Vilken djuprigg är bäst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken djuprigg är bäst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Finns bara 2 att välja på

Som sagt det finns bara två att välja på en ny eller begagnad SCOTTY

Kommentera

Manuell - Cannon Easy troll

El-rigg Scotty

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Jag skulle/kommer att köpa en Canon för att jag hellre vevar vertikalt.

Kan väl också nämna att jag sålt BETYDLIGT flera Canonriggar än Scotty.
        Tror du inte det beror att scotty är lite dyrare

Kommentera

kör två st canon easi-troll. Funkar bra till fiske ner mot 15m. de ggr jag kör ute på havet känns de i minsta laget. Väldigt smidiga och lätthanterliga. Lagom bommlängd har aldrig hänt att linorna trasslat. Det bästa och billigaste alternativet, finns en uppsjö av beg. om man inte ska köra extremt djup efter vandringslax. det enda som duger här är ett par rejäla elriggar. (min åsikt)

Kommentera

vad gäller elriggar har jag hört att scotty är snabbare än canon vad gäller "upp och ner". stämmer det?

Kommentera

Nej Jojon de stora Mag 20 och Digitroll är till och med snabbare i alla fall på samma vikter måste ha hjälm i båten på mag 20an som tur är stoppar den automatiskt vid ytan men den är så snabb att autostoppet har svårt att hänga med ibland digitrollen däremot stoppar mjukt och fint de har samma motorer skillnaden är att digitrollen styrs av elektronik.
              Hade ett par Mag 10 förut de var sega från 100 fot men funkade bra, utmärkta riggar elriggarna har betydligt kraftigare hus än Unitroll den svaga punkten på unitroll är hålet där bommen går in de brukar spricka på undersida utifrån genom bomskruven och viktkroken fiskar du tunga vikter i vågor kan du vara säker på att det händer förr eller senare de är inte gjorda för mer än ca 5 kilos vikter.
              Samma sak med plastbiten för de dubbla frontmonterade spöhållarna drar du åt för hårt kommer sprickorna runt skruvarna förr eller senare, lågprofilbasen tål inte solljus under långa tider och sen belastningen från långbommade riggar den kommer att krasa sönder bör förvaras inomhus när den inte används dessutom se till att den monteras på en plan yta.
              Dock pajar era Cannon plastbitar klaga hos Cannon i USA de har livstids garanti på plasten (gäller nog inte här som vanligt) brukar ta nån vecka eller två innan det rasslar i brevlådan!)
              Skulle detta inte lyckas av någon anledning finns usa fiskefirmor som är fullsorterade vad gäller plastdelar det är dessutom inte så dyrt heller.
              Exv en Unitroll kropp ca 40 dollar till detta tillkommer flygfrakt de är ganska lätta.
              Om jag inte minns fel finns en stor skillnad mellan Cannon och Scotty har du Cannon kan du köra både upp och ned med motorn medans Scotty endast lyfter vikten med motorn men bara kan slira neråt kanske vettigt (om jag minns rätt kanske nån Scotty ägare vet!)
              Senast ändrad av TAMTAM; 2007-08-29, 19:10.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jojon om du ska uppgradera nångång titta på Unitroll 6 om du vill ha Cannon finns av och till på Ebay det är samma rigg som satt på toppen av din helaluminium snurrplatta de finns i två versioner en äldre helaluminium kropp samt en något nyare med plastkropp.
                Den jag länkade till Unitrol dualcrank visade sej vid närmare kontroll ha ett något gammalmodigt bromssystem unitrol 6 däremot har samma bromssystem som de nya unitrollarna.
                Har ett par i luften just nu som en kompis ska ha med helaluminium kroppar ska jämföra dessa med Penn för att se om de kommer i närheten av kvaliteten hos Penn skulle inte tro det även om jag tror de är långt bättre än plast Cannon.
                Senast ändrad av TAMTAM; 2007-09-02, 09:14.

Kommentera

Lyfter tråden.....själv så är jag på jakt efter ett par riggar till trolling på djup imellan 20-50m!

Kommentera

Ursprungligen postat av carpio Visa inlägg
                    Lyfter tråden.....själv så är jag på jakt efter ett par riggar till trolling på djup imellan 20-50m!
                    Om det var en fråga så är det trevligt med elriggar när man fiskar på 50 m.
                    /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av carpio Visa inlägg
                      Vad fiskar du efter så djupt? Röding?
                      Generellt gäller på de djupen enligt min åsikt hugger det ofta eller du behöver sätta om ofta av någon anledning elriggar inget snack annars kan manuella duga också tänk på att dessa djup kräver rejäla vikter de elektriska är ofta lite kraftigare byggda generellt sett

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      794 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman