Fråga om teakträ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om teakträ!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som jag skrev ovan, vill inte ha svaret PROVA! Har inte heller fått det svaret, utan en hel del bra svar.

Jag kommer nu "PROVA" istället! Eftersom det verkar osäkert om det håller, eller inte.

/MT
    Ps, Rospigg... är intresserad av de klämfesten du berättade om samt mastens placering.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
      Var kan man köpa NOA-klämfesten och hur ser de ut? Var lite inne på klämfäste tidigare, men blev totalsågad av en yrkesfiskare samt förra ägaren av masten.

Intressant med teorin att inte placera masten i centrum, det är dock inte vanligt att jag behöver en hoppilandkalle på min jollearkip. Vad är/finns det något negativt med en icke centrumplacerad mast?

MVH

/MT
      Kolla här http://www.noa.se/ för produkter och närmaste ÅF.

Det är ingen fara med hållbarheten om Du inte ska bogsera båtar i masten så pulkalinorna lär gå av långt innan fästena ger sig och det finns många olika fästen för olika saker man vill montera och jag kör klämfästen på allt jag kan för att slippa borra sönder båten vilket jag inte är så förtjust i.

För mindre saker använder jag såna där gummerade klammer som man monterar rör med dem finns för 25mm som är standard på pulpit rör och såna har jag monterat spöhållare, linslås, backspegel (jo jag har en sån på min båt och den är ovärderlig) samt en del annat som ska sitta längs relingen/räckverket och det har sparat mycket håltagning, en annan fördel är att man kan prova ut exakt rätt placering utan att göra onödiga hål bara lossa klämman och flytta och dra till

Vad gäller masten så har jag inte märkt några nackdelar med förskjuten placering után enbart fördelar och jag har ju min båt även till icke fiskerelaterad åkning som att åka till stan och handla och då är det smidigt att kunna passera masten utan att behöva vara elitakrobat.

Det enda är ju att stödstagen får bli olika långa och även här kör jag med NOA fästen så när trollingsäsongen är över vilket den är för mig nu så plockar ajg enkelt bort alltihopa och så har jag rena ytor utan massa förfulande fästen under övriga säsongen när jag mest spinnfiskar.
      Senast ändrad av Rospigg; 2007-08-14, 20:14.

Kommentera

Du har fan så rätt Rospigg, deras produkter ser hyperintressanta ut. Ringer dem imorgon för råd. Då kan jag lika väl köra relingen som fästpunkt.

/MT

Kommentera

Du har fan så rätt Rospigg, deras produkter ser hyperintressanta ut. Ringer dem imorgon för råd. Då kan jag lika väl köra relingen som fästpunkt.

/MT
          Se mitt inlägg ovan

Kommentera

Har läst det om mastens placering också, tack. Någon mer som ev. har åsikter (i så fall negativa) om att "inte" placera masten i centrum?

Kommentera

Tack Rospigg för ditt tips ang placering av masten. Det hade jag inte själv tänkt på, så det skall bli att placere masten "of center" som du säger.

PS du har post Rospigg DS.
              mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                Tack Rospigg för ditt tips ang placering av masten. Det hade jag inte själv tänkt på, så det skall bli att placere masten "of center" som du säger.

PS du har post Rospigg DS.
                mvh
                Varsågod

Såg det och återkommer i ämnet när det är dags!!

Kommentera

Jo, mastfoten är tänkt att monteras i mitten av brädan och det håller den för garanterat, vore märkligt annars... Masten har stödstag ner till reling på båda sidor.

/MT
                  Om masten har stöd framifrån på rimlig höjd över däcket tar teakbrädan endast upp kraften framåt (plus då egenvikten från masten) det blir som en hävstång där trycket tas av stagen från pulkorna mastfoten vill röra sej framåt i båtens längdriktning 200mm bredd av teak borde hålla hur lätt som helst för den kraften 15mm för mastens tyngd och rörelseenergi kan vara nåt annat tipset är metall skruva dit och glöm.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Varsågod

Såg det och återkommer i ämnet när det är dags!!
                    Håller inte med dej här Piggen har min mast i mitten perfekt att lägga en arm runt den samtidigt som man står framför ett av avsträvningsrören för att hoppa iland.
                    Om man placerar masten i mitten eller inte är helt oväsentligt för hur pulkorna går kan inte tänka mej något annat de är långt bort skulle möjligen vara om det stör spötoppar då
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

/MT
                      Jag har relingen som fästpunkt för stagen till masten.
                      Ringde Noa och kollade vad dom hade typ av fästen.

Det visade sig att dom hade tillverkat ett antal stag till trollingmaster, jag lämnade mått på det jag ville ha, och hämtade dessa senare på dagen.
                      Dom hade dessutom börjat tillverka spöhållare, såg ganska intressanta ut.

Kan tillägga att jag hämtade mina stag direkt hos Noa i Tyresö.

Ring och prata med stefan på tele 08-7426300

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      817 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman