Byggt egna trollingspön, nån som har gjort det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byggt egna trollingspön, nån som har gjort det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byggt egna trollingspön, nån som har gjort det?

Hej
    Undrar om det är någon här på forummet som har byggt trollingspön själv?

Vad får men tag på bra klingor/blanks att bygga på ?

Vilken typ av ringar bör man satsa på etc.......

mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Tror knappt att det är ekonomiskt försvarbart att bygga ett trollingspö själv, byggstatsen blir lika dyr som ett färdigt spö. Ett bra bios eller ett diawaspö kostar bara runt 1000 kr, men du kan få helt dugliga trollingspö för mycket mindre peng. Skall man bygga ett spö så får nog ett färdigt spö kosta runt 4000 kr och där över om det skall var lönt att bygga det själv. Det finns ju lite problem med garanti också, spå fort man bygger spöet själv.
    Tumlaren
    trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
      Hej
      Undrar om det är någon här på forummet som har byggt trollingspön själv?

Vad får men tag på bra klingor/blanks att bygga på ?

Vilken typ av ringar bör man satsa på etc.......

mvh

jag beställde klinga (flugspö) från Lamiglas (USA) för ngt år sedan och där kan du även handla "trollingklingor". Det blir nog, som sagts, inte billigt (men kanske roligt?).//Mvh Magnus

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg
        jag beställde klinga (flugspö) från Lamiglas (USA) för ngt år sedan och där kan du även handla "trollingklingor". Det blir nog, som sagts, inte billigt (men kanske roligt?).//Mvh Magnus
        Hehehe, ja jag hade i.o.f tänkt mig en hygglig vinter med designproject och spöbyggnad då jag är en erfaren spöbyggare. Men det var inga billiga klingor att uppbringa (i USA) och jag har fått krypa till korset och beställt färdiga spön i stället.
        Klingor kostade mellan 30-100 USD (E-glass, eller komposit). Färdiga trollingspön kostar 37 USD (inkluderat frakt) !!?? Beställde 4 Daiwa och 6 Shimano, 10 st tillsammans. Blir moms på dem då de anländer och totalpriset för ett komplett trollingspö (ca 10 ringar, EVA handtag, Fuji-rullfästen, gummibutt med spår) kommer på 46 USD totalt (253 NOK/294 SEK). Omöjligt att bygga så billigt men det hade varit skoj.
        BTW, har du fått båten?

mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Hehehe, ja jag hade i.o.f tänkt mig en hygglig vinter med designproject och spöbyggnad då jag är en erfaren spöbyggare. Men det var inga billiga klingor att uppbringa (i USA) och jag har fått krypa till korset och beställt färdiga spön i stället.
          Klingor kostade mellan 30-100 USD (E-glass, eller komposit). Färdiga trollingspön kostar 37 USD (inkluderat frakt) !!?? Beställde 4 Daiwa och 6 Shimano, 10 st tillsammans. Blir moms på dem då de anländer och totalpriset för ett komplett trollingspö (ca 10 ringar, EVA handtag, Fuji-rullfästen, gummibutt med spår) kommer på 46 USD totalt (253 NOK/294 SEK). Omöjligt att bygga så billigt men det hade varit skoj.
          BTW, har du fått båten?

mvh
          Jag förstår varför du inte bygger trollingspöna själv.

När det gäller vår båt kan sägas att vi har installerat batterierna (2 x 100ah, smf, Biltema) och vi har dragit elsystemet, dvs satt laddningsrelä och startswitch, minusplint bak, och +/- fram osv. Svetsaren har (till sist) gjort fästen till trollingbaren samt påbörjat targabågen och kommer vara färdig senast onsdag. Vi har beställt motor, 140hk suzuki, som står och väntar hos återförsäljaren. Senast torsdag drar vi båten för motorinstallation. Vi kommer köpa en hydraulstyrning imorgon, en Ultraflex, (pump up28F och cylinder uc128obf). Sen blir det att dra elen till instrument, lampor osv. Även slang till hydraulstyrning/autopilot skall ordnas och installeras.

Gratulationer till laxen och lyckad installation av givaren!

Mvh Magnus

Kommentera

Takk Magnus.

Spännande att följa med på er installation. Kul att byta ideer och erfarenheter. Du behövde inga muttrar till batterierna då?

Har just nu blivit färdig med installationen av båtvärmaren så numera kan jag också SE UT genom frontrutorna, hehehe . Fantastiskt. Behovet av värmaren (Wallas) var inte p.g.a. kyla och kalt i hytten, men mest för att få im-fria rutor. Värmen får man s.a.s på kjöpet.

Min trollingbar är i stort färdig, bara fästhålen och impregneringen återstår. Får tyvärr vänta lite med det då vi har fördj...gt dåligt väder den här tiden på året. Så snart som det blir stabilare väder kan det sista lilla arbetet med trollingbaren göras.

Ang. trollingspöna så är det inte några dåliga grejer heller. Det var svårt att få ihop handtag, rullfäste, kryssbutt, klinga, spöringar+topp, tråd och epoxilack för under 200 kr. Så valet var lätt, hehe

mvh
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Takk Magnus.

Spännande att följa med på er installation. Kul att byta ideer och erfarenheter. Du behövde inga muttrar till batterierna då?

Har just nu blivit färdig med installationen av båtvärmaren så numera kan jag också SE UT genom frontrutorna, hehehe . Fantastiskt. Behovet av värmaren (Wallas) var inte p.g.a. kyla och kalt i hytten, men mest för att få im-fria rutor. Värmen får man s.a.s på kjöpet.

Min trollingbar är i stort färdig, bara fästhålen och impregneringen återstår. Får tyvärr vänta lite med det då vi har fördj...gt dåligt väder den här tiden på året. Så snart som det blir stabilare väder kan det sista lilla arbetet med trollingbaren göras.

Ang. trollingspöna så är det inte några dåliga grejer heller. Det var svårt att få ihop handtag, rullfäste, kryssbutt, klinga, spöringar+topp, tråd och epoxilack för under 200 kr. Så valet var lätt, hehe

mvh
              Ja du har ju valt en båt som ger lite anständig värme, själv kan man inte ta skydd i annat än overallen. Visst var det en teakbar du konstruerade? Om så är fallet är du säker på att du skall impregnera? När det gäller muttrar har jag skickat ett meddelande till dig.

(Vad var det för spö du köpte? Var?)

Mvh Magnus

Kommentera

Fan Flodström/Surawski ingen affär bortslängd tid köp dina trollingspön gjorde ett klipp själv nyligen 10 bios inline åtta och en halv fotare för 2500 kr jättenöjd för pengarna ingen affär att bygga själv bara en massa jobb som kineser är bättre på. starkt lycka till där i Hardangerfjorden och låt oss veta resultatet så vi får något att glädja oss åt PS Stefan Holst skickar sina best regards !!
                Senast ändrad av TAMTAM; 2007-12-02, 13:39.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg
                  Ja du har ju valt en båt som ger lite anständig värme, själv kan man inte ta skydd i annat än overallen. Visst var det en teakbar du konstruerade? Om så är fallet är du säker på att du skall impregnera? När det gäller muttrar har jag skickat ett meddelande till dig.
                  (Vad var det för spö du köpte? Var?) Mvh Magnus
                  Nja-ä, impregnering är väll lite fel ord när det gäller teak. Olja är väll mer rätt ord.
                  Spöna var Daiwa och Shimano (12-25, men också 15-30 lb, s.k. "dipsy"). Spöna är på väg och det skall bli spännande att prova dom (på sej, långa, lax, havsöring, m.m. på upp till 20-25 kg om jag har tur/flax)

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Fan Flodström/Surawski ingen affär bortslängd tid köp dina trollingspön gjorde ett klipp själv nyligen 10 bios inline åtta och en halv fotare för 2500 kr jättenöjd för pengarna inger affär att bygga själv bara en massa jobb som kineser är bättre på. starkt lycka till där i Hardangerfjorden och låt oss veta resultatet så vi får något att glädja oss åt PS Stefan Holst skickar sina best regards !!
                  Tack TAMTAM, Har just nu köpt Daiwa och Shimano trollingspön som du ser. Får hoppas på att något av dem är användbart.

Kul att du har kontakt med Stefan. Hälsa tillbaka så gott från mig.
                  Är han medlem här på forummet? eller har du kanske någon e-postadress till honom? Om ja, skicka PM .

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Nja-ä, impregnering är väll lite fel ord när det gäller teak. Olja är väll mer rätt ord.
                    Spöna var Daiwa och Shimano (12-25, men också 15-30 lb, s.k. "dipsy"). Spöna är på väg och det skall bli spännande att prova dom (på sej, långa, lax, havsöring, m.m. på upp till 20-25 kg om jag har tur/flax)

Tack TAMTAM, Har just nu köpt Daiwa och Shimano trollingspön som du ser. Får hoppas på att något av dem är användbart.

Kul att du har kontakt med Stefan. Hälsa tillbaka så gott från mig.
                    Är han medlem här på forummet? eller har du kanske någon e-postadress till honom? Om ja, skicka PM .

mvh
                    Jag menar att du skall skippa oljan.

Mvh Magnus

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    800 visningar