Vilket spö till trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket spö till trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket spö till trolling?

Hej!
    Jaq är nybörjare på trolling och har tänkt att köpa mig två trollingspön som fungerar att trolla lax med. Spöna får gärna vara billiga. Jag kommer inte att trolla med mast eller djuprigg utan jag kommer försöka fånga lax med djupgående vobblers och ytgående vobblers. Har ni tips på en prisvärd trollingrulle också så tar jag tacksamt emot info om det också.
    Tror ni att det går att fånga lax på det sättet som jag beskrivit? Jag tänkte först och främst satsa på Vättern men även Vänern kan få sig ett besök. Eventuellt Göta älv också.

Tack på förhand!
    // Didde

Inlines spön är inte bra vid kall grader, annars så är det bra spön då det blir en jämn kurva på spöt vid drilling och mindre risk för trassel när dom ligger i båten.
    Okuma räkneverkare verkar vara bra också...
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

min första lax fick jag i vättern när jag trollade med två spön och wobblers så visst går det

Kommentera

Okuma Magda rullarna är prisvärda.
        http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Om jag skulle fiska utan paravaner så skulle jag använda mig av vanliga spinspön 9-10fot klass upp till 60g och en vanlig ambassadeur eller en Okuma magda med räkneverk.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Testa även Kinetecs räkneverksrullar funkar kanonbra!!Billiga är de oxå!!Kör även med deras Vänern ll spön funkar kanon!!

Skitfiske på dig...........

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
              Inlines spön är inte bra vid kall grader, annars så är det bra spön då det blir en jämn kurva på spöt vid drilling och mindre risk för trassel när dom ligger i båten.
              Okuma räkneverkare verkar vara bra också...
              Hej Alexander; Om inlinespön tycker jag inte! Inlinespön är bra när de ligger längst in i ruffen på båten. Andra bra platser för inlinespön är bakluckan i bilen eller närmaste sopcontainer. Vid laxtrolling när det är minusgrader i en öppen båt önskar jag inte att min värsta fiende behöver använda inlinespön. Så elak vill jag aldrig bli! Försök att få ut ett trollingdrag i vattnet när det är fullt med is i spöt eller försök att byta lina under samma premisser.... Dessutom finns det inga spön som nöter så hårt på linor som inlinespön.
              Tacka vet jag 8-fots Shakespeare Ugly Stik Tiger "Sinappia" BWD220080!
              Old Firehand

Ps. Och trollingrullarna heter Daiwa SG47LC eller LCA. Ds.
              Senast ändrad av Old Firehand; 2007-11-12, 10:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av Didde Visa inlägg
                Hej!
                Jaq är nybörjare på trolling och har tänkt att köpa mig två trollingspön som fungerar att trolla lax med. Spöna får gärna vara billiga. Jag kommer inte att trolla med mast eller djuprigg utan jag kommer försöka fånga lax med djupgående vobblers och ytgående vobblers. Har ni tips på en prisvärd trollingrulle också så tar jag tacksamt emot info om det också.
                Tror ni att det går att fånga lax på det sättet som jag beskrivit? Jag tänkte först och främst satsa på Vättern men även Vänern kan få sig ett besök. Eventuellt Göta älv också.

Tack på förhand!
                Hej Didde! Självklart kan du fånga lax/öring i såväl Vänern och Vättern med endast 2st spön. Fick själv min första godkända lax i Vänern på en svart/silver Bomber 15A rakt bak proppelsprutet.
                Om du vanligtvis fiskar Gädda/Gös, duger dina vanliga 9-10fot <75g spinnsön alldeles utmärkt! Oftast bättre känsla/kontakt i dessa då andelen grafit som regel är betydligt högre än i ordinära trollingspön.
                MEN! Även om 2st spön "räcker", är du oerhört begränsad, inget att förneka. Med t.ex. 4st spön kommer du betydligt längre! 2st spön (ett på var sida båten) med ytgående (0,5-5m) beten, fiskande med hjälp av mindre sk. ytparavaner typ Yellowbird. De andra 2 spöna fiskar du med fördel lite djupare (5-10m) direkt bakom båten. På detta vis täcker du större yta/djup, samt att ett bete fiskat bakom just en ytparavan, ofta fiskar riktigt bra pga det oregelbundna rörelsemönster som skapas då paravanen kämpar i vågorna! Till detta funkar mjuka sk. trollingspön bäst, behöver ej kosta skjortan (250-500kr). Amb 6000/6500/7000 är är suveräna rullar!!!! Hoppas det hjälpte något iaf...

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Tacka vet jag 8-fots Shakespeare Ugly Stik Tiger "Sinappia" BWD220080!
                  Old Firehand
                  Ps. Och trollingrullarna heter Daiwa SG47LC eller LCA. Ds.
                  Tack för tipset O.F.

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Den mjuka aktionen i trollingspön är där främst för att inte linan skall släppa i utlösarna när båten rör sig i sjön. Meningslöst om man fiskar utan pulkor, djupriggar etc.
                    Kör fyra spön istället för två, ger många fler möjligheter. Med några sidoparavaner och dipsey divers kommer man riktigt långt.
                    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    819 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman