Har köpt ny båt som går lite för fort för trolling. I väntan på att få El-motor monterad så har jag testat att köra med en spann i en lina efter båten, band spannen, typ murhink, i en lina (ca 3m) från vattenskidbågen. Funkade hyffsat men den var lite för orolig i vattnet, for från sida till sida vilken gjord båten svårstyrd. Någon som har några tips på hur man skall få spannen så stabil som möjligt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
"Trollingspann" gone wild
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av TrollingToken Visa inläggHar köpt ny båt som går lite för fort för trolling. I väntan på att få El-motor monterad så har jag testat att köra med en spann i en lina efter båten, band spannen, typ murhink, i en lina (ca 3m) från vattenskidbågen. Funkade hyffsat men den var lite för orolig i vattnet, for från sida till sida vilken gjord båten svårstyrd. Någon som har några tips på hur man skall få spannen så stabil som möjligt.
Titta på hur drivankare/trollingbromsar är gjorda så ser Du at det är ett litet hål i botten så att vattnet kan rinna igenom men ända bromsar den, hålet ska inte vara för stort så gör ett litet typ 5cm diameter och prova så kan Du modda vid behov!!
Sen blir det stadigare gång om Du har en på varje sida av båten och inte en ensam mitt bakom som dessutom kan trassla till det vid drillning och landning av fisk!!
-
OK, ett hål i botten får det bli, borde ju stabilisera gången.
Läste någonstans att det kan vara bättre att ha två spannar bundna i fören av båten, en på varje sida. Någon som har testat det, skrapar de inte i båten då ?_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
[FONT=Arial Black]Rock on ![/FONT]
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TrollingToken Visa inläggOK, ett hål i botten får det bli, borde ju stabilisera gången.
Läste någonstans att det kan vara bättre att ha två spannar bundna i fören av båten, en på varje sida. Någon som har testat det, skrapar de inte i båten då ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggFäster du trollingbromsar i fören bör de nog befinna sej ca 2/3 av båtlängden bakåt annars finns risk för att de bromsar förens upp och nedrörelser i grov sjö.sigpic
Kommentera
-
Vanliga 10 l hinkar
Kör med vanliga 10l hinkar på årtullarna, funkar perfekt. Viktigt att inte köra med mer än typ dryga metern (lagom så de ligger precis under ytan). Lätt att rycka upp om du tex går mot vinden. Med vinden kanske två är lagom. Min 4,65 båt med 25 hk fyrtakt är lagom med en hink vid lite vind. Typ senhöst kan tre kan vara lagom.
Nu kanske hinkar inte räcker om du har större båt, då blir det nog riktiga drivankare som gäller.
Hinkar är oxå djävligt mkt bättre att pissa i än direkt i sjön, särskilt då man fiskar ensam....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggFäster du trollingbromsar i fören bör de nog befinna sej ca 2/3 av båtlängden bakåt annars finns risk för att de bromsar förens upp och nedrörelser i grov sjö.
Får dock skaffa en till då jag inte kommer ner tillräckligt om det är för mycket medvind._-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
[FONT=Arial Black]Rock on ![/FONT]
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
Kommentera
Foton
Collapse
-
Jag letar efter lite sånna här westins jätte 17cm i shallow modellen och vanliga, har du några som ligger...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2024-08-04, 19:02 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav xNekkTack för tipsen!
Gjorde likt Kona och beställde ett gäng längre bultar (8 cm) i stl. M6...2 Foton-
2024-07-17, 13:00 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav KonaFörstår. Annars nyper du fast dem med längre bultar än original enl. bild. Strunta helt i bultar ne...1 Foto
-
2024-07-12, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
|
19 svar
809 visningar
0 gillar