Fråga om teakträ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om teakträ!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga om teakträ!

Känns som en ytterst korkad fråga men tar mig mod att ställa den ändå.

Jag skall montera en Biosmast på min Arkip. Har tänkt att i enlighet med relingens linje forma en teakbräda som skall fästas ovan de främre pollarna. Bredden mellan pollarna är ur belastningssynpunkt ca 95 cm. Mitt tänkta val är en teakbräda som går mellan båda de främre pollarna, storlek ca 1000x200x15. Nu till min fråga: håller det att ställa sig på en teakbräda med ovanstående mått och dimension? Kan lätt förstärka med 3mm syrafast plåt, men är det behövligt?

Kan inget om toleranser när det gäller teak mer än att det är jäkligt hårt!

MVH

/MT
    Ps, vill inte ha svaret PROVA!
    Senast ändrad av Muskytracker; 2007-08-14, 18:39.

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
    Känns som en ytterst korkad fråga men tar mig mod att ställa den ändå.

Jag skall montera en Biosmast på min Arkip. Har tänkt att i enlighet med relingens linje forma en tikbräda som skall fästas ovan de främre pollarna. Bredden mellan pollarna är ur belastningssynpunkt ca 95 cm. Mitt tänkta val är en tikbräda som går mellan båda de främre pollarna, storlek ca 1000x200x15. Nu till min fråga: håller det att ställa sig på en tikbräda med ovanstående mått och dimension? Kan lätt förstärka med 3mm syrafast plåt, men är det behövligt?

Kan inget om toleranser när det gäller tik mer än att det är jäkligt hårt!

MVH

/MT
    Ps, vill inte ha svaret PROVA!
    Det enda jag vet är att det stavas teak

EDIT:
    Opps, trodde visst det var mastinfästningen vi pratade om.
    sigpic

Kommentera

Förlåt, lite pinsamt. Är ingen träexpert... kan ganska mycket om stål (ägt ett stålbolag), men är kass på trä!

Kommentera

Jo, mastfoten är tänkt att monteras i mitten av brädan och det håller den för garanterat, vore märkligt annars... Masten har stödstag ner till reling på båda sidor.

/MT

Kommentera

Det borde hålla men det beror lite på kvalite och vikt.

Kvalite mask hål kvist ytlig eller genomgående. Finns det beror det på Hur dom ser ut. "Svårt att utala sig om".

Vikt hur mycke vikt har du tänkt att belasta den med?

Sen beror det lite på anlägnings ytorna på pollerna, vad är avståndet cc?
          Är plankan 1000 eller är det 1000 melan pollerna?

Mvh Öhman
          I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
          http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
          http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ca 95 cm mellan pollarna. Kvalitén är nog bland det bästa i Sverige (förvånar mig annars), köps på en av sydöstra Sveriges mest exklusiva träfirmor. Vore bra att det höll om någon råkade trampa på brädan med full tyngd. Givetvis är inte syftet att man skall gå där, men om någon mot förmodan... Att masten skulle slita bort foten eller trasa sönder brädan, ser jag som helt orimligt.

/MT
            Ps, surgubben ovan kom dit av misstag.

Kommentera

Hurvida plankan håller låter jag vara osagt menfråga på brädgården där Du köper plankan dem kan svara på sånt!!

Däremot ett litet tips ang. placering av masten, sätt den INTE i mitten över båtens centrumlinje utan förskjut den åt babord (vänster) så blir det mycket lättare att komma av/på båten via fören när masten är monterad!!

Har så på min och det är kanonsmidigt för jag har varit "hoppilandkalle" på båtar med masten i mitten också och det är betydligt knepigare att komma förbi då!!

Kom på en sak till som underlättar, gör faststtningen av plankan så att det går lätt att ta bort den när den inte behövs använd tex NOA klämfästen eller liknande konstruktion då är det lätt gjort att ta bort/montera dit plankan med mastfäste och Du slipper borra sönder båten

Kommentera

Är det topp kvalite ska det inte vara några problem.
                Vill du ha både hängslen och bälte, så monterar "limmar" du två trälister 15*20mm, ca30mm in från kanterna, sätt dom så att dom passar precis mellan pollerna.
                Matral i listerna använd ett mjukt träslag "furu" med stående årsringar.
                Obs använd INTE teak. Dom är svåra att lima ihop.

Lycka till
                I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Var kan man köpa NOA-klämfesten och hur ser de ut? Var lite inne på klämfäste tidigare, men blev totalsågad av en yrkesfiskare samt förra ägaren av masten.

Intressant med teorin att inte placera masten i centrum, det är dock inte vanligt att jag behöver en hoppilandkalle på min jollearkip. Vad är/finns det något negativt med en icke centrumplacerad mast?

MVH

/MT

Kommentera

Keldor, sätter hellre syrast plåt 2343 över hela (både under och över vid behov), kostar inget och blir skitsnyggt, men jag måste få till den också!

/MT

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    812 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman