Gjuta lod till djupriggar, lönar det sig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gjuta lod till djupriggar, lönar det sig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gjuta lod till djupriggar, lönar det sig?

Hej

Någon som har försökt sig på att gjuta egna lod till djupriggarna?

Jag skall köpa riggar från USA och tänkte det blir billigare i längden om man själv kan gjuta loden till dem. Det finns ju en del säljare på t.ex. eBay som säljer gjutformar till lod. En jag har funneit ser rätt sjysst ut som t.ex. den här (se bif. bild). Undrar om den här är en bra modell eller är det klot som är bäst? Formar till klot finns i alla dim. från 1 lb och upp till 20 lb´s.

Finns det formar att köpa här i scandinavien? Vilken modell bör man satsa på?
    Kommentarer önskas

mvh
    Bifogade filer
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Använd absolut INTE klot det tvinnar ihop vajern totalt!!

Var lite svårt at se på bilderna men det finns ju enkla lod med 2 blyvikter som sitter fast på en RF/alu plåt med styrfena http://regalmarin.shopsystem.nu/prod...ct=5504&page=1 och dem lär inte vara svåra att göra om Du bara har tillgång till gjutmaterial billigt (läs nästan gratis) annars vete tusan om det lönar sig.

Kommentera

Har gjort en avgjutning av shark loden i värme beständig betong och har gjort ett par st men nu börjar formen vara lite dålig ska prova att göra en form i venylester och glasfiber ska nog gå lika bra

båda loden är hemma fixade ena är tapad med chromtape för värme isolering

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Tack Rospiggen för kommentarer. Regals lod har jag varit i kontakt med på bl.a. Vätterntrolling så dem vet jag hur dom är (mycket bra).

Det om klot var ett bra tips, ok dem skall man undvika.

Den gjutformen som jag postade bild på påminner om Regals lod, fast utan rostfri fena, men den har en stjärtfena av gjutmaterialet (bly). Ser i.o.f. smidig och händig ut. Får man formen för 75-80 USD så blir det rimligt att gjuta upp 3-4 st (den här är på 10lbs, ca 4,54 kg).

Vet inte om det låter sig att göra en egen gjutform då den bör vara i ett ganska styvt matterial, typ aluminium. Kunde man på ett enkelt sätt göra en själv så kunde man guta upp lod med olika vikt, från ca 3 kg och uppåt, till max 10 kg kanske. Måste fundera på det.

Den bild på gjutform jag postade blev lite liten men den här bilden kanske är bättre.

mvh
        Bifogade filer
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          Tack Rospiggen för kommentarer. Regals lod har jag varit i kontakt med på bl.a. Vätterntrolling så dem vet jag hur dom är (mycket bra).

Det om klot var ett bra tips, ok dem skall man undvika.

Den gjutformen som jag postade bild på påminner om Regals lod, fast utan rostfri fena, men den har en stjärtfena av gjutmaterialet (bly). Ser i.o.f. smidig och händig ut. Får man formen för 75-80 USD så blir det rimligt att gjuta upp 3-4 st (den här är på 10lbs, ca 4,54 kg).

Vet inte om det låter sig att göra en egen gjutform då den bör vara i ett ganska styvt matterial, typ aluminium. Kunde man på ett enkelt sätt göra en själv så kunde man guta upp lod med olika vikt, från ca 3 kg och uppåt, till max 10 kg kanske. Måste fundera på det.

Den bild på gjutform jag postade blev lite liten men den här bilden kanske är bättre.

mvh
          För några år sen var det ganska många i Arjeplog som andvände dom loden men nu är det nästan ingen. Nåra påstod att dom fastnade mycket lättare och att dom kunde slå ihop med varandera när man fiskade djupt. Men har inte provat dom själv utan bara provat regals 5kg och 7kg men 7kg loden tyckte jag var för tunga att handveva upp och shark på 5,6kg och dom har funkat bra men att dom ska vara överlägsna andra lod håller jag inte med om. Tycker nästan att dom skrämmer fisken ibland.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Flodström bortslängd tid (och giftig rök!!) köp dina lod och sköt dina vajerändar blir ingen större förbrukning av dem då mina två ören
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
              För några år sen var det ganska många i Arjeplog som andvände dom loden men nu är det nästan ingen. Nåra påstod att dom fastnade mycket lättare och att dom kunde slå ihop med varandera när man fiskade djupt. Men har inte provat dom själv utan bara provat regals 5kg och 7kg men 7kg loden tyckte jag var för tunga att handveva upp och shark på 5,6kg och dom har funkat bra men att dom ska vara överlägsna andra lod håller jag inte med om. Tycker nästan att dom skrämmer fisken ibland.
              Ok, bra med kommentarer ang de loden.
              Fina lod du har gjort, blir nästan avundsjuk, hehehe. Kanske det är en möjlighet att göra gjutformen i betong, kanske förstärkt med glasfiber eller nått?

Funderar på att göra ett lod som kan gjutas i olika storlekar typ att man inte fyller formen full, men att man t.ex. kan väga upp så mång kg bly man vill att lodet/loden skall vara på. Om lodet är fiskformat typ "braxen" och om figuren gjuts upp-och-ner kan man själv bestämma hur mycket bly man skall fylla på för att få tilltänkt vikt. Det betyder att modellen, "braxen" kommer att vara med större eller mindre buk, beroende på tot. vikten lodet skall ha.

Största problem blir som sagt, gjutformens material. Kunde man på ett enkelt och rimligt sätt fräsa ut figuren i aluminium så var saken löst, hmmmmm, måste kolla verkstäderna här omkring, kanske....?

mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Flodström bortslängd tid (och giftig rök!!) köp dina lod och sköt dina vajerändar blir ingen större förbrukning av dem då mina två ören
                Du har i.o.f rätt i det TAMTAM, men mitt problem är att det inte finns några inköpsställen där jag bor. Ett Regal kostar 250:- (3 kg) och frakten lika mycket och skall man ha 4 lod (2 par, olika vikt ex.v. 5 + 10 kg) ja då snackar vi om flera tusen "bucks" faktiskt. Så jag måste ju undersöka vad man får för samma pengar med tanke på gjutformar. Kunde bli en liten "business" också så att man i varje fall får tillbaka utlagda kroner. Här finns trotts allt en del som trollar/skall börja trolla, och dom behöver också grejer, hehehe en tanke bara

mvh
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Du har i.o.f rätt i det TAMTAM, men mitt problem är att det inte finns några inköpsställen där jag bor. Ett Regal kostar 250:- (3 kg) och frakten lika mycket och skall man ha 4 lod (2 par, olika vikt ex.v. 5 + 10 kg) ja då snackar vi om flera tusen "bucks" faktiskt. Så jag måste ju undersöka vad man får för samma pengar med tanke på gjutformar. Kunde bli en liten "business" också så att man i varje fall får tillbaka utlagda kroner. Här finns trotts allt en del som trollar/skall börja trolla, och dom behöver också grejer, hehehe en tanke bara

mvh
                  Haha tyckte jag läste att du köpt ankare i Kanada förut då kan väl inte ett par blylod från Sverige va nåt! mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                    http://www.blocket.se/vi/7752047.htm?ca=13_s

Bosse Sjöberg i Karlsborg har billiga blylod.Kan även tipsa om hans kölar till Mariestadspulkor.Jag köpte 2st kölar áv honom i för nån månad sen och är grymt nöjd med dom.
                    Hej Jonas ett riktigt bra tips tack och gott slut mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    810 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman