt.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Haha tyckte jag läste att du köpt ankare i Kanada förut då kan väl inte ett par blylod från Sverige va nåt! mvh
      Helt riktigt det TAMTAM. Köpte ett Fortress men det väger inte mycket, tror det var 4-5 kg nånting sånt. Blev mindre än halva kostnaden mot norska prislistor, och jag fick det på posten också (frakten inkluderat).

Men, bly är MYCKE tyngre, hehehe. Och frakten från Sverige, den är dyr den. Men Jonas tips var faktiskt mycket bra, tack.

mvh
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Med risk för att jag är helt ute och cyklar då gjutarbeten inte är min grej, men jag hörde i ett annat sammanhang att man använde gjutformar av silikongummi som ska tåla värme bra och inte vara så skört vid hantering, men jag vet inte om det är tillämpligt på detta men iaf

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Med risk för att jag är helt ute och cyklar då gjutarbeten inte är min grej, men jag hörde i ett annat sammanhang att man använde gjutformar av silikongummi som ska tåla värme bra och inte vara så skört vid hantering, men jag vet inte om det är tillämpligt på detta men iaf
          Jo-ru, du har rätt i det Rospigg. men jag tror det här blir lite för stora formar då loden är ganska tunga i sig och silikonformar är förhållandevis mjuka. Men det kanske går. Skall se om man kan få upp nån info på google eller nått sånt
          Det som talar emot silikon är priset, det är jäkligt dyrt, i varje fall det som skall tåla en 300°C (minst) och sen måste det stagas upp på nått vis (stagning i formen eller runt om). Men sen vet jag inte hur det är med värmeledningsförmågan då blyet har hög temp så måste materialet kunna leda värmen bort från formens insida/blyet. Aluminium ser ut till att vara idealiskt i den aspekten, men inte enkelt att fräsa ut figuren, hmmm...

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Flodström bortslängd tid (och giftig rök!!) köp dina lod och sköt dina vajerändar blir ingen större förbrukning av dem då mina två ören
            Sant, loden kostar ju knappt något heller, om man inte skall ha Sharklod för 800spänn, snacka om lurendrejeri...

Gjutformarna kommer garanterat inte betala sig om du skall använda dom till personligt bruk.
            sigpic

Kommentera

börja med att kolla blypriset det e ganska högt

Kommentera

Ursprungligen postat av kokka Visa inlägg
                börja med att kolla blypriset det e ganska högt
                Behövs inte, har via en kamrat ca 100 kg bly gratis från hans skjutbana (kal 22 rent bly)

Kostnaden begränsas till en gjutform av aluminium (som det ser ut nu i alla fall).

Annars tack för alla kommentarer så långt.

mvh
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Tack Rospiggen för kommentarer. Regals lod har jag varit i kontakt med på bl.a. Vätterntrolling så dem vet jag hur dom är (mycket bra).

Det om klot var ett bra tips, ok dem skall man undvika.

Den gjutformen som jag postade bild på påminner om Regals lod, fast utan rostfri fena, men den har en stjärtfena av gjutmaterialet (bly). Ser i.o.f. smidig och händig ut. Får man formen för 75-80 USD så blir det rimligt att gjuta upp 3-4 st (den här är på 10lbs, ca 4,54 kg).

Vet inte om det låter sig att göra en egen gjutform då den bör vara i ett ganska styvt matterial, typ aluminium. Kunde man på ett enkelt sätt göra en själv så kunde man guta upp lod med olika vikt, från ca 3 kg och uppåt, till max 10 kg kanske. Måste fundera på det.

Den bild på gjutform jag postade blev lite liten men den här bilden kanske är bättre.

mvh
                  De fiskliknande loden på bilden har jag haft ett par av funkade utmärkt till lagom djup efter detta är det nog dags att lägga på ett par kilo kanske knappast mer om du inte ska gå extremt djupt i fjorden av någon anledning, som sagt funkar bra men inte bättre än Sjöbergs lod 100-150spänn st riktigt bra pris!
                  Gjut dina sänkesvikter till planer boarden funkar bra med gips då det inte är kolossal värmeutveckling som vid lodgjutning.
                  En jag känner använde locket till gasflaskor och fick ut 6,5kgs vikter av detta med ingjuten styrfena i plåt funkade också bra tycker de var onödigt tunga bara
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Behövs inte, har via en kamrat ca 100 kg bly gratis från hans skjutbana (kal 22 rent bly)

Kostnaden begränsas till en gjutform av aluminium (som det ser ut nu i alla fall).

Annars tack för alla kommentarer så långt.

mvh
                    Då blir det ju "kul" lod i fiskform alltså

Kommentera

köp rtv gummi på slöjd-detaljer i Skara blir nog billigare än få en aluminium form fräst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      812 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman